Laat Googles Panda jouw website niet raken! [SEO tips]

21 januari 2016

Wij verwelkomen onze nieuwste SEO specialist: Maarten van den Biezenbos! Ter ontgroening werd hij direct aan de slag gezet om een bijdrage te leveren aan het Happy Idiots blog. Maak kennis met onze nieuwe aanwinst én zijn interessante blogpost over Googles nieuwste rankingstool Panda!

Als SEO liefhebber is het je vast niet ontgaan. De eerste twee weekenden van 2016 stonden geheel in het teken van updates aan het Google algoritme. Vanaf dat moment verschenen er tal van artikelen waarin wordt gespeculeerd over de mogelijke oorzaken. Daarnaast lieten diverse bronnen zien wat de impact is geweest van deze updates. Naast deze updates is Googles rankingtool, genaamd Panda, onderdeel geworden van het core algortitme. En nee: ik heb het hier niet over die zwart-witte beren.

Panda is dé ranking filter van Google, die ervoor zorgt dat pagina’s met content van lage kwaliteit uit de zoekresultaten verdwijnen. Afgelopen week is ‘officieus’ naar buiten gekomen dat Panda onderdeel is geworden van het Google algoritme. Wat betekent dat voor de vindbaarheid van jouw website?

panda

Februari 2011: Panda wordt in het leven geroepen om de algehele user experience binnen Google te verbeteren. Panda spoort pagina’s van lage kwaliteit op en verwijdert deze uit de zoekresultaten. Waar het voorheen een aantal maanden kon duren voordat alle effecten zichtbaar waren, gebeurt het met de laatste update real-time. Dit betekent dat wanneer jouw content ‘geraakt’ is door Panda, je niet meer hoeft te wachten tot de volgende update om je content te herstellen.

Kwalitatieve content

Maar hoe voorkom je überhaupt dat jouw website ‘geraakt’ wordt door de razendsnelle Panda? Graag geef ik je de belangrijkste tips voor kwalitatieve content.

1. Wees relevant

Teksten schrijven voor de zoekmachine? Echt verleden tijd! Kwalitatieve content is geschreven vanuit de behoefte van de lezer en niet primair gericht op het snel genereren van traffic. Zorg dus dat je relevant bent. Hoe je een dergelijke tekst schrijft? Recent schreef mijn collega Jitse van der Wijst een blog over hoe je een kwalitatief goede tekst schrijft. Doe er je voordeel mee!

2. Kwaliteit over kwantiteit

Teksten hoeven niet per se een minimaal aantal woorden te bevatten. Zorg er liever voor dat je content maakt waar je doelgroep écht op zit te wachten. Wanneer je slechts een aantal pagina’s hebt die van mindere kwaliteit zijn, betekent dit overigens niet dat Google de hele website uit de zoekresultaten verwijdert. Wanneer het merendeel van de content van meerwaarde is voor de gebruiker, zal Google deze pagina’s blijven tonen.

kwaliteit

3. Spoor ‘low quality’ pagina’s op binnen je website

Dit doe je met behulp van Google Analytics. Kijk naar het bouncepercentage van je website: waar haken mensen af? Kijk ook naar de time on site: op welke pagina’s wordt er door de bezoeker snel weg genavigeerd? En naar je paginaweergaven: hoe vaak is een pagina bekeken? Probeer je in te leven in de bezoeker en ga na of de pagina voldoet aan de behoefte die je wilt vervullen.

4. User generated content

Content die is gegenereerd door gebruikers – denk aan reacties, gastblogs en forums – zijn vaak een rijke bron van inspiratie voor andere gebruikers. Helaas wordt hier ook regelmatig misbruik van gemaakt, denk aan spammers. Google heeft aangegeven hier tegen op te gaan treden. Indien jouw website gebruik maakt van user generated content, zorg er dan voor dat er duidelijke richtlijnen zijn m.b.t. het plaatsen van deze content en de inhoud ervan. Het is niet erg om bepaalde maatstaven te hanteren als dit de gebruikersbehoefte ten goede komt. Een voorbeeld hiervan is het door de ‘admin’ laten controleren van vragen en antwoorden op een forum, alvorens deze geplaatst worden. Daarnaast kun je bijvoorbeeld als voorwaarde stellen dat een reactie minimaal uit een bepaald aantal woorden moet bestaan. Naast deze voorbeelden zijn er meerdere manieren om de kwaliteit van user generated content op je website te waarborgen.

5. Het is niet alleen tekst

Bij content denken we vaak enkel aan tekst. Echter kan content veel meer vormen aannemen, zoals video’s en afbeeldingen. Afwisseling in het soort content dat je op je website gebruikt, verhoogt de gebruikerservaring. Een snelle uitleg over een product of dienst hoeft niet per se in tekst-vorm: dit kan ook middels een video of infographic. Zoekmachines ontwikkelen zich continu en zijn daardoor steeds beter in staat om meerdere vormen van content te kunnen indexeren en terug te laten komen in de zoekresultaten. Hoewel de zoekmachine steeds meer kan, is er nog steeds tekst nodig om aan Google te laten zien waar de content over gaat. Bestaat jouw website voornamelijk uit afbeeldingen? Lees dan deze tips over het plaatsen van afbeeldingen!

6. Pas op met advertenties

Zorg voor een goede balans tussen content en advertenties. Wanneer advertenties hinderlijk zijn voor de user experience loop je de kans dat deze pagina’s zakken in de zoekresultaten. Daarnaast kent Google het page layout algoritme dat pagina’s met excessieve advertenties boven de vouw van een pagina afstraft.

Panda algoritme

Relevantie is het toverwoord

Het is een tipje van de sluier.. maar wie niet geraakt wil worden door Google’s Panda, zal relevant moeten zijn! Bovenstaande tips brengen je al een heel eind op weg. Wil je meer weten over Panda? Lees er hier alles over. Of na Panda ook Pinguïn onderdeel van het algoritme wordt? We houden je op de hoogte!

Hulp nodig van Happy Idiots?

Mocht jij hulp nodig hebben met het optimaliseren van je website, of gewoon een potje met een van onze SEO specialisten willen sparen: neem dan contact op met Happy Idiots. Wij staan voor je klaar!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon