Mobile SEO: de toekomst van search

6 juni 2014

De zoekmachine marketing industrie is de afgelopen jaren niet alleen sterk gegroeid, maar ook sterk veranderd. Voor webshops is één van de meest ingrijpende veranderingen die van mobile search: het zoekgedrag van consumenten op tablets en smartphones. In bepaalde branches is het zoekverkeer al oververtegenwoordigd door mobiele apparaten. Hoe zit dat bij jou?

De toekomst van search

Één ding is zeker: mobile is ‘here to stay’. Smartphones, tablets, maar ook zeker wearables zoals smartwatches enGoogle Glass, zullen in populariteit blijven toenemen. En deze toekomst is dichterbij dan je denkt. Google zet al jaren zwaar in op mobiele technologieën zoals Android, Now en Nexus. Zodoende probeert de marktleider grip te krijgen op het zoekgedrag van de toekomst: altijd en overal antwoorden. Nieuwe technologieën maken meer mogelijk. Wat dacht je van GPS toepassingen voor lokale, gepersonaliseerde zoekresultaten? Maar ook voice search, zoals “OK Glass, ik wil tanken.” , behoort tot de mogelijkheden (van nu). De SEO strategie van jouw website kan er dus niet langer omheen. Maar wat heb je zoal nodig om goed voorbereid te zijn? Marcus Tandler heeft hier een mooie presentatie over gegeven (die ik ook heb bijgewoond bij Friends of Search 2014).

Een mobielvriendelijke website

De beginselen van SEO zijn: content, techniek & signalen. Aan uw content en signalen verandert niet veel. Content moet nog altijd overtuigend en relevant zijn. Uiteraard kun je wel rekening houden met het gedrag van de gebruikers van mobiele apparaten, maar heel anders hoeft dat niet te zijn. De signalen zijn nog altijd: backlinks, social, reviews, citations etc. De grote verschillen zitten aan de technische kant. Websites dienen gebruik te maken van de juiste opmaak- en scripttaal, snel te laden en zich automatisch aan te passen aan de juiste resolutie en verhoudingen van de verschillende mobiele apparaten. Deze eisen overlappen grotendeels de klassieke technische SEO vereisten (want de juiste scripttaal en een snel ladende website zijn niets nieuws), maar tellen zwaarder bij de mobiele zoekindex.

Responsive webdesign

Vanuit SEO oogpunt kunnen we hier eigenlijk kort over zijn: een responsive website is de beste oplossing (en dat vindt Google ook). Responsive webdesign is een configuratie waarbij de server altijd dezelfde HTML-code verzendt naar alle apparaten en waarbij CSS wordt gebruikt om de weergave van de pagina op het apparaat aan te passen aan resolutie en verhouding van het scherm. Dit klinkt heel ingewikkeld, dus simpel uitgelegd: één website op één domein met één URL structuur (zoals normaal het geval is), dat zich automatisch aanpast aan de eigenschappen van mobiele apparaten (zoals een lagere resolutie en andere verhoudingen). We laten hieronder Matt Cutts van Google nog eens even aan het woord over dit onderwerp.

Apps

Naast een mobiel-vriendelijke website kun je ook kiezen voor een aparte, native app. Dit kan aanzienlijke voordelen hebben t.o.v. websites die (achteraf) (meer) geschikt zijn gemaakt voor mobiele apparaten. Ideaal is de combinatie tussen een mobielvriendelijke website en een app voor zowel Android als iOS, met respectievelijk een marktaandeel van zo’n 80% en 15%.

Meest gemaakte fouten bij mobile SEO en mobiele websites

Onderstaand is een overzicht te zien met de meest gemaakte fouten van websites die worden weergegevens op mobiele apparaten. Ben er dus zeker van dat je hier in ieder geval niet de fout in gaat!

  • Lage paginasnelheid
  • Niet-afspeelbare video’s
  • Onjuiste omleidingen
  • 404-errors bij mobiele apparaten
  • Interstitials bij app-downloads
  • Irrelevante crosslinks

Heb je aanvullingen op dit lijstje met vaak gemaakt mobile SEO fouten? Laat het weten in de comments!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon