Op zoek naar antwoorden: de opkomst van ‘answer engine optimization’

22 februari 2018

De wereld van SEO blijft veranderen. Er zijn nog steeds personen die zich afvragen of SEO niet ‘dood’ is maar niets is minder waar. SEO blijft ontzettend belangrijk en zal de komende jaren nog steeds blijven bestaan. Echter zullen de strategieën van een SEO-specialist wel enige aanpassing nodig hebben om mee te kunnen gaan met de opkomende technieken en trends. Eén van deze nieuwe trends is dat bedrijven kunnen gaan voor het allereerste resultaat in de SERP. Hiermee bedoelen we niet positie 1 maar positie 0. Dit resultaat wordt nog boven het allereerste organische zoekresultaat in de SERP getoond. Benieuwd naar hoe en wat? Lees dan gauw hieronder verder!

Wat is answer engine optimization?

Answer engine optmization (AEO) geeft de gebruiker direct een antwoord op een vraag die zij stellen aan de zoekmachine stellen zonder dat zij door hoeven te klikken naar een andere website. Het antwoord wordt namelijk direct vertoond bóven het eerste organische zoekresultaat in een featured snippet ofwel een aanbevolen fragment. Dit blok met een aanbevolen fragment bevat een samenvatting van het antwoord, geëxtraheerd uit een webpagina, een link naar de pagina, de titel en de URL van de pagina. Een uitgelicht fragment kan er zo uitzien op de pagina:

Het aanbevolen fragment is geoptimaliseerd om de aandacht van de gebruiker te trekken op de SERP. Google geeft aan dat wanneer ze merken dat een zoekopdracht een vraag bevat, zij op progammatische wijze pagina’s detecteren die de vraag van de gebruiker beantwoorden en deze weergeven als topresultaat in de zoekresultaten.

Het is dus niet mogelijk om je eigen webpagina te markeren als aanbevolen fragment maar Google zoekt dus zelf het meest relevante antwoord op de vraag. Er is hier dus sprake van positie 0.

“Begin nu te spreken”

De opkomst van voice search versterkt de verschuiving naar AEO. Door voice search worden de zoekopdrachten van gebruikers namelijk anders. Wat voice search ook alweer precies is? Eigenlijk zegt de term het al: je ‘zoekt’ met je stem en in plaats van dat je een zoekopdracht intypt, geef je een gesproken zoekopdracht aan een zoekmachine. Je hoeft dus geen zoekopdracht meer in de zoekmachine in te typen en je kunt je dus wel voorstellen dat dit een grote imact heeft op de SEO-strategie. Ga maar eens bij jezelf na: als je hardop een vraag stelt is deze veel uitgebreider dan wanneer je een vraag intypt in de zoekmachine. Vaak zoek je dan kort en bodig met enkele steekwoorden.

Het is daarom belangrijk om hierop in te spelen. Een handige tool die je hierbij kunt gebruiken is Answerthepublic. In deze tool geef je een zoekterm in en vervolgens rolt er een schematische weergave uit met (grotendeels) relevante vraagstellingen die te maken hebben met jouw ingegeven zoekterm. Als voorbeeld heb ik ‘online marketing’ ingegeven. Vervolgens krijg je een hoop suggesties waar je mee aan de slag kunt. Erg handig voor bijvoorbeeld het opstellen van een FAQ op je website.

Door de vragen vervolgens in de zoekwoordplanner van Google te zetten, kun je checken of er ook inderdaad volume zit op de door jouw gekozen vraagstellingen.

Wat is de impact van answer engine optimization op jouw SEO-strategie?

Het is belangijker dan ooit om in te spelen op de vraag van de gebruiker door de antwoorden op slimme wijze in content op je website te verwerken. Omdat vraagstellingen veel specifieker zijn dan generieke zoektermen, geeft dit bedrijven de kans om meer kwalitatief verkeer naar de website te trekken wanneer ze hierop weten in te spelen.

Communicatie & geloofwaardigheid

Essentieel hierbij zijn communicatie en geloofwaardigheid. Het is belangrijk dat je goed en duidelijk op de website communiceert wat voor dienst of product je aanbiedt, maar net zo belangrijk is dat je geloofwaardig bent in datgene wát je communiceert. De zoekmachines moeten begrijpen dat hetgeen je te bieden hebt, het meest relevant is voor de gebruiker en datgene is waar zij naar op zoek zijn. Hoe geloofwaardiger de bron van een antwoord, hoe meer Google en andere zoekmachines erop kunnen vertrouwen dat het juist en de moeite waard om aan de gebruikers te vertonen.

Om als bedrijf meer geloofwaardigheid te realiseren, zijn klantbeoordelingen en testimonials van grote waarde. Google is namelijk steeds beter instaat om de reputatie van een merk te bepalen aan de hand van vermeldingen en recensies waarvoor niet altijd een link nodig is. Google vertrouwt weliswaar nog steeds op links maar zolang het duidelijk is wie je bent, kan het een vermelding van je bedrijf ook daadwerkelijk aan jou koppelen.

HTML & structured data

Gebruik van structured data en correcte implementatie van semantische HTML zijn essentieel voor AEO. Door middel van semantische HTML markeer je de inhoud van een webpagina met tags om aan te geven wat de inhoud betekent. Hiermee beschrijf je dus de inhoud door middel van meta-informatie.

Schema.org markup is ontwikkeld door Google, Microsoft, Yahoo! en Yandex als een universele taal om zoekmachines te helpen de inhoud van een webpagina te begrijpen. Dit is geen vervanging voor HTML-codering, maar werkt in combinatie daarmee.

Door middel van deze markeringen is informatie beter lees- en zichtbaar in de SERP’s en zorgt voor bijvoorbeeld rich snippets. Voor de optimalisatie met betrekking tot positie 0 telt maar één antwoord en daarom is nauwkeurigheid hierbij erg belangrijk aangezien je zelf het beste de juist informatie kunt geven over je eigen business!

Nog even de quick wins op een rijtje!

  1. Optimaliseer je content gericht op relevante vraagstellingen > ‘wat is’, ‘hoe werkt’ etc…
  2. Geef gedetailleerd antwoord en zorg voor een heldere beschrijving
  3. Zorg ervoor dat je structuur op orde is en maak hiervoor gebruik van HTML en microdata
  4. Zorg ervoor dat de door jou verstrekte informatie op je website wordt bevestigd door vertrouwde derde partijen en verbeter je geloofwaardigheid door middel van vermeldingen, links en positieve reviews

Benieuwd wat AEO kan betekenen voor jouw strategie? Neem dan contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon