Mogelijkheden & functionaliteiten van adCore

21 augustus 2014

AdWords accounts die dermate groot worden dat ze niet meer handmatig, snel en efficiënt bijgehouden kunnen worden: het werd een steeds vaker voorkomend probleem bij Happy Idiots. Accounts die werden gestart met enkele tot maximaal 20 campagnes, zijn in een korte tijd uitgegroeid tot accounts met honderden campagnes. AdCore werd onze oplossing van dit probleem.

In deze blogpost  gaan we dieper in op enkele functionaliteiten en mogelijkheden van adCore. Lees gerust verder: het zal geen ingewikkeld, technisch verhaal worden!

Wat is adCore?

AdCore is een tool/software die (een gedeelte van) de creatie en optimalisatie van campagnes, advertentiegroepen, keywords en advertenties van AdWords, Bing of Yahoo automatiseert per account/klant.  Hierbij kan adCore, bijvoorbeeld bij toevoeging van producten in het assortiment, wijzigingen van prijzen of voorraden, automatisch nieuwe advertentiegroepen en advertenties maken samen met keywords. Ook kunnen huidige advertenties gewijzigd worden en/of geoptimaliseerd.

De belangrijkste vereiste in adCore is dat er een product feed bestaat volgens de normen van adCore. Op basis van deze product feed kan data worden verwerkt in advertentiegroepen, keywords en advertenties. Data die onder andere beschikbaar moeten zijn in deze product feed zijn de product-titel, beschrijving, prijzen, kleuren, voorraden etc.

Samengevat zijn de belangrijkste functionaliteiten adCore:

–          Automatisch bouwen en toevoegen van advertentiegroepen

–          Automatisch maken van zoekwoorden

–          Bid-management en optimalisatie op strategisch niveau

–          Ondersteuning van meerdere zoekmachines

–          Rapportage van de prestaties

–          … en nog veel meer!

Creatie van advertentiegroepen en advertenties

Door middel van de eerder genoemde product feed kan adCore uitlezen welke producten een webshop in het assortiment heeft. Je kunt in adCore instellen welke data van deze producten worden uitgelezen en worden meegenomen in de creatie van advertentiegroepen, advertenties en keywords. Bij de creatie van advertentiegroepen kiezen wij in de meeste gevallen het merk en de titel van het product, zodat we een structuur per merk hebben met daaronder de daadwerkelijke producten.

Het mooie van deze creatie is dat – bijvoorbeeld wanneer er een nieuw product aan het assortiment wordt toegevoegd – er automatisch een advertentiegroep aangemaakt wordt met advertenties gericht op dat nieuwe product, inclusief vooraf geselecteerde advertentieteksten.

Ook wanneer de prijs of de voorraad van een product dus verandert, krijgt adCore een signaal dankzij de product feed en wordt ook de advertentietekst automatisch aangepast.

Dit kan ideaal zijn voor bepaalde websites en klanten die dankzij adCore zonder veel aanpassingen aanbiedingen en prijsverlagingen kunnen communiceren. Bij een laag assortiment kan bovendien ook de schaarste in de advertentie worden meegenomen. Een extra aansporing om vooral snel een aankoop te doen!

Bid management en optimalisatie door regels

Binnen adCore bestaat de mogelijkheid om regels voor keywords of advertenties in te stellen, zodat adCore hierop automatisch optimaliseert. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos omdat je voor bijna elke variabele binnen de campagne regels kunt opstellen. Hieraan voorafgaand geef je natuurlijk per campagne een doel op waar je naartoe wilt werken. Dit kan op basis van gemiddelde kosten per conversie, per click, per impressie of op basis van ROI. Op deze manier kan de gehele strategie worden verwerkt in deze regels.

automation rules in adcore

Je kunt met behulp van deze regels onder andere budgets wijzigen, biedingen met x% verhogen/verlagen, advertentiegroepen activeren/pauzeren, keyword type veranderen en zoektermen toevoegen of uitsluiten. Alles kan natuurlijk geautomatiseerd worden op basis van bepaalde prestaties over een gekozen periode. Denk daarbij bijvoorbeeld aan CTR, kosten, posities of biedingen (wijzigingen). Effectieve wijzigingen zullen je dichter bij je target brengen!

Zo zien we bijvoorbeeld bij enkele van onze klanten dat de advertentie-positie tussen 2 en 3 het beste presteert. Tegelijkertijd hebben we A/B tests lopen op deze advertenties. Hierin is een regel te maken waar – bijvoorbeeld na 30 dagen – automatisch een nieuwe A/B test gestart wordt op basis van beste prestaties zoals CTR, transacties, kosten per transacties etc. Ondertussen worden de biedingen van keywords automatisch verlaagd of verhoogd als deze 2 dagen achter elkaar gemiddeld boven positie 2 of onder positie 3 vertoond worden.

add rule

Rapportage van de prestaties

Binnen de interface van adCore kun je overzichtelijk de prestaties van je campagnes over een bepaalde tijdsperiode bekijken. Aan de hand van kleuren valt af te lezen of campagnes ver van het doel af zijn, juist dichtbij of zelfs beter presteren dan het doel (zie dit ook in afbeelding 1).

goals

Ook vallen de prestaties binnen een conversie-funnel af te lezen. Daarmee kun je dus analyseren in welke stap van de funnel welke prestaties behaald zijn.

conversion funnel

Positieve resultaten

Al met al zien we dat de mogelijkheden van adCore bijna oneindig zijn! Uiteraard worden wij daar bij Happy Idiots zeer enthousiast van. We hebben nu al enkele campagnes met succes lopen en zien steeds positievere resultaten binnenkomen.

Wij bij Happy Idiots zijn benieuwd: wie heeft er ervaring met het werken met adCore en zo ja, wat zijn jullie bevindingen? Laat een reactie achter, we horen het graag!

* De afbeeldingen gebruikt in dit blog zijn afkomstig van de website van adCore: http://www.adcore.com/

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon