On topic: productfeedmanagement en -optimalisatie

30 juni 2016

Feedmarketing is steeds vaker het onderwerp van gesprek in online marketingland. Tegenwoordig worden productfeeds dan ook bij steeds meer marketingkanalen ingezet. Denk hierbij aan verschillende affiliatepartijen, prijsvergelijkers, Google Shopping, maar bijvoorbeeld ook aan retargeting.

Een goede productfeed is van groot belang voor het realiseren van het gewenste resultaat. Maar wat is een productfeed nou eigenlijk, waarom is een goede productfeed zo belangrijk en hoe kun je slim optimaliseren voor een beter resultaat? In dit blog neem ik je mee in de magische wereld van feedoptimalisatie. Ja ja, het is soms letterlijk toveren met de data die je beschikbaar hebt.

shopping cart

It’s all in the name

Helaas staat in De Dikke Van Dale geen officiële verklaring voor het woord ‘productfeed’, maar eigenlijk zegt de naam al genoeg: het is een automatisch gegenereerd bestand dat het complete assortiment van een adverteerder bevat. De informatie in de feed wordt meestal live uit het CMS-systeem van de adverteerder gehaald, waardoor je altijd een actueel beeld hebt van het assortiment – inclusief de voorraden, beschikbare maten en andere gewenste variabelen zoals bijvoorbeeld materiaal, kleur en het merk.

Doorgaans wordt de productfeed opgemaakt in een XML- of CSV-formaat, afhankelijk van de voorkeur per partner. Het verschil tussen deze twee formaten is dat een XML-bestand een lijst van gegevens van boven naar beneden is, waarbij elk totale record (product) van boven naar beneden beschreven wordt en iedere regel een eigen tag heeft. Een CSV-bestand heeft 1 kopregel met daarin alle kolomnamen (tags), waarbij ieder record (product) van links naar rechts beschreven wordt.

XML en CSV feed

Links zie je een voorbeeld van een XML-feed, rechts een voorbeeld van een CSV-feed.

Het belang van een goede productfeed

We weten dat de hedendaagse online consument prijsbewust is. Echter blijkt uit onderzoek van Salsify[1] dat de productcontent uiteindelijk bepaalt of de consument overgaat tot een online aankoop. De meeste consumenten haken zelfs af wanneer er productinformatie op de website ontbreekt.

Goede productinformatie is ook belangrijk wanneer je je producten via bijvoorbeeld Google Shopping, affiliatenetwerken of prijsvergelijkers promoot. Wanneer je beperkte informatie meegeeft aan de feed voor bijvoorbeeld prijsvergelijkers, zal de consument kiezen voor een adverteerder met de volledige informatie óf voor meer informatie sneller doorklikken naar de website. Hierdoor loop je het risico dat de consument alsnog afhaakt bij het zien van de volledige – of andere – productinformatie, omdat het product bijvoorbeeld niet aan de wensen van de consument voldoet. De consument converteert dan niet, terwijl je voor de klik al wel kosten hebt gemaakt. Gevolg: een lage conversieratio, te hoge kosten, een hoge bouncerate en een campagne die niet rendabel is.

Wanneer je zorgt voor rijke informatie in de feed, is de consument al volledig geïnformeerd over het product. De consument weet wat voor product het is, wat de afmetingen zijn, welke kleur(en) beschikbaar zijn, of de juiste maat nog beschikbaar is en wat de verzendkosten en levertijd zijn van het product. Wanneer de consument dan besluit door te klikken naar je webshop, is de aankoopintentie groter en komt de consument niet meer voor onverwachte verrassingen te staan.

Daarnaast zorgt de juiste informatie in de productfeed ervoor dat je beter vindbaar bent via de marketingkanalen. Zo hangt bij Google Shopping de vindbaarheid van een product sterk af van de titel die je als adverteerder meegeeft. Maar ook bij partijen zoals Fashionchick.nl is de productinformatie van belang voor de vindbaarheid via de zoekfunctie of via filters die je op Fashionchick.nl kunt gebruiken, zoals filteren op producttype of kleur.

In het voorbeeld hieronder zie je het resultaat van de zoekopdracht ‘Burkely Aktetas’ in Fashionchick, waarbij het eerst gevonden resultaat van Marington op de tweede positie staat, gevolgd door positie drie en vier. Wanneer je de juiste informatie meegeeft in de productfeed, zorg je er dus voor dat je beter gevonden wordt op termen waar de consument op zoekt.

Fashionchick productfeed

Let’s optimize your productfeed

Een goede productfeed is dus van groot belang voor het resultaat van je campagne. Om dit te realiseren zul je steeds je feed weer moeten optimaliseren. Hieronder vind je een paar tips waar je alvast mee aan de slag kunt.

Eisen productfeed

Iedere partner stelt andere eisen aan een goede productfeed. De ene partner hanteert bepaalde regels voor de titel, de andere partner wil een afwijkende categorisatie. De content moet dus steeds worden geoptimaliseerd naar de wensen van de partner, zodat de productfeed beter verwerkt kan worden – wat weer resulteert in een beter resultaat.

Het optimaliseren van de productfeed per partner kan voor behoorlijk wat werk zorgen. Daarom is het aan te raden om met een feedmanagmenttool te werken, zoals Channable. Middels deze partij is het mogelijk om vanuit één uitgebreide masterproductfeed eenvoudig op maat gemaakte feeds voor iedere partner te maken. Zo kan bijvoorbeeld makkelijk en snel de categorisering aangepast worden en de feed verrijkt worden met extra informatie.

Productafbeeldingen

Goede productafbeeldingen zijn voor de online consument erg belangrijk, omdat het product niet tastbaar is zoals in een fysieke winkel. Zorg er daarom in je productfeed voor dat je meerdere goede afbeeldingen hebt, waarbij het product vanuit meerdere aanzichten goed te bekijken is. Zo valt je product beter op ten opzichte van de concurrentie en heeft de consument een duidelijk beeld bij het product dat hij of zij aan wil kopen – wat zorgt voor een kleinere kans op retour. Veel partners stellen ook de eis dat de achtergrond van de productfoto wit of licht is en dat er geen watermerk in de afbeelding staat. Bij Google Shopping is bijvoorbeeld de kwaliteit van de afbeelding van invloed op de kwaliteitsscore.

Voorraadinformatie

Heb je van een product nog maar twee van de zes maten op voorraad? Dan is de kans groot dat de consument van een koude kermis thuiskomt wanneer hij doorklikt naar jouw webshop. De maat die hij of zij wil is niet meer beschikbaar, dus de kans is groot dat hij/zij je webshop alsnog gaat verlaten. Het resultaat? Gemaakte kosten voor de klik en geen verkoop. Door je productfeed op basis van stock te optimaliseren, kun je producten waarbij de voorraad laag is uit de productfeed filteren. Dit zorgt voor lagere kosten, een betere ervaring van de consument op je webshop en een grotere kans op conversie.

Meten is weten

Meten. Meten. Meten. Zorg dat je het resultaat van je feed goed doormeet, zodat je eventuele bleeders kunt optimaliseren of verwijderen uit de productfeed. Denk hierbij aan het doormeten van het resultaat op productniveau, het resultaat op categorieniveau en het resultaat van merken.

Aan de slag? Happy Idiots helpt

Naast bovenstaande tips zijn er nog veel meer mogelijkheden en tips over hoe je ervoor kunt zorgen dat je jouw productfeed optimaal krijgt én houdt. Mocht je meer informatie willen over feedoptimalisatie of laten checken of jouw feed goed geoptimaliseerd is, neem dan contact ons op. Succes!

 

[1] Bron: Emerce, Yoshi Tuk: “Prijsbewust of niet, productcontent bepalend voor aankoopoverweging

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon