Online succes door multichannel marketing

20 augustus 2015

Multichannel marketing is een vorm van marketing waarbij verschillende online kanalen worden ingezet om de klant te bereiken. Hierdoor krijgt de consument zelf de keuze waar, wanneer en op welke wijze hij/zij de aankoop of aanvraag wil doen en andersom kan de organisatie ook zijn/haar consumenten op meerdere manieren bereiken. Een kans voor meer bereik, een grotere afzetmarkt en mooiere resultaten!

Het inzetten van een multichannel strategie geeft echter geen garantie op succes. De uitdaging bij de inzet van veel verschillende media is om tussen deze campagnes een optimale synergie te creëren. Je wilt immers een waterdichte campagnestrategie, waarbij je merk in elk online contactmoment met dezelfde heldere boodschap wordt gepresenteerd aan de juiste doelgroep. Daarnaast is het belangrijk om de investering per kanaal, campagne & device zo af te stemmen dat de kans op het meeste rendement het grootst is.

Om die kans op succes zo groot mogelijk maken, zijn er een aantal belangrijke zaken die wij hanteren binnen Happy Idiots.

Essentiële punten bij de uitvoer van een multichannel aanpak:

  • Benadering vanuit de Customer journey;
  • Strategie op campagne-, kanaal- & deviceniveau;
  • Concrete en duidelijke, van te voren afgestemde KPI’s (Key Performance Indicators);
  • Dedicated specialist op elke campagne;
  • Focusteam van specialisten op de totale shop/site en de markt;
  • Wekelijkse Multichannel meetings.

Multichanneling in de fashion industrie

Happy Idiots heeft een fashion team samengesteld met specialisten die enkel accounts en campagnes beheren in de fashionindustrie. Zo ontwikkelen ze zich niet alleen op disciplineniveau (SEA, Display etc), maar zijn ze ook actief betrokken bij alle veranderingen & belangrijke milesstones in de betreffende branche. Een multichannel strategie is goed toepasbaar in deze markt, zeker aangezien de generieke doelgroep op veel verschillende verkeersbronnen te vinden is. Voor veel van onze klanten is deze aanpak dan ook succesvol gebleken. Om een kijkje in de keuken te geven, zetten we hieronder uiteen wat multichanneling voor één van die klanten heeft betekend. De betreffende klant sloot zich midden 2012 aan bij het portfolio van Happy Idiots omdat ze zochten naar een organisatie die in staat was om actief hun affiliate campagnes te managen. Daarbij stonden uitbreiding en stabilisering van het affiliate kanaal hoog in het vaandel. Met duidelijke CPO- (Cost‐per‐order), COS%- (Cost of Sale %) en ROI- (Return On Investment) doelstellingen (KPI’s) zijn onze specialisten aan de slag gegaan. Na een flinke stijging van de omzet en het behalen van de afgestemde KPI’s is begin 2013 ook het AdWords-account aan ons overgedragen. Toen ook deze campagne snel rendabel werd, heeft Happy Idiots een volledige internet marketing strategie uitgerold voor het jaar 2013-2015. Inmiddels is de betreffende klant uitgegroeid tot één van onze meest succesvolle multichannel accounts die niet alleen in Nederland actief is, maar ook in België en Duitsland een flinke groei heeft weten te realiseren. Als kers op de taart inmiddels gestart met het veroveren van de UK markt.

Fashion klant (NL, BE, DE, UK)

afb3 marlin

revenue multi channel

revenue

Tips voor succes met multichannel marketing

Misschien wel het belangrijkste, bij de inzet van meerdere media, is dat de afzonderlijke specialisten/campagnebeheerders geregeld de koppen bij elkaar steken om overkoepelende kansen en dreigingen te analyseren. De overlap die plaatsvindt tussen strategieën op verschillende kanaalniveaus kunnen elkaar namelijk flink snijden, maar zeker ook versterken! Vanuit onze ervaringen met verschillende MCM-accounts hebben we een aantal tips bij elkaar gezet die onze projecten verder hebben geholpen bij het creëren van de juiste synergie tussen alle beschikbare online marketing kanalen:

  1. Bepaal voor elke fase in de customer journey welke doelstellingen, doelgroepen, conversies, uitingen, devices, media en budgetten je wilt gaan inzetten.
  2. Zorg ervoor dat alle belangrijke informatie op de juiste wijze wordt doorgemeten. Zonder juiste data stuur je de marketing strategie blind aan.
  3. Log alle belangrijke gebeurtenissen, issues en veranderingen als annotaties in het Google Analytics account van de website/webshop en houd daarmee alle betrokkenen op de hoogte.
  4. Kijk naar de conversie attributie (bijdrage) van elk kanaal en bepaal op basis daarvan in welke kanalen/campagnes je meer of minder moet gaan investeren.
  5. Onderzoek hoe paid media, de owned & earned media (efficiënt) kunnen versterken. Bijvoorbeeld: atem je Google Ads goed af op de focus keywords van SEO, om zo kosten te besparen of juist extra omzet/verkeer te realiseren.
  6. Onderzoek op welke manier je de usability van de webshop/website on-site kan verbeteren en daarmee het converterend vermogen van alle online marketing kanalen kan verhogen.
  7. Zorg ervoor dat je goed ingerichte landingspagina’s/conversiepagina’s creëert, zodat het conversiemoment zo soepel mogelijk wordt afgerond.
  8. Stel marketingkalenders tijdig op, zodat je middels SEA, Display, Social en Affiliate campagnes dezelfde uitingen optimaal kunt communiceren.
  9. Bepaal op welke wijze Display, Video & Social advertising met een overkoepelende strategie kunnen bijdragen aan het versterken van de naamsbekendheid van het merk – en daarmee de overige kanalen ondersteunt in de aanwas van nieuwe potentiële klanten.

In de praktijk: claim digitaal marktleiderschap door optimale aanwezigheid!

Wanneer alle campagnes sterk zijn ingericht en goed op elkaar zijn afgestemd, zorgt dat voor een groter bereik en flinke exposure. Onderstaande printscreen laat zien hoe dat zich in de praktijk heeft geuit bij onze klant Livengo:

afb2 marlin

Multichannel marketing is voor verschillende klanten in ons portfolio zeker een succes. Echter gaat dit niet vanzelf. Er zijn strikte werkwijzes , afspraken, doelstellingen en geduld voor nodig om zo ver te komen. Heb je zelf nog toe te voegen tips of vragen? Laat gerust een reactie achter onder deze blogpost!

Nieuwsgierig welk advies Happy Idiots uw bedrijf kan geven omtrent multichannel marketing? Contacteer ons dan gerust.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon