zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Het juiste advertentieformaat in elke fase van de funnel

Terug naar alle blogberichten

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Het juiste advertentieformaat in elke fase van de funnel

Niet alleen het aantal gebruikers van social platformen is – met uitzondering van Facebook – opnieuw gestegen, ook het aantal adverteerders blijft trouw en besteedt steeds meer in meerdere lagen van de zogenaamde funnel.

total spend per funnen stage

Belangrijke social baasjes zoals Instagram, Snapchat en Pinterest helpen jou je doelstellingen te behalen. Of het nou gaat om het bereiken van een nieuwe doelgroep of het stimuleren van verkoop uit je social advertising campagne. Belangrijk is: hoe volg jij de aankoopreis van je klant op?

Adverteerders zijn het meest succesvol wanneer ze een volledige aanpak hanteren in de customer journey van de doelgroep in plaats van zich alleen te richten op de uiteindelijke conversie. En iedere fase vereist logischerwijs een andere boodschap. In dit blog vertel ik je hoe je dit kunt vertalen naar een social advertising campagne door ook rekening te houden met het advertentieformaat.

customer journey

Het platform en het formaat

Niet alleen iedere laag in de funnel vraagt om een andere benadering, belangrijk is dat je ook rekening houdt met het social platform en het formaat.

social media

Een full funnel aanpak is de sleutel tot succes

De fases awareness, consideration en conversion zijn allemaal verschillend van elkaar en spelen een belangrijke rol bij het stimuleren van jouw doelgroep bij het overgaan tot actie. Of iemand nu iets bij je koopt of niet, uiteindelijk draait het om de gehele ervaring vanaf het moment dat iemand in aanraking komt met jouw merk of product. Bij iedere fase horen andere advertentieformaten en dat kan soms best wel verwarrend zijn.

full funnel aanpak

Awareness

Binnen de awareness-fase draait het om bereik en/of naamsbekendheid. Je wilt je doelgroep verleiden. Mensen scrollen elke dag 90 meter (!) door hun nieuwsfeed of verhalen. Om even te vergelijken: 90 meter is even hoog als het Vrijheidsbeeld. Zorg ervoor dat je content snel en vluchtig te consumeren is, maar sluit altijd af met een krachtige Call To Action (CTA). Verwacht niet direct een actie van je doelgroep, want ze kennen je misschien nog maar net of je introduceert een nieuw product. Vertel je verhaal. En met welke formaten? Dat vertel ik je hieronder.

Video, Stories en filters

De inzet van video is key in jouw campagne. Er zijn alleen zoveel verschillende formaten, welke zet je in? Ik hoef het je vast niet meer te vertellen, maar maak gebruik van video’s die optimaal zijn voor mobiel gebruik. Voorbeeld: het inzetten van een traditioneel landscapeformaat (16:9) waarbij je je scherm moet draaien voor de meest optimale invulling van het scherm is effectief voor YouTube of een Netflix-aflevering, maar niet voor jouw social advertentie. Maak juist gebruik van full portrait- en vertical video’s om de ervaring binnen de platforms zo optimaal mogelijk te benutten. Gebruik formaten op een manier waarop mensen ook content op sociale platforms consumeren.

Good to know

Er zijn nog een aantal andere zaken die erg belangrijk zijn bij het inzetten van video:

  • Houd eventueel tekstgebruik in je video kort: als een video meer dan 20% tekst bevat, zou dat van invloed kunnen zijn op je uitlevering. Het beste kun je je tekstgebruik beperken tot een aantal sterke steekwoorden en een CTA.
  • Laat ruimte over voor UI-elementen: voor Instagram Stories en Snapchat wordt aangeraden om 14% van de boven- en onderkant van het scherm leeg te laten voor de ingebouwde CTA-knop.
  • Logogebruik: standaard wordt je logo binnen Instagram Stories linksboven getoond. Mocht je toch een variant met logo willen testen, plaats deze dan rechtsboven in de video.

Voor meer tips bij de inzet van video verwijs ik je naar mijn eerdere blog.

het vergeten kind

Consideration

Verkoop je toegevoegde waarde! Jouw boodschap is in deze fase informatief of productgericht. Wat zijn de voordelen van je product? Kom met een uniek verkoopargument. Zorg voor een duidelijke CTA-knop om verkeer naar je landingspagina te stimuleren. Bereik je doelgroep meerdere keren om zo je boodschap optimaal over te brengen.

Video-, carrousel- en collectieadvertentie

De inzet van video is welkom en effectief in iedere fase van de funnel, maar doorgaans wordt video voornamelijk ingezet binnen de awareness- en consideration-fase. Het doel van adverteren is om aandacht te krijgen van je gewenste doelgroep en dat werkt vaak beter met bewegend beeld dan met statisch beeld, dus maak ook gebruik van video in de consideration-fase.

Een carrousel- en collectieadvertentie kunnen je helpen om je verhaal te vertellen of verschillende producten te presenteren. Echter gaat een collectieadvertentie daarin nog verder. Wanneer iemand op een collectieadvertentie klikt, komt diegene terecht in een Instant Experience. Dit is een ervaring op het volledige scherm die betrokkenheid stimuleert en interesse en intentie bevordert.

Conversion

Push een betrokken doelgroep voor de laatste keer. Test met verschillende varianten afbeeldingen, copy en CTA-knoppen om te zien welke advertenties het best converteren.

Dynamische- en singleadvertentie

Rond de verkoop af door de inzet van een gepersonaliseerde dynamische advertentie. Laat je producten zien aan mensen die aansluiten op hun interesses, ongeacht of ze je website hebben bezocht. Of retarget de mensen die juist wél op je website items hebben bekeken. Voor een dynamische advertentie heb je een productcatalogus en sterke copy nodig.

Heb je geen productcatalogus? Maak dan gebruik van een single advertentie. Gebruik CTA-knoppen zoals shoppen, downloaden en registreren om je doelgroep voor de laatste keer te activeren. Een single advertentie is erg nuttig als je met één afbeelding de aandacht op jouw promotie wilt vestigen.

Van begin tot eind doordacht

In iedere fase van de funnel zijn er verschillende advertentieformaten die succesvol zijn. Voor meer informatie over de verschillende formaten en specificaties verwijs ik je graag naar de advertentiegids voor Facebook en InstagramSnapchat en Pinterest.  Met dit blog heb ik je hopelijk op weg geholpen naar een meer doordachte en onderbouwde strategie over de inzet van het oneindige aantal advertentieformaten. Twijfel je of kunnen we je helpen? Neem contact met ons op!

Blog

Relevant blog posts

Social advertising nieuws: stimuleer je doelgroep met deze nieuwigheidjes

21 juni 2018

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.