Meer bereik én interactie met TrueView?

13 december 2018

Adverteren op YouTube: een kanaal dat bureaus veelal inzetten om awareness te creëren. We waren al bekend met het advertentieformaat ‘TrueView for Instream’, maar sinds 13/11 heeft Google ook ‘TrueView for Reach’ in het leven geroepen. Niet zo lang hiervoor introduceerde Google al ‘TrueView for Action’. Waar we bij YouTube eerst alleen upper funnel dachten, is het met behulp van deze strategie nu ook mogelijk om meer low funnel strategieën via YouTube uit te rollen. Deze extra advertentiemogelijkheden worden in dit artikel verder toegelicht. Na het lezen weet jij dus wat de formats inhouden en welk format het beste bij jouw doel past!

TrueView for InStream

Laten we eerst beginnen met een bekende variant: ‘TrueView for InStream’. TrueView for Instream-video’s zijn advertenties die vóór, tijdens of na andere video’s worden weergegeven. TrueView heeft zijn naam te danken aan het feit dat er alleen betaald wordt voor kijkers die de video daadwerkelijk hebben gezien. De kijker krijgt de mogelijkheid de advertentie te skippen na 5 seconden. Voor deze kijker hoeft er dus niets betaald te worden. Wanneer de kijker 30 seconden van de video bekijkt, de video helemaal afkijkt óf interactie heeft gehad met de video moet er betaald worden op basis van CPV (cost-per-view). Wil je meer weten over de reden van YouTube’s skipbutton na 5 seconden? Lees dan het blog van Heidi over de echte reden waarom YouTube de 5 seconden skipbutton invoerde.

TrueView for Action

TrueView for Action is door Google geïntroduceerd om het aantal leads en conversies te bevorderen. Het advertentieformaat kan de betrokkenheid van kijkers vergroten en mensen aanmoedigen actie te ondernemen nadat de video is afgespeeld. Dit wordt gedaan door het toevoegen van een specifieke headline en call-to-action. Deze headline en CTA (call-to-action) mogen volledig zelf ingevuld worden. Samen vormen de headline en CTA een banner die onderaan de video wordt vertoond tijdens de advertentie én zelfs na de advertentie.

Nice to know:

  • De CTA mag maximaal 10 tekens bevatten.
  • De CTA wordt weergegeven naast de koptekst en de URL.
  • De CTA leidt mensen naar de website die is opgegeven.
  • De koptekst is dé primaire regel tekst naast de videoadvertentie
  • De koptekst mag maximaal 15 tekens bevatten.

Om ‘TrueView for Action’ te gebruiken, moeten de doelen ‘Leads’ of ‘Websiteverkeer’ geselecteerd worden bij het aanmaken van een nieuwe campagne. Ook moeten er conversies ingesteld en bijgehouden worden via ‘Conversies’ in Google Ads.

Wat de attributieperiode betreft, heeft Google sinds 12/10 het één en ander voor ‘TrueView for Action’ aangepast. Voorheen was er sprake van ‘een engagement’ als de video 30 seconden (of meer) bekeken werd óf als er interactie met de video was. Vond er dan binnen 30 dagen een conversie plaats, dan werd deze toegekend aan de YouTube-advertentie. Om de conversietellingen nauwkeuriger te maken wordt ‘een engagement’ nu geteld vanaf 10 seconden. De conversieperiode die hieraan vasthangt is 3 dagen i.p.v. 30 dagen.

‘TrueView for Action’ maakt gebruik van ‘Target CPA’. Hoe meer conversiedata deze biedstrategie heeft, hoe beter. Onderstaand de best practices vanuit Google voor ‘TrueView for Action’:

  • Aantal conversies: Omdat deze biedstrategie het beste werkt met voldoende conversiedata heeft Google gesteld dat een minimum van 50 conversies per week benodigd is.
  • Budget: Het budget wat Google adviseert, moet minstens 20x je CPA-bod zijn. Op deze manier heeft de campagne voldoende advertentiebudget om het aantal conversies te behalen.
  • Duur van campagne: De biedstrategie heeft 7 – 14 dagen nodig om te leren en aan te passen.

 

TrueView for Reach

In april kondigde Google aan dat er een bèta was geïntroduceerd voor ‘TrueView for Reach’. Sinds 13/11 is dit advertentieformaat beschikbaar voor alle merken wereldwijd.

Even een terugblik naar wat getallen van 2017. De gemiddelde viewability (zichtbaarheid) van YouTube-advertenties wereldwijd is in 2017 gestegen tot 95%. Dit is ontzettend hoog, vooral in vergelijking met andere websites en apps (bron: Think with Google).

Daarnaast wordt 95% ook nog eens bekeken mét geluid aan. Is je campagnedoelstelling bereik of naamsbekendheid? Dan kun je met deze strategie veel mensen bereiken op een goedkope en efficiënte manier.

De naam van dit TrueView-formaat zegt het namelijk al: ‘TrueView for Reach’. Dit formaat is bedoeld om voor bereik te zorgen!

‘TrueView for Reach’ biedt op basis van CPM (cost-per-mille) en maakt gebruik van de InStream-indeling. Je betaalt dus per 1.000 impressies, net als bij een bumper ad (non-skippable video van max. 6 seconden). Daarnaast hebben kijkers nog steeds de mogelijkheid om een video na 5 seconden te skippen, waarbij je nog steeds inzicht hebt in hoeveel mensen daadwerkelijk ‘engagen’ met je video.

Let op! Omdat bieden bij dit advertentieformaat op basis van CPM gaat, betaal je voor iedere impressie. Dus ook als mensen de video skippen na 5 seconden. Dit is anders dan bieden middels CPV – net als bij TrueView for InStream. Desondanks is het creëren van bereik met behulp van dit formaat een stuk goedkoper omdat het geoptimaliseerd is voor bereik én omdat je per 1.000 impressies betaalt.

Heel belangrijk om een advertentieformaat in te zetten dat bij jouw doelstelling past! Kom je er niet uit of wil je meer informatie? Neem dan contact op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon