zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Online brainstormen: hoe doe je dat?

Tips en tricks voor het organiseren van een online sessie

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Online brainstormen: de tips en tricks

Wie had ooit gedacht dat je een bedrijf volledig draaiende kan houden zonder met ook maar één medewerker fysiek aanwezig op kantoor. Je meetings, trainingen en presentaties verlopen prima digitaal, zelfs de vrijdagmiddagborrel vindt zijn weg online. Toch stel je de ‘grotere’ creatieve sessies, workshops en brainstorms nog liever even uit, want dat verloopt face-to-face een stuk soepeler. Toch? Niets is minder waar! Ook zo’n omvangrijk project vlieg je eenvoudig online aan via bijvoorbeeld Zoom, Google Hangouts of Microsoft Teams. In dit blog geven we je een aantal tips en tricks, zodat ook jij zo’n sessie met succes volledig online uitvoert.

De aandachtspunten bij het organiseren van een online sessie

Misschien zit je midden in het proces voor een nieuwe website, wil je je SEO-strategie omgooien of wil je een sterke basis neerzetten voor een nieuwe dienst. Je hebt hiervoor input nodig vanuit verschillende teams, partijen en functies. Dit doe je normaliter via een offline creatieve sessie in verschillende vergaderruimtes, waar iedereen bij elkaar komt en brainstormt. Maar dit fysiek bij elkaar komen gaat nu natuurlijk niet zo makkelijk. Door deze sessie online te organiseren, loop je geen vertraging op en kun je flinke stappen blijven zetten. We vertellen je graag waar je op moet letten.

Tip 1: zorg voor een duidelijke briefing

Je wilt voordat de sessie begint dat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Maak een uitgebreide briefing waarin je het doel beschrijft, je de verschillende groepjes inclusief meetinglinkjes en een planning toevoegt. Zo kan iedereen naar aanleiding van de briefing vragen stellen en zijn alle deelnemers helemaal up-to-date zodra de sessie start.

Tip 2: maak gebruik van breakout-rooms

Tijdens de sessie wil je één digitale room waar je met z’n allen samenkomt. Hier begin je de sessie met een korte introductie, verzamel je tussendoor om bevindingen te presenteren en eindig je met een afsluiting. In de tussentijd laat je de deelnemers in verschillende breakout-rooms discussiëren en brainstormen, in bijvoorbeeld groepjes van maximaal 6 personen. Tijdens deze breakout sessies ga je dieper op de vraag in.

Tip 3: gebruik slimme tools

Er bestaan verschillende tools om een digitale sessie in goede banen te leiden, zoals interactieve whiteboardtools als Jamboard en Miro. Hiermee worden  eenvoudig alle post-its die de groepjes verzamelen. Geef elk team een eigen kleur voor een duidelijk overzicht. Ook hierbij is het belangrijk dat de deelnemers van tevoren weten met welke tool ze gaan werken en hoe deze tool werkt.

Tip 4: focus ook op de huidige situatie

Waarschijnlijk is het doel van de sessie gericht op een verandering of een volledig nieuw project. Toch is het ook daarbij belangrijk om juist te kijken naar waar je nu staat. Wat gaat er goed? Wat willen we behouden? Vanuit daar kun je kijken naar wat je graag anders ziet.

Tip 5: beperk het aantal ideeën

In de breakout-sessies laat je de verschillende groepen discussiëren en tips en ideeën verzamelen. Belangrijk is dat ze zelf een maximaal aantal ideeën of tips kiezen die ze uiteindelijk aan de rest presenteren. Beperk het aantal ideeën dat de groepen gaan presenteren, bijvoorbeeld 5. Op deze manier kun je op het einde makkelijker de focuspunten kiezen en een prioritering aanbrengen. 

Hopelijk heb je iets aan deze tips en organiseer jij op deze manier ook een succesvolle online sessie. Wij hebben dit soort sessies in de afgelopen maanden al vaker gehad, ook met één van onze klanten Shimano. Hoe het hen beviel? Dat lees je hieronder.

Als gevolg van de COVID-19-situatie was het helaas niet mogelijk om met de verschillende stakeholders fysiek in één ruimte aanwezig te zijn. Iets wat normaliter uiteraard zeer gewenst is bij een actieve brainstorm-/kick-off-sessie voor het verzamelen van requirements voor een nieuwe global website. Door gebruik te maken van een duidelijke meetingstructuur, actieve brainstormopdrachten in kleine groepen (in digitale breakout-rooms) en slimme tools zoals Google Jamboard, zijn we toch in staat gebleken om het gewenste eindresultaat van de sessie te bereiken: een bord boordevol digitale post-its met goede ideeën en waardevolle input die een goede basis vormen voor een volgende fase van het project”.

– Kevin van den Besselaar, Shimano Europe

Heb je vragen of kun je nog hulp gebruiken? We staan voor je klaar!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

De KPI’s om het succes van je videocampagne te meten

19 oktober 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.