Next Level Engagement Metrics deel 1 – Adjusted Bounce Rate

15 maart 2017

Het is één van de pijlers die veel gebruikt en besproken wordt door vrijwel iedereen die ook maar iets met een website te maken heeft: engagement. Statistieken zoals time on site, pagina’s per sessie en bounce rate bepalen voor veel partijen een groot deel van de optimalisatie én evaluatie. Maar wat is engagement nou echt?

Engagement: wat is dat?

De term ‘engagement’ vindt haar oorsprong in de marketing- / brandingwereld. In die context bedoelt men vaak de betrokkenheid bij een merk, daar waar het in de wereld van online marketing vooral over bepaalde metrics gaat die de activiteit en betrokkenheid op een website weergeven. Veel marketeers zien metrics zoals een hoge time on site, veel pagina’s per sessie en een lage bouncerate als een goed teken.

Alhoewel dit vaak zo is, hoeft het niet per se zo te zijn dat deze statistieken positief zijn. Een hoog aantal pagina’s per sessies kan er bijvoorbeeld ook op duiden dat men niet kan vinden wat men zoekt. Een goede landingspagina met de juiste informatie op dezelfde pagina kan dan voor ‘slechte’ traditionele engagement metrics zorgen. Om een beter beeld te scheppen van de betrokkenheid van bezoekers op een website schrijven we daarom deze tweedelige blogpost over next level engagement. Met vandaag de eerste blogpost over… Adjusted Bounce Rate!

Adjusted bounce rate vs. bounce rate

Bounce rate vs. adjusted bounce rate

Laten we bij het begin beginnen. Wat is bounce rate eigenlijk? Bounce rate is de verhouding tussen het aantal sessies en het aantal bounces. Wat is een bounce dan precies? Een bounce is een sessie waarin slechts de instappagina bezocht wordt. Er wordt dus verder nergens op geklikt. Een pagina gevuld met goede content kan dus toch als bounce tellen – zelfs wanneer iemand vijf volle minuten lang de gehele pagina doorneemt.

Om dit te voorkomen kan adjusted bounce rate worden geïmplementeerd. Hierbij wordt de GTM- of Analytics pixel aangepast, waardoor er voortaan op de achtergrond een timer geactiveerd wordt wanneer iemand op de pagina komt. Wanneer de opgegeven tijd in de timer is verstreken wordt de tag geactiveerd en telt de sessie niet meer als een bounce.

bounce rate grafiek

Adjusted bounce rate kan zowel via de standaard Analytics pixel als via GTM worden geïnstalleerd. In deze blogpost zullen we echter alleen de GTM-implementatie behandelen: als je al zo ver bent dat je dit soort metrics wilt gaan gebruiken, dan ben je inmiddels vast ook wel overgestapt op GTM. Mocht je nog niet met GTM werken dan is dit wellicht het moment om dit wél te gaan doen, over de voordelen van GTM valt inmiddels al lang niet meer te twisten. GTM installeren doe je zo.

  1. Log in op je GTM-account.
  2. Zorg ervoor dat je je in het tabblad ‘Workspace’ bevindt.
  3. Ga links in het scherm naar ‘Tags’ en creëer vervolgens een nieuwe tag.
  4. Selecteer hierbij het Universal Analytics template.
  5. Voer de Tracking ID in, met track type ‘Event’. Vul de rest vervolgens bijv. als volgt in:
  6. tag configurationVervolgens maak je onderaan een nieuwe Trigger aan.
  7. Selecteer ‘Timer’ bij Trigger Type. Daarna configureer je de Trigger en refereer je deze naar de tag. Dat doe je bijvoorbeeld als volgt:
  8. trigger configurationVervolgens kun je via de preview and debug mode van GTM controleren of de tag goed werkt: rechtsbovenin het scherm zie je in het rood ‘Publish’ staan. Rechts daarvan zie je een pijltje dat naar beneden wijst. Wanneer je hier op klikt vouwt er een menu uit en kun je de preview mode activeren. Je zou dan (in dit geval dus na 30 seconden) het volgende moeten zien:
  9. GTMVergeet ten slotte niet om de tag te publiceren; dit doe je door rechtsboven in GTM op ‘Publish’ te klikken.
  10. Last but not least: vergeet niet om een annotatie te maken in Analytics én om je adjusted bounce rate de komende dagen goed te monitoren. Dit kun je doen door in Analytics naar Behaviour > Events te gaan. Hier kun je je nieuwe adjusted bounce rate terugvinden en vergelijken.

Gefeliciteerd, de eerste stap naar het beter meten van engagement is gezet! Kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact op met de Idiots; we’re here to help. Over een paar dagen volgt er meer over next level engagement, dan duiken we de magische wereld in van… Scroll tracking! SPANNEND! 😊

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon