Het gebruik van YouTube: de laatste trends!

12 oktober 2017

YouTube is populairder dan ooit. Het aantal video’s dat iedere minuut geüpload wordt is de laatste jaren fors gestegen (500 uur aan video per minuut!). Wel zijn gebruikers YouTube de afgelopen jaren anders gaan gebruiken, mede omdat ze slimmer en selectiever zijn geworden wat betreft video’s, maar ook omdat de aandacht bij het bekijken van advertenties snel weg is. Ook merken en bedrijven gaan daarom anders om met contentcreatie en adverteren via YouTube. In deze blogpost een overzicht van de laatste trends in het gebruik van YouTube door zowel gebruikers als bedrijven!

Gebruikers

Gebruikers zoeken informatie en advies

Tegenwoordig wordt YouTube allang niet meer alleen gebruikt voor entertainment. Op het platform staan volledige cursussen, presentaties, workshops, how to’s etc. op waar actief naar wordt gezocht. Men ziet YouTube en specifieke YouTube-kanalen als betrouwbare informatiebronnen.

Naast dit soort informatieve video’s raadplegen gebruikers steeds vaker YouTube voordat een product wordt aangekocht. Populaire categorieën die bekeken worden zijn bijvoorbeeld unboxing video’s of review video’s. Het is zelfs zo dat in de afgelopen 2 jaar video’s met “review” in de titel voor meer dan 50.000 jaar aan kijktijd op mobiel hebben gezorgd.

TV op YouTube en YouTube op TV

Gebruikers bekijken YouTube steeds vaker op hun TV-scherm. Dankzij Smart-TV’s en streaming vanuit andere apparaten wordt dit namelijk steeds gemakkelijker. De tijd die men besteedt om YouTube te bekijken op een TV verdubbelt nog ieder jaar. Verder zeggen 2 van de 3 YouTube-kijkers dat ze YouTube op een TV-scherm bekijken. In het weekend bekijkt men meer YouTube-content op TV.

Naast de gebruikers die meer YouTube op TV bekijken zijn er ook steeds meer TV-kanalen op YouTube gekomen. De kijktijd van TV-kanalen op YouTube is het afgelopen jaar met 50% gegroeid. Deze mogelijkheid is op het moment alleen in Amerika beschikbaar, maar komt mogelijk ook naar Nederland.

Primetime verschuift naar online

Waar gebruikers voorheen grotendeels in de avonduren voor de TV en op de bank zaten, verschuift het gedrag naar online gebruik tijdens deze uren. Sowieso wordt er steeds meer in de avonden gebruik gemaakt van online, en dit vinden we ook specifiek op YouTube terug.

Bedrijven

Bedrijven en merken gaan natuurlijk anders om met YouTube dan reguliere gebruikers. Zij willen de aandacht van de gebruikers trekken en dus zit er een commerciële gedachte achter. Met deze instelling zien we dat het gedrag van bedrijven ook door de jaren heen veranderd is. De onderstaande alinea’s zijn voornamelijk op adverteren via YouTube gericht.

Vechten om aandacht

Om een bedrijf of merk aan de man te krijgen is natuurlijk aandacht van de gebruikers nodig. Aangezien het percentage advertenties dat volledig wordt bekeken is gedaald van 97% (begin 1990) naar 20% (enkele jaren terug), is dit een grote uitdaging.

Er zijn 3 simpele tips die bedrijven en merken toepassen om aandacht van gebruikers te krijgen:

Langetermijnrelatie aangaan

Waar voorheen de focus lag op een korte, eenmalige boodschap via YouTube, direct gericht op de verkoop van een product of dienst, gaan bedrijven juist steeds meer een langetermijnrelatie aan met hun gebruikers. Ze proberen eerst kort de aandacht van een gebruiker te krijgen en daarna de relatie op te bouwen. Na verloop van tijd worden er steeds langere advertentie-lengtes ingezet. Hierdoor vertel je een verhaal aan de gebruiker in plaats van dat je je als merk richt op een directe sale. Dit principe wordt ook wel de ‘ladder of engagement’ genoemd.

Een verhaal vertellen

Een andere trend is het principe dat ‘tease, amplify, echo’ wordt genoemd:

Het idee van dit model is dat in de ‘tease-fase’ een korte video wordt getoond aan relevante gebruikers, om daarmee een idee te planten en aandacht te krijgen. Hiervoor worden 6 seconden durende ‘bumper ads’ het meest ingezet.

Nadat de aandacht is getrokken worden in de ‘amplify-fase’ korte en lange video’s gebruikt om het bereik en de impact van een campagne verder uit te bouwen. Hiervoor worden zowel bumper ads als maximaal 30 seconden durende ‘Trueview ads’ ingezet.

Uiteindelijk, wanneer gebruikers minimaal 2 video’s hebben gezien van een bedrijf of merk, wordt de ‘echo-fase’ gebruikt om de gebruiker tot actie aan te sporen en het verhaal te versterken met een mogelijke herhaling van de initiële boodschap.

Wij van Happy Idiots zijn benieuwd of je je als gebruiker in dit gedrag terugvindt, en of je als bedrijf of merk dezelfde aanpak toepast. Laat gerust een reactie achter om je ervaring te delen. Ook wanneer je hulp nodig hebt bij het opzetten van een YouTube kanaal of YouTube advertising, ben je bij Happy Idiots aan het juiste adres!

 

 

Bronnen:

  •  https://filmora.wondershare.com/youtube-video-editing/mind-blowing-youtube-stats-facts-2017.html
  • https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/
  • https://www.doubleclickbygoogle.com/articles/
  • https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/mind-the-attention-gap-what-brands-need-to-know-about-advertising-today
  • https://adwords.googleblog.com/
  • https://youtube-creators.googleblog.com/

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon