Linkbuilding: ook wel de ‘dark horse’ van de SEO wereld

28 augustus 2014

Vaak wordt linkbuilding gezien als het simpelweg aanvragen van linkjes op andere websites. Dit is echter achterhaald en een alles behalve complete omschrijving. Linkbuilding is een onderdeel van SEO waarbij een bedrijf een ‘dark horse’ in huis heeft. Een ‘dark horse’ is een paard dat iets speciaals heeft en dus ook wedstrijden voor het bedrijf kan winnen. Echter dient het dan wel op de juiste manier te worden ingezet!

Drie voorbeelden

Graag wil ik jullie in deze blogpost laten zien dat linkbuilding niet meer alleen uit het aanvragen van linkjes bestaat, maar dat Happy Idiots een gehele strategie uitzet. Die strategie bestaat uit verschillende tactieken. Er zullen in totaal 3 tactieken aan bod komen, inclusief voorbeelden. Daarna schrijf ik kort iets over de negatieve gevolgen wanneer linkbuilding op een verkeerde manier wordt ingezet.

Strategie 1: concurrentie analyse

Als bedrijf wil je graag op bepaalde zoekwoorden gevonden worden in Google. Echter kom je er misschien al snel achter dat, wanneer jij jouw belangrijkste zoekwoord invoert in Google, jouw bedrijf niet bovenaan komt te staan. Ga dan niet bij de pakken neerzitten, maar ga op onderzoek uit: waarom scoren andere bedrijven juist wel zo hoog?

Majestic SEO

majestic2Dankzij MajesticSEO bestaat de mogelijkheid om het backprofiel van al je concurrenten te bekijken. Je kunt dus zien waar de concurrent zijn linkjes vandaan haalt en dit biedt tegelijkertijd ook kansen voor jou. Jij kunt diezelfde websites namelijk ook gaan aanschrijven voor een link.

Content

Tevens kun je er, door middel van een concurrentieanalyse, achter komen naar wat voor soort informatie veel wordt gelinkt. Misschien zijn dat informatieve pagina’s met video’s, ‘how to’ artikelen of andere soorten artikelen. Vervolgens kijk je naar je eigen website: heb jij zulke soort informatie ook? Wanneer het antwoord op deze vraag ‘nee’ blijkt te zijn, is het handig om dat wel te gaan creëren. Zie voor meer informatie ook de artikelen over content van mijn collega’s.

Strategie 2: gebruik search operators

Slim Googlen naar linkkansen met search operators. Search operators zijn woorden en tekens die je kunt gebruiken om zeer specifiek te zoeken in Google. Zet je bijvoorbeeld twee woorden samen tussen aanhalingstekens, zoals “online marketing”, dan zal Google niet naar de twee woorden apart zoeken. In plaats daarvan toont Google alleen de webpagina’s waar de woorden als duo vermeld staan.

Het lijkt te simpel voor woorden, maar op deze manier krijg je als linkbuilder weer een aantal nieuwe mogelijkheden voor een linkplaatsing.

Een mooi voorbeeld van slim Googlen:

‘’handige links’’ [onderwerp klant] –> bijv: ‘’handige links’’ huis kopen

Vervolgens krijg je dus de webpagina’s te zien, die heel specifiek een lijstje hebben met handige links over – in dit geval – huizen kopen. Als de klant in kwestie dan bijvoorbeeld een artikel heeft geschreven over verschillende soorten verhuisdozen, kun je de webmaster van die websites vragen om jouw artikel in hun lijst ‘handige links’ te plaatsen.

linkbuilding

Strategie 3: content schrijven/artikelen

Voor een website is het belangrijk dat deze altijd vernieuwde content blijft plaatsen. Wanneer een website kwalitatieve nieuwsberichten blijft publiceren zal dit opgemerkt worden. Zeker wanneer het om hele specifieke informatie gaat. Op deze manier zullen andere websites jouw berichten gaan vernoemen als bron of als voorbeeld.

Hieronder een voorbeeld:

Een collega van mij heeft een interessante blog geschreven over waarom het slim is om een bedrijfsblog op te starten:https://www.happyidiots.nl/blog/15-redenen-om-een-bedrijfsblog-te-starten/

Het volgende artikel op een andere website bleek relevant en dus vroeger we om een link:

http://www.xel.nl/blog/waarom-business-blogging-noodzakelijk-voor-jouw-bedrijf/

Het resultaat: onderaan deze pagina staat voortaan een link naar het bericht op onze website!

Niet vanzelf

Als je een goed artikel hebt geschreven, gaat het balletje nog niet vanzelf rollen. Zorg er dus voor dat het artikel goed verspreid wordt via social media en schrijf specifieke e-mails naar mensen die ook betrokken zijn bij het onderwerp en mogelijk een link naar je website willen plaatsen. Het is voor een linkbuilder dan ook essentieel om een kennissenkring op te bouwen. Deze relaties kunnen zeer waardevol zijn voor linkbuilding.

Wanneer linkbuilding niet goed is

Het is algemeen bekend dat Google sommige vormen van linkbuilding niet accepteert en zal afstraffen wanneer ze deze opmerkt. Door de zogeheten Penguin updates worden opvallende en ouderwetse linkbuilding tacktieken door de zoekmachine getackeld. De uitspraak ‘goedkoop is duurkoop’ is hier dan zeker van toepassing: indien Google je straft kun je wel fluiten naar goede posities in deze zoekmachine!

Enkele linkbuilding strategieën die Google zal bestraffen

Deze vormen van linkbuilding werkten in het verleden nog wel, maar nu niet meer:

  • Het kopen van linkjes in grote hoeveelheden: er zijn allerlei aanbieders die zeggen dat het aantal linkjes naar je websites doorslaggevend is voor de posities in Google. Middels deze tactiek worden er grote hoeveelheden links geplaatst die verwijzen naar je website. Vaak hebben de verwijzende websites echter weinig waarde en hebben ze geen verband met jouw website. Google herkent dit en zal tot de conclusie komen dat er iets onnatuurlijks heeft plaatsgevonden. Het gevolg is dat Google je website zal straffen middels een penalty.
  • Het verkeerd gebruiken van ankterteksten en URL’s die hieraan verbonden zijn: bijvoorbeeld: wanneer je fietsen verkoopt en telkens weer ‘fietsen kopen’ als ankertekst gebruikt, zal Google dit ook herkennen en bestraffen. In een natuurlijke situatie zal de ankertekst namelijk steeds anders zijn, omdat deze dan door individuele webmasters wordt bepaald. Let op: exacte ankertekst links zijn niet altijd slecht, maar wel wanneer één bepaalde ankertekst erg vaak voorkomt vergeleken met bijvoorbeeld de website-/bedrijfsnaam (waarvan het wel logisch is dat deze vaak als ankertekst voorkomt).
  • Het overmatig plaatsen van links in comments van (gast)blogs en artikelen: Google weet dat mensen zelf blog comments kunnen plaatsen en dus zijn ze niet zoveel waard. Ditzelfde geldt voor het verzamelen van links vanaf forums.

Conclusie

Linkbuilding bestaat dus niet alleen uit het stoïcijns aanvragen van linkjes om er op deze manier zoveel mogelijk te verzamelen. Een stukje creativiteit is tegenwoordig nodig om daadwerkelijk bruikbare linkjes te verkrijgen. Ons motto is daarom: kwaliteit boven kwantiteit!

Heb je ook ervaring met linkbuilding? Heb je nog vragen, opmerkingen of tips? Aarzel dan niet om hieronder een reactie te plaatsen!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon