Next level thuisbasis: Google Home

5 januari 2017

Google IPAHet afgelopen jaar werd de Intelligent Personal Assistant (IPA – nee, niet de pale ale) al aangekondigd tijdens Google I/O (developers conference) op 18 maart 2016. Google Home zou dé innovatie zijn voor het aannemen van opdrachten door middel van spraakbesturing. Op dit moment wordt de slimme speaker alleen nog maar in de Verenigde Staten verkocht. De taal is dus enkel nog in het Engels beschikbaar én er hangt een Amerikaanse stekker aan het apparaat.

In dit blog vat ik kort samen wat Google Home nou precies is en benoem ik de verandering die wij als SEO specialisten bij Happy Idiots gaan ervaren als gevolg van de komst van deze speaker.

‘Hey Google’

We kennen inmiddels allemaal de ‘Hey Siri’ en ‘Hi Galaxy’ wel, waarop je telefoon antwoordt en een vraag of opdracht van je verwacht. Google tilt dit naar een hoger niveau en neemt, na Amazon (met haar Echo), de IPA mee in je interieur. Google Home ziet eruit als een speaker; minimalistisch vormgegeven met keuze uit meerdere kleuren. De lichtjes van Google Home gaan branden en het apparaat vangt direct jouw stem op wanneer jij de woorden ‘Hey Google’ of ‘OK Google’ uitspreekt. Je kan vooralsnog alleen in het Engels met Google Home communiceren, dus je dient ook je telefoon in te stellen met Engels als systeemtaal (Google Home is als vanzelfsprekend compatibel met Android, maar ook met iOS). Maar eenmaal gewend om in het Engels tegen het apparaat te praten, weet jij ’s ochtends wat er de komende dag op de planning staat, wat het belangrijkste nieuws is en of het die dag gaat regenen. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is de IPA een ‘good morning’ wensen.

Google Home

In de VS kost Google Home $ 130. Dit is, afhankelijk van de koers, op het moment ongeveer € 125. De prijs ligt dus een stukje lager dan die van de Amazon Echo ($ 180). Wat de slimme speaker in Nederland zal gaan kosten is nu nog onbekend, evenals wanneer de IPA in Nederland verkrijgbaar is (incl. Nederlandse bediening).

In deze video van The Verge zie je de Google Home in actie, niet alleen vragen worden hier beantwoord maar ook opdrachten worden aangenomen. Van het afspelen van muziek via de Google Home speaker en andere speakers door het huis heen, tot aan het bestellen van een taxi naar de afspraak die op de planning staat.

 

GoogleVoiceVoice search en SEO

We gebruiken bij SEO nog steeds bepaalde keywords waarop we een website willen laten ranken. Maar wanneer de Google Home, samen met andere IPA’s, straks ons leven vergemakkelijkt zal de verschuiving van search plaatsvinden naar voice search. Dit betekent dat er niet alleen maar op keywords moet worden gefocust, maar dat de zoekintentie een veel grotere rol gaat spelen. De gebruiker zal namelijk concrete vragen stellen aan een IPA, hoe complex ook. Dus keywords als ‘iPhone 7 abonnement’ volstaan dan niet meer. In dit geval zal een potentiële klant vragen: ‘Met welk abonnement ben ik het voordeligst uit als ik een iPhone 7 wil kopen?’. Dit betekent dat een IPA ook een heel concreet antwoord kan geven op een zoekopdracht.

Onderzoek door Google (2014) toont aan dat voice search voornamelijk gebruikt wordt omdat we het zien als de toekomst. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat 41% van de ondervraagde volwassenen en 55% van de ondervraagde jongeren meerdere malen per dag gebruikmaakt van voice search op hun smartphone. Voice search wordt door de ondervraagden onder andere gebruikt om iemand te bellen of om de weg te vragen. Dit zijn dus nog geen gerichte zoekmachine-opdrachten zoals in bovenstaand voorbeeld met de iPhone 7. Wel kunnen we stellen dat het percentage aan voice search-gebruikers de komende jaren alleen nog maar gaat stijgen en dat ook zoekopdrachten in korte tijd steeds meer via voice search plaatsvinden.

Reden voor paniek?

Als SEO specialisten zijn we continu op zoek naar manieren waarop we de organische zichtbaarheid kunnen vergroten. Ontwikkelingen volgen zich in rap tempo op: wat vandaag werkt, kan over een tijdje weer passé zijn. SEO specialisten herkennen: autoriteit en een goede ranking opbouwen kost tijd en moeite. Wil dat zeggen dat al ons harde werk door de opkomst van voice search voor niets is geweest?

Uiteraard zal er voor SEO specialisten een heleboel veranderen wanneer voice search wordt gebruikt voor zoekopdrachten. Op dit moment zien we vooral nog de verschuiving van desktop naar mobile, maar in de toekomst zal met voice search een derde verschuiving plaatsvinden die voor SEO minstens zo belangrijk gaat zijn. Op dit moment kunnen we nog geen opvallende veranderingen herkennen in het SEO-landschap. Maar gezien wij graag bovenop de trends zitten, houden wij de ontwikkelingen op het gebied van voice search nauwlettend in de gaten. En natuurlijk stellen we jou bij een update omtrent Google Home direct weer op de hoogte! In een volgend blog zal ik dan ook dieper op de materie over SEO en voice search ingaan.

Dat een IPA niet altijd doet wat gevraagd wordt, bewijst Amazon maar weer…

Note: omdat we bij Happy Idiots zelf dus nog geen Google Home hebben is dit blog geschreven met behulp van bevindingen van huidige gebruikers van de Google Home.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon