zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Gecombineerde doelgroepen

Ontdek de nieuwe targetingoptie in Ads

Terug naar alle blogberichten
Verzenden
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Gecombineerde doelgroepen

Sinds kort is het voor iedereen die gebruikmaakt van Google Ads mogelijk om gecombineerde doelgroepen te gebruiken voor searchcampagnes. We waren al bekend met verschillende soorten doelgroepen zoals remarketingdoelgroepen, in-market doelgroepen, affiniteitsdoelgroepen, intentiedoelgroepen en zelfs gedetailleerde demografie. Google maakt het nu mogelijk om deze doelgroepen niet alleen los van elkaar te gebruiken, maar om deze ook met elkaar te combineren. Door meerdere voorwaarden mee te geven waaraan een gebruiker moet voldoen om jouw advertentie te zien, specificeer je je targetingdoelgroep en kun je jouw resultaten nog verder verbeteren.

Wat zijn gecombineerde doelgroepen?

Een gecombineerde doelgroep maakt het mogelijk om verschillende doelgroepkenmerken te combineren, zodat advertenties getoond kunnen worden aan een zo relevant mogelijk publiek. Deze effectieve targetingoptie heeft toegang tot een breed scala aan doelgroepen die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of service, waardoor een grote poel aan mensen steeds verder gefilterd kan worden tot een perfecte doelgroep. 

Iedere doelgroep die gemaakt wordt, kan op een type gebruiker gebaseerd worden die geïnteresseerd kan zijn in jouw product of dienst. Er kan een onbeperkt aantal personages in Google Ads gemaakt worden om deze verschillende typen gebruikers te vertegenwoordigen. Maak verschillende personages op basis van achtergronden, behoeften en doelen van gebruikers om ze op het juiste moment te targeten.

Welke doelgroepen zijn er ook alweer?

Voordat we doelgroepen met elkaar combineren, is het belangrijk om te weten welke doelgroepen er zijn. Hier een kort lijstje met de beschikbare doelgroepen en wat ze inhouden:

  • Gedetailleerde demografie: bereik mensen die zich binnen bepaalde segmenten in de bevolking bevinden, zoals studenten, huiseigenaren of nieuwe ouders. 
  • (Aangepaste) affiniteit: bereik mensen die affiniteit hebben met een bepaald onderwerp of creëer een eigen ‘aangepaste affiniteitsdoelgroep’ door de onderwerpen af te stemmen op jouw product of dienst. 
  • In-market: bereik mensen die actief op zoek zijn naar producten en overwegen deze producten daadwerkelijk aan te schaffen. 
  • Remarketing: bereik mensen die al eens een bezoek hebben gebracht aan je website en benader ze nogmaals om ze over te laten gaan tot conversie. 
  • Similar audiences: bereik mensen die vergelijkbaar zijn met doelgroepen die gebaseerd zijn op gegevens van eigen klanten om de targeting verder uit te breiden. 
  • Life events: bereik mensen die bezig zijn met belangrijke mijlpalen in het leven, zoals afstuderen, verhuizen of trouwen. 
  • Custom intent: Bereik mensen op basis van zoektermen die ze hebben gebruikt in Google om naar bepaalde producten of services te zoeken. 

In welke kanalen kun je doelgroepen combineren?

Tot nu toe zijn gecombineerde doelgroepen alleen nog maar te gebruiken in Search- en YouTube-campagnes. In Display en Shopping is het nog niet mogelijk om deze lijsten in te zetten. Over het algemeen kunnen er veel verschillende doelgroepen met elkaar gecombineerd of zelfs uitgesloten worden. In YouTube zijn er nét wat meer combinatiemogelijkheden dan in Search. Voor het overzicht hebben we de combinatiemogelijkheden per kanaal in een tabel gezet. 

Waar moet je rekening mee houden?

Google heeft de plicht om de privacy van gebruikers te beschermen. Hierdoor kunnen er geen gecombineerde doelgroepen weergegeven worden die minder mensen bevatten dan 1.000 leden. Houd er dus rekening mee dat je doelgroeplijsten minstens 1.000 gebruikers moeten hebben voordat je ze kunt gebruiken. Voldoet je doelgroep niet aan deze eisen? Dan wordt de campagne of advertentiegroep automatisch onderbroken. 

Door naar de bereikschattingen te kijken – die worden weergegeven bij het creëren van een gecombineerde doelgroep – kun je de geschatte doelgroepgrootte bekijken. Houd er rekening mee dat deze schattingen worden gemaakt in de context van het maken van de doelgroep. Er wordt dus geen rekening gehouden met campagne-instellingen. Door een specifiek(e) land, taal of kanaal te selecteren worden de schattingen al nauwkeuriger. 

Hoe maak je een gecombineerde doelgroep?

Gecombineerde doelgroepen kun je gemakkelijk maken door in een betreffende campagne of advertentiegroep naar de kolom ‘doelgroepen’ te gaan en op ‘gecombineerde doelgroepen’ te klikken. 

Je kunt er bij deze stap – net als bij andere doelgroepen – ook voor kiezen om de doelgroep toe te voegen als ‘observatie’ of als ‘targeting’. Wil je eerst monitoren hoe de nieuwe doelgroep presteert? Voeg deze dan toe als ‘observatie-doelgroep’. Als de resultaten positief zijn, kun je er in een later stadium voor kiezen om eventuele bodaanpassingen toe te voegen of om de doelgroep als ‘targeting’ toe te voegen. In het geval van ‘targeting’ worden je advertenties alleen nog maar weergegeven als mensen aan je specifieke doelgroepeisen voldoen.

Klik vervolgens op ‘nieuwe gecombineerde doelgroep’ en je kunt aan de slag! Maak gebruik van de ‘OR’ functie of van de ‘AND’ functie om je gewenste doelgroep samen te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een gecombineerde doelgroep van studenten die affiniteit hebben met reizen (zie onderstaand screenshot).

Doelgroepen kunnen in meerdere campagnes of advertentiegroepen gebruikt worden en kunnen ten alle tijden bewerkt, verwijderd of hergebruikt worden.

Daarnaast is het ook mogelijk om een doelgroep specifieker te maken door bepaalde doelgroepen juist uit te sluiten. Wil je je advertentie wel laten zien aan studenten, maar niet aan studenten die al op zichzelf wonen? Sluit dan bijvoorbeeld ‘huurders’ en ‘huiseigenaren’ uit om je doelgroep relevanter te maken. 

Houd er wel rekening mee dat er minstens één doelgroep opgenomen moet worden voordat je een uitsluiting kunt toevoegen. De doelgroepuitsluitingen die je uitvoert in een gecombineerde doelgroep hebben geen invloed op andere doelgroepen die in de campagnes worden getarget. 

Resultaten meten

Om in één overzicht te kunnen zien hoe je gecombineerde doelgroep presteert, kun je naar ‘doelgroeprapporten’ navigeren. Maak het rapport eigen door kolommen toe te voegen die relevant zijn voor het analyseren van jouw campagneresultaten en beoordeel de prestaties van de gecombineerde doelgroepen.

Blog

Relevant blog posts

Google Ads: dynamische landingspagina’s voor een hogere kwaliteitsscore

26 februari 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.