Linkbuilding: beter van niet, of toch juist wel?

8 augustus 2017

SEO bestaat uit drie belangrijke factoren. Namelijk: content, techniek en linkbuilding. Linkbuilden is een onderdeel van SEO waar veel discussie over is. Moet je nu wel of niet aan linkbuilding doen? Ben je al een tijdje op het internet aan het speuren naar het antwoord op deze vraag? Dan ben je waarschijnlijk al heel wat artikelen tegengekomen die je vertellen niet aan linkbuilding te doen. Maar toch: kan linkbuilding helpen om je website beter te ranken in de zoekmachines? Daarop zeg ik volmondig ‘JA’!

Het bewijs

Iedere SEO-specialist heeft zo zijn of haar eigen mening over linkbuilding en zal dit proberen te onderbouwen met harde feiten. Echter is er maar één feit écht hard te bewijzen:

Stel je eens voor: een website wil scoren op een bepaald zoekwoord. Echter heeft deze website nog een leeg linkprofiel. De concurrent wil ook scoren op dat zoekwoord en heeft in tegenstelling tot website 1 wél een linkprofiel met inkomende backlinks. Denk je dat er ergens ter wereld een situatie is waarin partij 1 als winnaar uit de bus komt? Nee dus. En daar is je bewijs.

Verwijzende backlinks geven een zoekmachine, zoals Google, Bing of Yahoo, een seintje dat een website mogelijk relevant is voor een specifieke zoekopdracht.

Backlink = een waardeoordeel

Door te linken naar een website geef je dus een positief ‘waardeoordeel’ mee: je laat de zoekmachine weten dat jij deze website relevant vindt. Je kunt je voorstellen: hoe meer backlinks – en dus hoe meer aanbevelingen – hoe groter de kans dat jouw website beter scoort dan die van de concurrent.

De invloed van content, techniek en linkbuilding op de rankings van een website wordt ongeveer als volgt ingeschat:

  • content: 40-50%;
  • techniek: 20-30%;
  • linkbuilding: 30-40%.

Factoren om rekening mee te houden

Allereerst is het ontzettend belangrijk om te weten op welke zoekwoorden je beter vindbaar wil zijn. Denk daarbij vooral aan de relevantie van een zoekwoord: “Hoe relevant is dit zoekwoord voor mijn website?”. Immers: is het zoekwoord niet relevant voor datgene wat je aanbiedt, dan zal je er ook nooit kwalitatieve content over kunnen creëren. Content waar mensen naartoe willen linken. En dus zal je linkbuildingcampagne geen zin hebben.

Heb je wel een aantal relevante zoekwoorden kunnen vinden? Bedenk dan ook aan welke bestemmingspagina je zoekwoord gekoppeld moet worden. Dit zal de pagina worden waar je, middels linkbuilding, meer waarde voor gaat creëren. Logischerwijs moet dit ook een pagina zijn waarop de zoeker gaat vinden waarnaar hij heeft gezocht. Kortom: relevant en logisch werken!

Een voorbeeld

Je wil graag beter vindbaar zijn op het zoekwoord ‘hardloopschoenen’ én je wil dat de zoekmachine de bijhorende pagina ‘www.example.com/hardloopschoenen’ in de zoekresultaten toont. Daartoe moet je niet alleen een uitgebreid linkprofiel hebben (veel inkomende backlinks), maar moet ook de kwaliteit van deze links aan hoge eisen voldoen. De volgende vier lagen hebben namelijk betrekking op de kwaliteit van je linkprofiel:

  1. Kwalitatieve links – relevante links
  2. Kwalitatieve links – minder relevante links
  3. Minder kwalitatieve links – relevante links
  4. Minder kwalitatieve links – minder relevante links

social-network-153535_1280

Kwaliteit versus relevantie

Met kwalitatieve links bedoelen we links met zeer hoge waarden, afkomstig van autoritaire websites. Denk aan Wikipedia. Zalando. Nu.nl. Krijg je een linkje vanaf een van deze grote domeinen, dan is de waarde groter dat van een linkje vanaf – bijvoorbeeld – een algemene startpagina.

Wat betreft relevante links: stel je verkoopt sneakers. Een backlink vanaf een blog over schoenen is dan relevanter dan een link vanaf een website over bijvoorbeeld gezond eten. Kortom: de eerste link heeft voor jouw website een grotere waarde dan de tweede link.

De belangrijkste metrics

Er zijn door verschillende partijen (zoals Moz en Majestic) allerlei metrics ontwikkeld die jou beter helpen in te schatten hoe goed jouw website het doet op het gebied van linkbuilding en zoekmachine marketing in het algemeen. Het is een goed idee om deze metrics goed in de gaten te houden:

  • DA (Domain Authority): oftewel de waarde van het domein.
  • PA (Page Authority): oftewel de waarde van de pagina.
  • Trustflow: de betrouwbaarheidsscore van een URL.
  • Citationflow: een score met betrekking tot de invloed van een URL.
  • Ratio tussen Trustflow en Citationflow: hoe dichter bij elkaar, des te beter.
  • Topic: de relevantie van een link.
  • SPAM-score: hoe dichter bij de 0, hoe beter.
  • Do-follow of No-follow links: maken het onderscheid tussen linkjes die wel of niet waarde meegeven.

Ben je nieuw in linkbuildingland? Dan zullen bovenstaande metrics op dit moment meer vragen dan antwoorden oproepen. Lees je dus vooral eerst goed in (linkjes zijn bijgevoegd). Ben je al helemaal op de hoogte en wil je meteen aan de slag met linkbuilding? Bekijk dan hier vijf creatieve manieren om aan de slag te gaan!

blogging-336375_1280

Conclusie: aan de slag!

Door middel van kwalitatieve backlinks kan je een zoekmachine attenderen op de relevantie en de toegevoegde waarde van je website of pagina. Relevante backlinks hebben daarmee een positieve invloed op je rankings, en slechte backlinks zullen daarentegen een negatieve invloed op je rankings hebben. Linkbuilding helpt je om tot op zekere hoogte de controle te houden over een linkprofiel dat zich het liefst zo natuurlijk mogelijk opbouwt. Kortom, aan de slag dus!

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon