zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Ontdek alles over Pinterest Shopping Ad campagnes

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Pinterest Shopping Ad campagnes

Vanaf juni is het mogelijk om Shopping Ads campagnes te draaien op Pinterest met behulp van een productfeed. Waarschijnlijk klinkt dit jullie bekend in de oren, want we zetten deze campagnevorm (ook wel Dynamische Product Advertentie (DPA) campagnes genoemd) voor het gros van onze klanten op zowel Facebook als Instagram (al jaren) succesvol in! 

De voordelen in het kort

  • Het is een effectieve manier om mensen opnieuw te benaderen die al eerder op de website een koopintentie hebben getoond, zonder een aankoop gedaan te hebben.
  • Daarnaast kun je met dit soort campagnes heel veel verschillende items uit je feed tonen en hoef je niet zelf handmatig voor elk product een advertentie te maken. Een stuk efficiënter dus. Door deze DPA-campagne kun je dan ook enorm relevante advertenties tonen, die per persoon uniek zijn. 

Op basis van een productfeed in combinatie met een Pinterest Tag kunnen we deze campagnes instellen. Hieronder zie je een voorbeeld van HEMA die dit type campagnes al heeft mogen testen.

Even terug: wat is Pinterest?

  • Pinterest wordt gebruikt in dé zoektocht naar het perfecte product of ter inspiratie en DIY-tips. 
  • Volgens een onderzoek van Pinterest met ComScore wordt Pinterest gezien als één van de eerste plekken voor mensen om op zoek te gaan naar nieuwe producten en ideeën. 
  • De intentie om te kopen ligt op Pinterest hoger dan op andere social media platforms.

Waarom is Pinterest interessant?

  • 97% van de 2 miljard zoekopdrachten zijn non-branded! Je kan hierdoor mensen al in een vroeg stadium bereiken en beïnvloeden 
  • Kosten liggen veel lager dan bij traditionele search. CPM € 1,50 – € 2,00 / CPC € 0,10 – € 0,40 / CTR 0,8% – 1,00% 
  • De intentie om te kopen ligt hoog bij Pinterest. Het past dus perfect binnen een e-commercestrategie
  • Door de verschillende advertentietypes en targetingmogelijkheden is het mogelijk om op de juiste plek, op het juiste moment, de juiste doelgroep te bereiken

Wie gebruikt Pinterest?

  • In Nederland maken 3,5 miljoen mensen gebruik van Pinterest (2019);
  • 80% daarvan is vrouw;
  • Het aantal actieve Pinterest-gebruikers steeg het afgelopen jaar met 25%;
  • 80% gebruikt Pinterest op hun smartphone;
  • 75% van de ideeën die mensen op Pinterest opdoen, komen van merken.

Wat zijn de targetingmogelijkheden?

  1. Interesses
    Pinterestgebruikers zijn ontdekkers. Door te bladeren door interessante accounts en boards én door het zoeken (zowel tekstueel als visueel) vinden ze interessante producten, mooie vakantiebestemmingen en meer things to have and do. Op basis van dit gedrag deelt Pinterest haar gebruikers in in interessecategorieën, zoals eten & drinken, tuinieren, DIY, fotografie, reizen en trouwen.
  2. Keywords
    De zoekfunctie van Pinterest wordt veel gebruikt om nieuwe dingen te ontdekken. Het is dan ook een effectieve manier van targeten om je advertentie onder de aandacht te brengen van het juiste publiek.
  3. Eigen doelgroepen
    Klantenlijst, websiteverkeer, engagement met borden/pins.
  4. Lookalike doelgroepen

Wat zijn Pinterest Shopping Ads?

  • Shopping Ads worden automatisch gemaakt op basis van dynamische informatie rechtstreeks uit een productfeed en een pixel. Zo kun je mensen retargeten die bijvoorbeeld een product op je site hebben bekeken, maar niet hebben aangeschaft.
  • De Shopping Ads werken hetzelfde als de Facebook Dynamic Product Ads en/of de Google Shopping Ads.

Wat zijn de voordelen van Pinterest Shopping Ads?

  • Bereik klanten vroegtijdig in de shopping journey
    Op Pinterest zijn maar liefst 97% van de zoekopdrachten niet gericht op een merk. Hierdoor is het een zeer effectieve plek om mensen te bereiken die aan het nadenken zijn over hun volgende aankoopbeslissing. 
  • Hoge relevantie
    Door deze campagne kun je heel veel verschillende items uit je feed tonen en hoef je niet zelf handmatig voor elk product een advertentie te maken. Hierdoor toon je enorm relevante advertenties, die per persoon uniek zijn.
  • Verhoog je ROAS / boost traffic en conversies
    Merken die shopping ads inzetten zien 12% hogere ROAS tov standaard conversiecampagnes.

Wat heb je allemaal nodig?

  1. Pinterest-account
  2. Pinterest-bedrijfsaccount
  3. Installatie van de Pinterest Pixel en Events
  4. Claimen domein via HTML-tag
  5. Productfeed

Ben je geïnteresseerd in deze campagnes of wil je meer informatie? Neem dan contact op met het social advertising team van Happy Idiots Apeldoorn!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Social advertising nieuws: stimuleer je doelgroep met deze nieuwigheidjes

21 juni 2018

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.