Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Marketplaces als onderdeel van je strategie

Terug naar alle blogberichten

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Home Blog Marketplaces als onderdeel van je strategie

Mijn collega Robert vertelde al eerder in zijn blog dat de groei van het marktaandeel van marketplaces als een speer gaat. Naar verwachting zal dit marktaandeel in 2020 ongeveer 40% van de wereldwijde online retailmarkt bedragen. Je aansluiten bij een marketplace zou dus een onderdeel van je strategie moeten zijn, maar waarom eigenlijk? Marketplaces kunnen een serieus omzetkanaal zijn, maar, zoals altijd, heeft dat voor- én nadelen, afhankelijk van jouw wensen en hoe je marketplaces inzet. Laat me je meenemen in de wereld van marketplaces.

Hoe werken marketplaces nou eigenlijk?

Even kort door de bocht is een marketplace een platform dat producten van verschillende partijen aanbiedt. Allemaal leuk en aardig, maar waar ik het ook vooral over wil hebben in deze blog is de manier waarop marketplaces geld verdienen aan deze producten. Je raadt het al, er zijn er meer dan één. De meest voorkomende manier is het betalen van commissie over de orderwaarden. Deze commissie zit gemiddeld tussen de 10% en 20%. Maar, het verschil zit ‘m niet alleen in commissies. Sommige marketplaces, neem Bol.com als voorbeeld, gaan namelijk nog een stapje verder.

Bol.com’s marketplace werkwijze

Bol.com biedt de mogelijkheid de distributie voor je uit handen te nemen, genaamd ‘Logistiek via Bol.com’. Je legt een hele of een deel van je voorraad bij Bol.com in het magazijn. Vervolgens verwerken zij je bestellingen, nemen het verpakken en verzenden op zich, zorgen voor de betalingen en geven je inzicht in de voorraad. Zelfs het retourneren en de klantenservice verzorgt Bol.com volledig voor je. Daarnaast kan de consument bij deze vorm van samenwerking gebruikmaken van ‘Select’, een bezorgservice met extra bezorgopties. Waar je dan aan moet denken? Zelf een bezorgdag kiezen bijvoorbeeld waarbij ook zondag- en avondlevering mogelijk is. Het nadeel van deze vorm van samenwerking met Bol.com is dat de consument denkt dat Bol.com de afzender is, tenzij je je eigen verpakkingsmateriaal gebruikt.

Bol.com marketplace

De voordelen van marketplaces

Je zou het misschien niet meteen verwachten, maar marketplaces kunnen goed dienen als marketingtool. Stel, je webshop heeft geen naamsbekendheid dan is een marketplace een goede manier om bekendheid te creëren. Zet jouw minimale klantenbestand eens tegenover de 8 miljoen klanten van Bol.com en dan is de keuze snel gemaakt, toch? Of daar voorwaarden aan vastzitten? Zeker, je doet zelf de distributie, je verkoopt je producten via jouw webshop en je gebruikt je eigen verpakkingsmateriaal.

Bol.com

Wat het allergrootste voordeel is? De omzet die marketplaces voor je kunnen genereren natuurlijk!
Het feit dat je pas betaalt wanneer je een product verkoopt maakt dit alleen nog maar interessanter. Je financiële risico’s zijn hierdoor namelijk laag en dat is wat je wil, toch? Daarnaast komen de advertenties van je producten in beeld bij een doelgroep met hoge koopintentie en mocht je internationale plannen of dromen hebben, het verkopen van producten in het buitenland is ook een optie via een marketplace.

Nog een laatste voordeel is dat je door gebruik te maken van een API ervoor zorgt dat de bestellingen die plaatsvinden op een marketplace in jouw verkoopsysteem terechtkomen. Maar, dat kunnen wij idiots ook voor je inregelen via Channable.

Hoe kan je je aansluiten?

Je kan veel willen, maar je aansluiten bij een marketplace gaat niet zomaar. Je moet aan bepaalde eisen voldoen als nieuwe verkoper, zoals over een goede feed beschikken. Wat een goede feed is? Een feed die op z’n minst beschikt over EAN-codes. Naast dit belang van EAN-codes vinden marketplaces het servicelevel ook zeker niet onbelangrijk. Om je een beeld te geven, hieronder de eisen van Bol.com:

  • Maximaal 2% van totaalaantal bestelde artikelen mogen geannuleerd worden
  • 98% of meer van totaalaantal bestelde artikelen moet op tijd geleverd zijn
  • 100% van totaalaantal pakketverzendingen moet een Track & Trace-nummer bevatten
  • Minimaal 90% van de telefonisch aangeboden gesprekken moeten worden opgenomen op werkdagen
  • Tevens moeten gesprekken van klanten binnen 24 uur beantwoord worden

Heb ik je interesse gewekt en ben je benieuwd naar welke marketplace het beste bij je past of wil je advies over hoe je de beste advertentieteksten opzet voor marketplaces? Neem dan gerust contact met ons op!

Hoera!

Invest Online gaat verder als Happy Idiots Apeldoorn.

Lees verder

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!