zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Next Level Engagement Metrics deel 2 - Scroll Tracking

Terug naar alle blogberichten

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Next Level Engagement Metrics deel 2 – Scroll Tracking

In de vorige blogpost over Next Level Engagement Metrics gaven we het al aan: standaard engagement metrics zijn niet altijd even veelzeggend. Vaak is het een stuk interessanter om engagement ook via alternatieve methoden te meten. Eén van deze methoden is de inzet van Scroll Tracking. Waarschijnlijk heb je al zo’n vermoeden: via Scroll Tracking is te meten hoe ver men op de pagina naar beneden scrollt. Dit kan vooral belangrijk zijn op pagina’s waar content een grote rol speelt, of op een website waar weinig andere onderdelen / pagina’s zijn waar een bezoeker interactie mee kan hebben.

Bij onderstaande vorm van Scroll Tracking wordt met 5 fases gewerkt: er wordt gemeten of iemand door 0, 25, 50, 75 of 100% van de pagina gescrollt heeft. Vervolgens wordt deze data inzichtelijk weergegeven in Analytics, zowel in tabel- als grafiekvorm. Mega handig dus: let’s get started!

Scroll Tracking: implementatie via GTM

  1. Log in op je GTM-account.
  2. Zorg ervoor dat je je in het tabblad ‘Workspace’ bevindt.
  3. Ga links in het scherm naar ‘Tags’ en creëer vervolgens een nieuwe tag.
  4. Selecteer hierbij het ‘Custom HTML’ template.
  5. Gebruik vervolgens de volgende tag van Rob Flaherty. Je zou dan dit in je scherm moeten zien:
  6. tag configurationDaarna kun je hieronder de te activeren Trigger opgeven, met als makkelijkste voorbeeld ‘Alle pagina’s’.
  7. Vervolgens dien je de variabelen aan te maken. Dit doe je door links in het scherm naar ‘Variables’ te gaan.
  8. Onder ‘User-Defined Variables’ vind je een rode knop (‘New’). Maak hier vervolgens bijv. de volgende variabelen aan, met als Variable Type ‘Data Layer Variable’:
    1. eventCategory
    2. eventAction
    3. eventLabel
    4. eventValue

Dit ziet er dan – als het goed is – als volgt uit (voorbeeld eventCategory):

variable configuration9. Maak vervolgens een nieuwe Google Analytics tag aan.
10. Voer de Tracking ID in, met track type ‘Event’. Vul de rest als volgt in:

tag configuration analytics11. Daarna maak je de trigger aan, die je dus aan de tag koppelt:

trigger configuration

12. Vervolgens controleer je weer via de ‘Preview and Debug’ optie of alles goed geïmplementeerd is. Het zou er dan, wanneer je de pagina inlaadt en helemaal naar onder scrollt, ongeveer zo uit moeten zien:tags fired on this page13. Vergeet wederom niet om de tag te publiceren; dit doe je door rechtsboven in GTM op ‘Publish’ te klikken.
14. Na een paar uur (uiterlijk een dag) verschijnen de Events in Analytics. Kijk hiervoor in Behavior > Events > Overview (of Gedrag) > Gebeurtenissen > Overzicht).

Nu kun je voortaan zien hoeveel mensen door je pagina scrollen – een bijzonder belangrijke metric bij het meten van de kwaliteit van je content. Mocht je vastlopen of andere vragen hebben, schroom dan niet en laat een reactie achter of neem contact op met de Idiots!

Blog

Relevant blog posts

3 geavanceerde toepassingen voor Google Tag Manager en Google Analytics

23 juli 2018

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.