zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Long tail vs. short tail: wij leggen het verschil uit!

Terug naar alle blogberichten
Verzenden
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Long tail vs. short tail

Wanneer je in de online wereld actief bent heb je ongetwijfeld wel eens de woorden long tail en short tail gehoord. Vooral bij het doen van een zoekwoordenonderzoek klinken deze termen bekend in de oren. Op welke woorden ga je je focussen met je website? Op de long tail-woorden of juist op de short tail-woorden? Maar ook bij het opzetten van een Google Ads-campagne moet je soms een keuze gaan maken tussen de long tail- en short tail zoekwoorden.

Long tail versus short tail

Wat zijn short tail zoekwoorden?

Short tail zoekwoorden zijn de zoekwoorden die heel algemeen zijn met veel zoekvolume. Deze zoekwoorden zijn vaak erg populair waardoor de concurrentie op deze zoekwoorden hoog is. De short tail strategie kent dus veel concurrentie. Mede omdat een short tail zoekwoord over het algemeen meer bezoekers oplevert dan een long tail zoekwoord.
Short tail zoekwoorden zijn dus zoekwoorden waar veel zoekvolume op is en het zoekwoord vrij breed is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan; Vakantie, Auto’s, Fietsen, Hypotheek of Vakantiehuis. Allemaal hele brede zoektermen waar organische maar ook bij Adwords veel concurrentie opzit. Een goed positie hier bemachtigen zal dus een lastige opgave zijn.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden waar je in eerste instantie niet zo snel aan zou denken en je website op richt. Toch zit er achter deze strategie voor veel sites een legio aan mogelijkheden. Met deze strategie richt je je namelijk op zoekwoorden die meestal bestaan uit 3, 4 of zelf 5 zoekwoorden.

Waarom gebruikmaken van een long tail-strategie?

Een gedegen zoekwoord onderzoek brengt alle relevante zoektermen in kaart. Wat hierin opvalt is dat er in bijna alle gevallen meer op long tail termen gezocht wordt. Uit het zoekwoordonderzoek zal blijken of ze bij elkaar opgeteld zelfs meer volume bevatten dan de short tail termen. Maar dit hoeft niet bepalend te zijn voor je strategie, de long tail termen hebben namelijk meerdere voordelen:

  • Sneller resultaat
    Doordat er een mindere mate van concurrentie rust op long tail zien we vaak dat deze termen snel én hoog scoren. Mede doordat er minder specifieke resultaten over een long tail zoekterm aanwezig zijn, zal Google de pagina hoog laten scoren.
  • Hogere conversies
    Langere zoektermen hebben over het algemeen een hogere conversie omdat het een specifieke behoefte betreft. De bezoekers weet precies wat hij wilt en zal sneller over gaan tot actie.
  • Echte nummer 1-positie
    Long tail wordt niet in alle gevallen door Google Ads-gebruikers optimaal benut. De termen zijn niet interessant genoeg om op te adverteren door het uitblijven van direct verkoop. Denk bijvoorbeeld aan: ‘tips’, ‘ervaringen’ en ‘vragen’. Door het uitblijven van Google Ads-advertenties sta je ook écht op nummer 1.
  • Creatiever met content
    Onderwerpen gerelateerd aan een short tail (focus)zoekterm kunnen breder ingestoken worden. Dit stelt je in staat creatiever met content om te gaan dan puur en alleen 1 hoofd zoekwoord als uitgangspositie te nemen.
  • Bezoekers overtuigen
    Zoals gezegd zijn bepaalde zoektermen niet 1-op-1 te meten met directe verkoop, bijvoorbeeld: ‘Tips muurstickers verwijderen’. De kans dat een bezoeker alsnog overgaat tot verkoop is klein, maar het is een uitgelezen kans om een potentiele klant te overtuigen. Licht je USP’s uit, promoot je eigen bedrijf en geeft de bezoeker alle reden om terug te komen door autoriteit uit te stralen of antwoord te geven op zijn vraag.

Een voorbeeld:
Eigenlijk maak je het belangrijke (short tail) zoekwoord wat breder. Neem bijvoorbeeld het short tail zoekwoord ‘Fietsen’. Bij de long tail-strategie kunnen hier zoekwoorden naar voren komen als ‘herenfiets Batavus’, ‘goedkope kinderfietsen’ of zelfs nog breder als ‘rose gekleurde damesfiets’. Op deze zoekwoorden zit natuurlijk veel minder zoekvolume dan op de short tail zoekwoorden. Maar zoals het woord het al zegt, hier richt je je op de long tail.

Wanneer je je met een website meer gaat richten op de long tail zou je dus een goede analyse moeten doen naar alle mogelijke zoekwoorden. Deze zoekwoorden moeten dan natuurlijk weer terugkomen op de website. Een long tail zoekwoord levert minder bezoekers op dan een short tail zoekwoord. Maar wanneer je alle bezoekers van de long tail bij elkaar optelt krijgt je vaak net zoveel of soms zelfs meer bezoekers dan via de short tail zoekwoorden. Het maakt dus niet uit of er 100 bezoekers komen via het woord ‘fietsen’ of dat er 100 keer 100 verschillende bezoekers komen via een 100 verschillende woordcombinaties.

Interesse in een zoekwoordenonderzoek? Neem contact op!

Blog

Relevant blog posts

Zo tackel jij die eeuwige SEO-webshopvragen

20 januari 2021

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.