Na data verzamelen, nu verbanden leggen en interpreteren!

12 november 2014

De werking van zoekmachines staat aan de vooravond van een grote verandering en daarmee samenhangend ook het vak van zoekmachine optimalisatie. Wijzigingen in algoritmes gaan ervoor zorgen dat zoekresultaten zoals we die nu kennen niet meer bestaan in de toekomst. De Hummingbird-update van Google is daarvan al een voorbode. Door data te linken (linked data) kan een volgende stap in de evolutie van zoekmachines gemaakt worden.

Waar wil Google heen?

Zoekmachines willen er naar toe dat je geen informatie meer hoeft op te zoeken. De uiteindelijke wens van Larry Pageis dat informatie vanzelf naar je toe komt op het moment dat je het nodig hebt. We wisten al dat een potje schaken tegen Larry best lastig is. Dat hij daadwerkelijk gedachten kan lezen en de toekomst kan voorspellen gaat een brug te ver… Toch?


Larry Page te gast bij TED: hier worden de ambities van Google duidelijk

Nee, de toekomst voorspellen kan hij niet, maar door data te mixen met neurowetenschap en computerwetenschap kunnen kwantumcomputers dit (over een tijd) wel. Ze gaan de inhoud van de data namelijk begrijpen.
Het welbekende ‘kattenproject’ – waarbij computers spontaan katten gaan herkennen in Youtube-video’s – laat zien dat computers steeds beter verbanden herkennen en leggen. Momenteel heeft de ‘slimste’ computer een IQ van een kind van vier, maar kunstmatige intelligentie maakt flinke stappen.

Zo ziet een kat eruit volgens een computer na het analyseren van YouTube

Zo ziet een kat eruit volgens een computer na het analyseren van YouTube

In 2014 alleen al heeft Google artificiële bedrijven Deepmind, Jetpac, Dark Blue Labs en Vision Factory overgenomen. Dit is toch een sterke indicatie dat Google erg serieus bezig is met het inzetten op kunstmatige intelligentie.

De glazen bol van Google

Bepalen waar jij op vrijdagavond het beste kunt gaan dineren om indruk te maken op je nieuwe date wordt aan de hand van haar (zijn) appgebruik, haar (zijn) locatie, haar (zijn)sociale gedrag en andere data aan jou weergegeven. In plaats dat jij informatie zoekt over jouw hippe sushi-restaurant, blijkt dus dat je beter naar die traditionele pizzeria kunt gaan. Die informatie wordt namelijk aan jou gegeven.

In plaats van informatie te ordenen en jou de informatie te bieden welke je opvraagt, willen ze jouw informatie ordenen en jou informatie geven welke je op dat moment nodig hebt. Zonder dat je het zelf hoeft op te vragen! Dit maakt het leven toch weer wat makkelijker. Op het platform van Google Now staat zelfs al prominent de volgende quote:

“Bekijk de handige informatiekaarten die u door de dag heen nodig heeft, nog voordat u erom vraagt.”

afb 2 blog wouter

Invloed van veranderingen op zoekmachine optimalisatie

Ik wil niet opperen dat geoptimaliseerde titels, gegenereerde XML sitemaps en eerlijk verdiende backlinks niks meer waard zijn. Het zal nog wel even duren voordat de zoekmachine-evolutie er ook echt is. Echter, de vraag is wat als het er is?

Dan moeten wij als zoekmachine optimalisatie specialisten er natuurlijk voor blijven zorgen dat nieuwe informatie optimaal wordt aangeleverd aan Google. Door codes zoals beschreven op sites als ‘The Open Graph protocol’ en ‘Schema.org’ door te voeren op webpagina’s kan de informatie op de website al beter begrepen en geïnterpreteerd worden door zoekmachines.
Dat (vrij eenvoudig te manipuleren) backlinks minder belangrijk worden en social (personal) metrics juist meer, lijkt een logisch gevolg.

Daarnaast zal het belang van bepaalde aspecten van content marketing toenemen. Afbeeldingen en video’s kunnen nu nog niet ‘gelezen’ kunnen worden door Google. In de toekomst zal Google dit wel gaan kunnen (ref. kattenproject) en willen ze er naar toe zelfs de gesproken informatie in video’s te leren begrijpen. Ook voor podcasts leuk natuurlijk.

Google zit dus niet stil. Wij blijven de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden en blijven anticiperen op de laatste wijzigingen. Hoe en wanneer deze ambities van Google ook werkelijk realiteit worden is moeilijk in te schatten. Vooralsnog kan niemand de toekomst voorspellen.

Bron: http://moz.com/blog/meta-data-templates-123

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mergers_and_acquisitions_by_Google

Code informatie / bron: http://www.schema.org/

Code informatie / bron: http://ogp.me/

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon