Met welke partijen ga jij in zee? 7 tips voor een geslaagde samenwerking én affiliate campagne!

28 januari 2016

Tegenwoordig zie ik het steeds meer gebeuren: adverteerders die liever niet (meer) samenwerken met kortingscodes- en aanbiedingspartijen. De voornaamste reden hiervoor is dat adverteerders bang zijn dat er cookies ‘gestolen’ worden. “Huh, cookies stelen?”, hoor ik je denken. Wat zij hiermee bedoelen is dat wanneer de consument zich al in het aankoopproces bevindt, deze vaak alsnog op zoek gaat naar een kortingscode. Bij het afronden van een bestelling wordt er namelijk regelmatig een kortingscodeveld getoond. Een bezoeker kan nu een extra tabblad openen en op zoek gaan naar een kortingscode. Wanneer deze eenmaal is gevonden, wordt er een cookie ingeschoten van een partij die eigenlijk weinig heeft bijgedragen aan het aankoopproces van de bezoeker. Adverteerders zien onterecht een transactie toegekend worden aan een kortingspartner en zullen zelf commissie moeten betalen. Toch kan ik niet ontkennen dat deze partners enorm belangrijk zijn voor onze affiliate campagnes. In deze blogpost leg ik je uit waarom, maar ik geef je ook tips over andere partijen waarmee jij je affiliate campagne laat slagen!

affiliate campagne

Tip 1. Tóch samenwerken met kortingscodepartners

In mijn introductie leg ik uit waarom adverteerders liever niet samenwerken met partijen die kortingscodes verzamelen. Echter kunnen we niet ontkennen dat pagina’s zoals Kortingscode.nl of Actiepagina.nl een enorm groot bereik hebben. Het kan daarom toch interessant zijn om met deze partijen in zee te gaan. Zoek naar een samenwerking met 1 of 2 kortingspartners en bespreek de mogelijkheden die gunstig kunnen zijn voor de adverteerder. Hierbij kun je denken aan een verlaging van de commissie, of afspraken over een exclusieve samenwerking. Een andere optie is om vast te leggen dat het kortingscodeveld enkel getoond wordt wanneer er een specifieke URL wordt gebruikt. Hierdoor verlaag je het risico dat de bezoeker tijdens het aankoopproces een extra tabblad opent om alsnog een kortingscode op te zoeken en in te vullen. Kortom: met wat creativiteit en een goede samenwerking met dergelijke partijen kunnen er wel degelijk positieve resultaten geleverd worden!

Tip 2. Shopping platformen

Amazon.nl, Ebay.nl en Bol.com zijn ideale platformen om mee in zee te gaan. Met deze partijen kun je relatief gemakkelijk een grote groep mensen bereiken. Deze partijen werken op basis van CPS (kosten per verkoop) en een fixed fee (vaste bedrag) per transactie, waarbij de adverteerder zelf verantwoordelijk is voor de advertenties door middel van een productfeed. Het voordeel hiervan is – net als bij vergelijkingssites – dat je door middel van categorisering precies de juiste doelgroep kunt bereiken. Overigens is het handig om je productfeed zo in te regelen, dat de categorieën overeenkomen met de ‘categorieboom’ van de desbetreffende partijen. Hierdoor vermijd je problemen in een later stadium, zoals een afkeuring van je feeds.

Tip 3. Vergelijkingssites

Dit zijn de meer traditionele partijen, waarbij er wordt gelinkt naar de website van de klant. Bij vergelijkingssites wordt er afgerekend op basis van outclicks of CPC (kosten per klik). Ook deze partijen werken met een productfeed, waarbij de adverteerder in staat wordt gesteld om zijn feed zo te optimaliseren, dat deze op de meest efficiënte manier ingezet kan worden. Het grote voordeel van een samenwerking met deze partijen is dat er relatief eenvoudig een groot bereik gerealiseerd kan worden. Echter kan dit ook meteen de valkuil zijn. Wanneer potentiële consumenten niet vinden wat ze zoeken – of niet tevreden zijn met de resultaten – dan zijn de kosten al gemaakt, en wordt er geen conversie gerealiseerd. Zorg er daarom wel voor dat je website aansluit bij wat er via deze partijen wordt gecommuniceerd. Dus geen afwijkende prijzen, geen afwijkende voorwaarden en geen ‘mismatch’ tussen producten. Wanneer je jouw website wel op orde hebt, bereik je middels deze weg een hoger conversieratio. Kortom: wanneer je de samenwerking met vergelijkingssites goed insteekt, kan deze manier een stuk rendabeler zijn dan een samenwerking met andere partijen.

Tip 4. E-mailpartijen

E-mailpartijen kunnen relatief eenvoudig een groot bereik verzorgen. Echter hanteren deze partijen vaak een gegarandeerde eCPC (effectieve kosten per klik). Dit houdt in dat er naast de gebruikelijke CPS-commissie (kosten per verkoop), voor elke e-mail een x bedrag dient te worden betaald. Dus: stel dat er een eCPC garantie benodigd is van € 0,05. Er worden 10.000 e-mails verzonden. Dit betekent dat er minimaal € 500,- betaald moet worden. Een nadeel van de samenwerking met deze partijen is dat de kwaliteit niet altijd gegarandeerd kan worden. Mijn advies is dan ook: ga je samenwerken met e-mailpartijen, vraag dan in ieder geval altijd of zij willen segmenteren op basis van thema, demografische kenmerken, interesses etc. Door het gericht versturen van e-mails aan je doelgroep vergroot je de kwaliteit van je campagne!

contentmarketing

Tip 5. Contentpartners

Wat mij betreft een ideale partij om mee samen te werken. Deze partners bevinden zich namelijk al in het segment van de adverteerder zelf. Hierdoor weet je dat de kwaliteit hoog is en dat de CTR (klikfrequentie) hoger is dan bij andere partners. De boodschap op dit soort websites sluit aan op de wensen en interesses van het publiek. Hierdoor worden er geen beperkingen gesteld op basis van demografische kenmerken, maar wordt er gericht op branche zoals Woonhome.nl in het woonsegment en Fashionchick.nl voor de fashionbranche.

Tip 6. Keyword buyers

Keyword buyers zijn partners die gebruiken maken van zoekmachines – denk aan Google, Bing – om te adverteren. Net zoals ‘inhouse’ SEA specialisten dat doen, kopen ook zij de media in. Echter –  in tegenstelling tot de discipline SEA – hebben keyword buyers te maken met een maximaal te besteden bedrag. Bovendien kopen deze in op basis van CPC maar vergoeden op basis CPS. Een samenwerking met een dergelijke partij kan daarom niet gezien worden als voorwaardige vervanger van inhouse adverteren via AdWords. Om te voorkomen dat keywords buyers met onszelf gaan concurreren, kunnen er afspraken gemaakt worden met betrekking tot de inkoop van bepaalde media.

Tip 7 Nieuwe ontwikkelingen

Daar ‘mobiel’ op dit moment een grote ontwikkeling doormaakt, zal het voor niemand als een echte verrassing komen wanneer ik je vertel dat er ook voor de affiliate marketeers mogelijkheden ontstaan voor adverteren via mobiele apps. Denk hierbij aan in-app advertenties, of juist apps die gebruik maken van de producten van adverteerders, zoals swip & shop. Daarnaast bestaan er mogelijkheden via social media zoals Facebook en Instagram.

Hulp nodig bij het opzetten van een affiliate campagne? Happy Idiots helpt!

Hebben bovenstaande tips vragen bij je opgeroepen? Of wil je graag een keer de discussie aangaan over hoe de perfecte affiliate campagne eruit ziet – en vooral: met welke partijen je in zee gaat? Twijfel niet en laat een reactie achter!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon