Een natuurlijk linkprofiel creëren doe je zo!

29 november 2017

Voordat de Google Penguin Update om de hoek kwam kijken was het makkelijker om een linkprofiel snel op te bouwen. Sinds de update zijn er strengere regels, waardoor het moeilijk is om het linkprofiel te manipuleren. Google heeft nu specifieke richtlijnen opgezet met technieken die vermeden moeten worden om over-optimalisatie te voorkomen. Als een website deze richtlijnen schendt, kan Google een penalty geven die ervoor zorgt dat de rankings die je wilt verbeteren juist slechter worden. Zorg er daarom voor dat je bewust linkbuild en dat je een natuurlijk linkprofiel behoudt.

Wat is een natuurlijk linkprofiel?

Met een natuurlijk linkprofiel wordt bedoeld dat je linkprofiel geloofwaardig is en dat links die verwijzen naar jouw website, op een natuurlijke manier verkregen zijn. Het is bijvoorbeeld niet geloofwaardig als je linkprofiel alleen bestaat uit relevante links van hoge autoriteit, want het komt altijd voor dat ook ‘slechtere’ websites naar je website linken. Als jouw linkprofiel niet geloofwaardig is kan dit vraagtekens oproepen bij Google. Dit kan weer leiden tot een penalty en slechtere rankings.

Ondanks de toegenomen moeilijkheidsgraad is het nog steeds mogelijk om actief te linkbuilden en de autoriteit van je website te vergroten. Let hierbij wel goed op de richtlijnen van Google en houd rekening met de volgende factoren:

1. Variatie in anchortekst

De anchortekst geeft Google informatie over de pagina achter de anchortekst. Als alle inkomende links naar je website dezelfde anchortekst bevatten, is het duidelijk dat er een SEO team bezig is geweest en dat deze links niet op natuurlijke wijze verkregen zijn. Zorg er daarom voor dat je varieert in je anchortekst. Hieronder heb ik een paar variaties op een rijtje gezet:

  • Gebruik enkelvouds- en meervoudsvormen
  • Schrijf je anchortekst met en zonder spaties
  • Verander de volgorde van de woorden in je anchortekst
  • Combineer je anchortekst met de bedrijfsnaam
  • Kies de website URL als anchortekst

In Tools zoals Majestic kun je zien met wat voor anchorteksten andere websites naar jouw website verwijzen.

2. (No)follow links

De meeste linkmarketeers zijn uit op een (do) follow link. Aan elke follow link wordt link juice, oftewel een stukje waarde, toegekend. Door middel van een backlink wordt dit stukje waarde doorgegeven van de ene website naar de andere. Aan nofollow links wordt geen waarde toegekend en deze worden niet gevolgd door zoekmachines. Om een natuurlijk linkprofiel te behouden is het belangrijk dat er een mix bestaat van follow links en nofollow links. Om deze goede mix te behouden kun je bij sommige websites vragen of ze jouw link er als een nofollow link in willen zetten.

Een nofollow link kun je herkennen aan dit stukje tekst in de broncode van de website: rel=”nofollow”>anchortekst</a.

In Majestic kun je per anchortekst kijken hoeveel van de links die naar je website verwijzen nofollow zijn.

3. Uiteenlopende autoriteiten

Ook al zijn websites met een hoge autoriteit heel waardevol, is het belangrijk om ook inkomende links te verkrijgen van websites met een lage autoriteit. Het komt namelijk niet vaak voor dat alleen sterke domeinen naar een bepaalde website linken. Zoek dus ook naar relevante websites met een lagere autoriteit en zorg zo voor een goede verdeling van domeinsterktes.

4. Verschillende bronnen

Om een natuurlijk linkprofiel te behouden is het slim om verschillende bronnen te gebruiken voor het plaatsen van een link. Denk hierbij aan verschillende startpagina’s en klonen, bedrijvengidsen, bloggers en influencers, social media, reacties op fora en relevante websites. Het is ook goed om te controleren of de websites waar je voor kiest van verschillende IP-adressen komen. Komen er namelijk te veel links van één IP-adres, dan kan Google dit zien als spam.

5. Constante flow

Verdeel de plaatsing van inkomende links over verschillende dagen. Als er op een specifieke dag ineens veel links binnenkomen is het meteen duidelijk dat dit komt door een linkbuildactie. Een constante flow van links bouwt je linkprofiel op en oogt toch natuurlijk. Maak dus goede afspraken over wanneer je links geplaatst worden.

6. In-content links

Linkjes die in een artikel staan (ook wel in-content links genoemd) ogen natuurlijker dan losstaande links op een website. Door samenwerkingen te starten met bloggers kun je bijvoorbeeld een gastartikel aanleveren. Je kunt dan afspreken dat er in ruil voor jouw aangeleverde content een linkje in de tekst van de blogger wordt verwerkt.

7. Homepagina vs. dieperliggende pagina’s

De meeste links (die op natuurlijke wijze verkregen worden) zullen naar de homepagina verwijzen. Toch is afwisseling altijd goed. Door ook naar dieperliggende pagina’s te linken kun je een link relevanter maken. Stem hiervoor wel de URL en anchor van je website goed af op de pagina waar je de link op laat plaatsen!

Zoals je ziet hebben alle besproken factoren iets gemeen: te veel van hetzelfde is geen goed idee. Variatie is key bij het creëren van een natuurlijk linkprofiel. Hierdoor kun je jouw linkprofiel met een gerust hart verder opbouwen!

Mocht je meer informatie over dit onderwerp willen, opmerkingen hebben of kun je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van een linkbuildingstrategie: laat het onze specialisten dan gerust weten!

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon