Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Online branding: communiceer klantvoordelen en geen USP’s

Terug naar alle blogberichten

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Home Blog Online branding: communiceer klantvoordelen en geen USP’s

Wil je de bekendheid en de propositie van jouw bedrijf, merk of product een boost geven? Dan zijn online mediakanalen een prima keuze. Online brandingcampagnes helpen je om je merk uit te bouwen.

Houd wel in je achterhoofd: een merk bouw je niet in één dag. Dus brandingcampagnes beoordelen we ook niet in termen van aankopen of omzet. Online branding zetten we in om bij jouw beoogde doelgroep merkvoorkeur te laten ontstaan. De eerste stap is werken aan merkbekendheid, door het opbouwen van kwalitatief bereik. Weet je beoogde klant van het bestaan van je merk en zijn de juiste emotionele associaties opgebouwd? Heeft de doelgroep interactie met je content gehad? Dan kun je daarna verder bouwen aan overweging en top-of-mind awareness om tenslotte te sturen op aankoopintentie.

Wat is je merkboodschap?

Waarom struggelen veel bedrijven met hun online brandingcampagnes? Omdat ze awarenesskanalen inzetten, maar de boodschap die ze uitsturen nog steeds gericht is op performance! In een awarenesscampagne kun je niet roeptoeteren ‘KOPEN, KOPEN, KOPEN’, of strooien met product USP’s. Je zult eerst de behoefte bij je doelgroep moeten aanwakkeren. En dus een boodschap laten zien die inspeelt op die (latente) behoefte van de klant, zodat je die in een volgend contact kunt beantwoorden met de klantvoordelen die jij te bieden hebt. Klantvoordelen zijn echter niet hetzelfde als product USP’s. Communiceer dus vanuit de beleving van de ontvanger en niet de beleving van de zender. Als voorbeeld:

Klantbehoefte:  “ik wil geen kostbare familytime verspillen in een wachtrij bij een dagje uit”
Product USP:  “onze app bevat een handig overzicht van alle wachttijden per attractie”
Klantvoordeel:  “plan je route door het park en vermijd lange wachttijden”

Klantbehoefte: “als ik autorijd, zit ik altijd te hannesen met frisdrankflesjes en ik wil niet knoeien op mijn outfit”
Product USP: “onze flesjes zijn uitgerust met een handige drinkdop”
Klantvoordeel:  “Vermijd vlekken op je kleding, want onze flesje open je met één simpele handbeweging ”

Klantbehoefte: “Wij sturen geen digitale info naar klanten,  want we zijn bang voor datalekken”
Product USP: “Onze software voldoet aan alle GDPR-eisen”
Klantvoordeel:  “Wil je zeker weten dat jouw privacygevoelige informatie bij de juiste persoon terechtkomt? Gebruik dan onze software met dubbele authenticatie”

De ‘job to be done’

Hoe beantwoord je de échte klantbehoefte met online branding? Dat is niet altijd makkelijk te bepalen. Wil je als merk waarde toevoegen, dan zul je eerst moeten achterhalen welke ultieme taak jouw consument te vervullen heeft. Wat is de job to be done bij jouw doelgroep, waar jouw service of product bij kan helpen? Als je die kunt pinpointen, kun je je boodschap perfect op de behoefte laten aansluiten.

Maar er is meer. Want als je weet welke taak de klant ultiem wilt vervullen, dan zie je ook veel duidelijker wat voor oriëntatieproces je klant mogelijk doorloopt en uit welke andere hoeken je concurrentie mag verwachten in de strijd naar de aankoop:

Job to be doneOptie 1Optie 2
Romantisch avondje uitMusical ticketsReservering bij toprestaurant
Mezelf motiveren tijdens hardlopenSpotify-abonnementGroepstraining hardloopclub
Zo snel mogelijk van werk naar huis komenOpenbaar vervoerticketsNavigatieapp die file omleidingen weergeeft
Contract opstellenAdvocaat inhurenOnline templates aankopen
Bekendheid van merk vergrotenMedia inkopenTone of voice aanpassen

Wil je aan de slag met online brandingcampagnes?

Hanteer dan onderstaande vuistregels om je kanalen, KPI’s en boodschap slim in te delen.

see-think-do-care

Heb je vragen over het vertalen van je USP’s naar klantvoordelen? Wil je media-advies voor een resultaatsgerichte brandingcampagne? Of worstel je met het achterhalen van de job to be done van jouw klanten? Neem contact op en we helpen je verder!

Hoera!

Invest Online gaat verder als Happy Idiots Apeldoorn.

Lees verder

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!