Local SEO herkennen en inzetten

10 februari 2014

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een complexe discipline waarin veel gebeurt. Wanneer correct ingezet is het waarschijnlijk ook de meest rendabele discipline voor uw business. In dit blog wordt één belangrijk en opkomend onderdeel van zoekmachine marketing uitgelicht: Local SEO. Wanneer is dit belangrijk voor uw organisatie? En wat kunt u er aan doen om uw business hoger te laten scoren in de organische lokale zoekresultaten van Google?

Waarom kwam Google met lokale zoekresultaten?

Zoekmachines zoals Google zijn altijd op zoek naar verbeteringen om u, de gebruiker, zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Eigenlijk zijn het dus antwoordmachines: u heeft een vraag, de zoekmachine probeert deze zo goed mogelijk te beantwoorden. Om dit te kunnen doen proberen zoekmachines steeds beter de context van uw zoekopdracht te begrijpen (semantic search). In veel gevallen zal het zo zijn dat bepaalde zoekopdrachten er gebaat bij zijn om ‘bijzondere’ zoekresultaten te tonen. Deze bijzondere zoekresultaten kunnen bijvoorbeeld recente zoekresultaten zijn (query deserves freshness), maar ook zoekresultaten op basis van uw geografische locatie. Hier gaan we even iets dieper op in.

 Wanneer worden lokale zoekresultaten getoond?

Simpel gezegd: zodra er sprake is van ‘lokale zoekintentie’. U kunt zich wellicht voorstellen dat een zoekopdracht als ‘kinderkleding eindhoven’ zo’n zoekopdracht met lokale intentie is. De ontleding hiervan is dan ook vrij simpel: dienst/product + locatie. Zoekmachines zullen dankzij deze duidelijke zoekopdracht hun best doen om alleen kinderkleding winkels met een fysiek adres in Eindhoven te laten zien. En dit lukt ze aardig goed. In dit geval ziet het er als volgt uit:

local seo afb 1

Bovenstaand screenshot ontleed:

  • Blauw: reguliere snippets op basis van relevantie van de zoekopdracht.
  • Groen: lijst gekoppeld aan Google Maps op basis van fysieke lokale relevantie.
  • Oranje: visuele weergave van de getoonde Google Maps lijst met eventueel meerdere relevante resultaten met een lagere prioriteit/relevantie (de opvallend grote rode ballonnen met letters vs. de kleine rode stippen).

Als u goed oplet ziet u dat het eerste zoekresultaat in de reguliere snippet bovenin (het blauwe vak) hetzelfde is als het eerste zoekresultaat van de lijst dat voort komt uit Google Maps. Dit werkt uiteraard CTR (Click Through Rate) verhogend doordat de twee beste organische posities zijn bezet door één en dezelfde partij. Bij de oorspronkelijke ‘klassieke’ SEO was dit bijna niet mogelijk.

Local SEO

Maar wat als u op Google enkel zoekt naar ‘kinderkleding’? Dan wordt het ingewikkelder. U kunt namelijk verschillende zoekintenties hebben. Zo kunt u bijvoorbeeld kinderkleding online willen bestellen (dan is uw geografische locatie en stuk minder relevant) maar u kunt net zo goed op zoek zijn naar een fysieke winkel die kinderkleding verkoopt, zoals bij de zoekopdracht ‘kinderkleding eindhoven’. In dit geval kan het zo zijn dat u een mix van verschillende zoekresultaten wordt voorgeschoteld. Deze ziet er dan als volgt uit:

local seo 2

Bovenstaande screenshot ontleed:

  • Rood: reguliere snippets op basis van relevantie van de zoekopdracht.
  • Groen: lijst gekoppeld aan Google Maps op basis van fysieke lokale relevantie.
  • Oranje: visuele weergave van de getoonde Google Maps lijst met eventueel meerdere relevante resultaten met een lagere prioriteit (opvallend grote rode ballonnen met letter vs. de rode stippen).

Het grote verschil tussen de twee screenshots is dat het eerste screenshot enkel zoekresultaten laat zien die te maken hebben met Eindhoven, terwijl de tweede een mix van reguliere en lokale resultaten laat zien.

U vraagt zich wellicht af wat hier speciaal aan is? Normaal gesproken lijkt het scoren op een zeer concurrerend zoekwoord als ‘kinderkleding’ enkel weggelegd voor zeer sterke spelers met grote marketingbudgetten en veel bekendheid. Met de komst van local SEO is dit niet langer meer het geval. In de bovenstaande voorbeelden zult u als kleine speler uit Eindhoven niet in de top 3 komen te staan voor het zoekwoord ‘kinderkleding’. Positie 4 t/m 9 (bovenste positie van de Google Maps lijst)  is echter wel een realistisch streven en zorgt ook voor een goede zichtbaarheid. Relatief kleine partijen kunnen nu dus bezoekers verwachten uit meer generieke zoekwoorden.

5 tips om uw lokale zichtbaarheid te verbeteren

Hopelijk heeft u nu een beeld van wat local SEO is en hoe u dit kunt herkennen. De volgende stap is het zelf inzetten van local SEO. Hier volgen alvast een aantal tips om uw lokale vindbaarheid te verbeteren:

  1. Het is erg belangrijk om een goed geoptimaliseerd Google Maps profiel te hebben. Zorg dat uw adres klopt en ga hier secuur en consistent mee om. Het adres in Google Maps is leidend voor uw lokale SEO strategie. Verder helpt het om uw profiel te voorzien van betrouwbare recensies en aantrekkelijke foto’s.
  2. Meld uw bedrijf aan bij (bedrijven)gidsen en gebruik hiervoor exact dezelfde adresgegevens als de adresgegevens die staan vermeld op uw Google Maps profiel. U kunt hierbij denken aan websites als detelefoongids.nl en allebedrijvenin.nl.
  3. Voorzie zoekmachines van extra duidelijke informatie over uw fysieke adres door de inzet van microdata (HTML5). Meer informatie over de implementatie hiervan vindt u op de website van scherma.org.
  4. Zorg dat uw reputatie op internet goed is. Dat doet u onder andere door gebruikers te stimuleren om hun ervaringen over uw organisatie te delen op platformen zoals Trustpilot, Yalwa en Google. Attendeer uw klanten hierop en beloon ze waar mogelijk.
  5. Zorg ervoor dat uw ‘klassieke’ SEO factoren in orde zijn. Denk hierbij aan techniek, content en backlinks. U concurreert weliswaar (deels) niet meer met heel het internet, maar ook in uw stad bevinden zich wellicht 20 aanbieders met (ongeveer) hetzelfde product of dezelfde dienst.

Hoe zit het met u?

U beseft het misschien niet altijd, maar uw zoekopdrachten hebben regelmatig met local SEO te maken, evenals de zoekopdrachten van uw potentiële klanten. Het is dan ook vrij gemakkelijk om zelf te testen in welke mate local SEO van toepassing is voor uw organisatie. Dit doet u door uw belangrijkste zoekwoorden in Google op te zoeken. Is Google Maps op de een of andere manier geïntegreerd in de zoekresultatenpagina die u dan ziet? Dan is local SEO interessant voor uw organisatie. Denkt u ook dat local SEO interessant is voor uw organisatie en zo ja, voor welke zoekwoorden dan? Wij horen het graag in een reactie op dit bericht

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon