zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Google introduceert nieuwe linkattributen

Terug naar alle blogberichten
Inschrijven
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Google’s linkattributen op de schop: wat verandert er?

Het zal je niet ontgaan zijn dat Google zijn rankingalgoritmes continu verbetert om gebruikers zo relevant mogelijke zoekresultaten te tonen. Het is echter al even geleden dat ze een aanpassing aan de linkattributen hebben gedaan. Maar daar komt nu dus verandering in, maakte Google bekend. Ze hebben naast ‘nofollow’ 2 nieuwe attributen toegevoegd, namelijk ‘sponsored’ en ‘ugc’. Hiermee kan het algoritme beter onderscheid maken tussen de herkomst van uitgaande links.

Hoe werkte het eerst?   

Mocht je nu denken: “nofollow links, wat zijn dat überhaupt?”, dan leg ik je dat graag even kort uit. In 2005 introduceerde Google het nofollow linkattribuut om een eind te maken aan de commentspam op blogs en forums. Veel mensen gebruikten reacties om een link naar hun website in te plaatsen. Erg vervelend voor blogs en forums, maar ook zeker voor hun bezoekers. Door het attribuut rel=”nofollow” mee te geven aan dit soort links nam Google deze links niet langer mee bij de ranking van een website. Hierdoor nam de waarde van hyperlinks in comments enorm af.

De nieuwe linkattributen

Voorheen had je enkel het attribuut nofollow. Nu komen daar dus 2 linkattributen bij. Als beheerder van een website wil je Google helpen met het bepalen van de relatie tussen jouw website en de website waarnaar je linkt. Met deze attributen wordt dat nu makkelijker, maar wat kun je ermee?

Het attribuut rel=”sponsored” kan vanaf nu worden meegegeven aan links die advertenties of andere vormen van betaalde plaatsingen zijn. Voorheen werden deze links vaak nog als nofollow bestempeld. Zo wordt er voorkomen dat ze een negatieve invloed hebben op de ranking van een pagina. Betaalde links zijn namelijk in strijd met de kwaliteitsrichtlijnen van Google.

rel=”ugc” kan worden gebruikt om zogenaamde user generated content (UGC dus) aan te duiden. Denk hierbij aan comments op blogs en forums, maar ook de inhoud op Wikipedia is een voorbeeld van user generated content. Door dit attribuut aan uitgaande links te koppelen weet Google dat de link is geplaatst door een gebruiker of bezoeker van je website.

Het ‘oude’ attribuut rel=”nofollow” blijft gewoon bestaan. Sterker nog, het is nog steeds ontzettend belangrijk. De nofollow kan worden toegekend aan een link waarvan je als webmaster niet wil dat Google de website koppelt aan je site. Gebruik dit attribuut als de 2 bovenstaande attributen niet van toepassing zijn.

Reden voor de wijziging

Nofollow, sponsored en UGC links hebben volgens Google geen invloed op de zoekresultaten. Ze worden wel beschouwd als hints voor de zoekmachine om beter te bepalen wat de waarde van deze links is. Links bevatten waardevolle informatie voor Google. Om deze informatie beter te kunnen analyseren zijn nu de nieuwe linkattributen in het leven geroepen. Ook helpen de attributen Google met het ontdekken van onnatuurlijke patronen en linkschema’s.

Actie ondernemen of niet?

Google zegt dat het niet nodig is om bestaande nofollow-links om te zetten naar de nieuwe attributen. Nofollows geven nog steeds aan dat er geen relatie is tussen jouw website en de pagina’s waarnaar je linkt. Op de meeste blogs en forums wordt er via het backend-systeem automatisch een nofollow-tag toegevoegd aan reacties en posts. Dit kun je voorlopig zo houden. Wel raad ik aan (Google doet dat namelijk ook) om je gesponsorde links om te zetten naar het sponsored-attribuut. Hier zit echter geen haast achter.

Hebben de wijzigingen invloed op linkbuilding?   

Als we Google moeten geloven hebben de wijzigingen (voorlopig) geen invloed op linkbuilding. Het belangrijkste blijft altijd het creëren van goede, kwalitatieve content waar websites graag naar verwijzen. Nofollow-links tellen al jaren – bijna 15 om precies te zijn – niet meer mee als het gaat om de ranking van je pagina. De focus moet daarom altijd liggen op het vergaren van kwalitatieve dofollow-links. Die hebben weinig te maken met de huidige wijziging.

Het is wel aan te raden om de ontwikkelingen omtrent de nieuwe attributen goed in de gaten te houden. Google kan namelijk over een tijdje besluiten dat UGC en sponsored links toch belangrijk zijn voor je positie in de zoekresultaten. In dat geval kunnen pagina’s met veel van deze (voorheen nofollow) links ineens pieken in de zoekresultaten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pagina’s met verwijzingen vanuit Wikipedia.

Voor het eerst in bijna 15 jaar tijd verandert Google dus wat aan zijn linkattributen. Het lijkt er vooralsnog op dat de invloed van de wijziging op bestaande links meevalt. Al blijft het natuurlijk altijd de vraag wat de daadwerkelijke gevolgen zullen zijn van de ingreep.

Blog

Relevant blog posts

Hoe optimaliseer je je SEO-teksten?

22 augustus 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.