Maak jij de U in USP wel waar?

9 april 2018

Elke website of webshop schotelt je een aantal ‘onderscheidende’ eigenschappen voor van haar producten of diensten. Zit jij met vragen als: “hoe toets ik of mijn onderscheidende waarden uniek zijn?” en “hoe zorg ik ervoor dat mijn producten of diensten echt excelleren ten opzichte van de concurrentie?” Dit blog geeft je insights over wat de unieke eigenschappen zijn van jouw business.

USP’s of randvoorwaarden?

USP’s, een term die in elk marketingboek benoemd wordt. USP staat voor unique selling proposition, vrij vertaald is dat een unieke verkoopwaarde. Het woordje uniek is veelzeggend, maar niet vanzelfsprekend. Denk bijvoorbeeld aan het volgende rijtje USP’s:

  • Voor 23:59 uur besteld, morgen in huis.
  • Gratis verzending vanaf €20,-.
  • 180 dagen retourrecht.
  • Vriendelijke klantenservice.

Kun jij achterhalen over welke webshop dit gaat? Je kunt vast een aantal bedrijven noemen die deze USP’s communiceren op de website of webshop. Dit zijn echter geen USP’s, maar randvoorwaarden. Daarnaast is het de vraag in hoeverre vriendelijke klantenservice meetbaar is.

Hoe toets ik of mijn onderscheidende waarden uniek zijn?

Het antwoord is heel simpel: onderzoek! Vaak zien we dat bedrijven die in dezelfde branche opereren adverteren met dezelfde USP’s.  Heeft jouw concurrent daarnaast een mooie webshop, betere prijzen en meer naamsbekendheid? Dan is het des te belangrijker om na te gaan wat jouw unieke waarden zijn.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn producten of diensten excelleren?

De KANO-analyse maakt onderscheid in 3 verschillende behoeften, namelijk:

  • Basisbehoeften (randvoorwaarden)
  • Prestatiefactoren
  • Enthousiasme factoren

(bron: https://www.wibas.com/scrum/kano-analyse/de)

Daarnaast bepaalt tijd wanneer er een verschuiving plaatsvindt binnen de markt. De basisbehoeften van nu zijn namelijk niet de basisbehoeften van morgen!

Basisbehoeften

De basisbehoeften, ook wel randvoorwaarden, zijn het gemeengoed van de markt geworden. Deze basisbehoeften zijn het minimum waar een webshop aan moet voldoen. Een voorbeeld hiervan is levertijd. Wanneer je concurrent “voor 23:59 uur besteld, morgen in huis” communiceert en jij kunt hier niet in mee, dan is het erg lastig om de strijd te winnen.

Prestatiefactoren

Wanneer klanten praten over behoeften dan gaat het over prestatiefactoren. Prestatiefactoren zijn vaak terug te lezen in leuzen die voorkomen op webshops. “de laagste prijzen” (prijs), “kwalitatief hoogwaardige producten” (kwaliteit), enzovoort. Een voorbeeld is het gratis verzenden bij een bepaald orderbedrag, hoe kleiner het minimum orderbedrag des te meer dit in jouw voordeel spreekt.

Enthousiasmefactoren

Dit zijn de echte unieke waarden van jouw webshop. Hierdoor veranderen leads in klanten. Je laat de klant versteld staan. Voorbeelden van enthousiasmefactoren zijn:

  • Het hebben van een loyaliteitsprogramma.
  • Kortingen bij ambassadeursschap.
  • Een gratis cadeau bij de bestelling.
  • Een unieke productlijn die alleen te verkrijgen is op jouw website.
  • Een erkenning in de vorm van bijvoorbeeld een award die jouw diensten onderschrijft.

Voorbeelden van enthousiasmefactoren

Nu nog de online advertising!

Middels Google AdWords kun je deze USP’s perfect communiceren! Dit niet alleen door ze op te nemen in de advertentietekst, maar ook door ze te highlighten door middel van een callout-extensie. Dit ziet er als volgt uit:

Advertenties die verrijkt zijn met USP’s behalen een hoger doorklikratio. Daarnaast zien wij dat het communiceren van goede USP’s een hoger conversieratio als resultaat heeft. Zijn jouw USP’s nog wel uniek genoeg en hoe communiceer jij jouw USP’s naar de buitenwereld? Hopelijk kun jij na het lezen van dit blog nog beter bepalen wat de unieke waarden van jouw webshop zijn!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon