zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Praktische marketingtips voor bedrijfsvoering

tijdens de coronacrisis

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Bedrijfscontinuïteit behouden tijdens de coronacrisis

Het zijn bizarre tijden. Het coronavirus en vooral de maatregelen om de consequenties ervan te beperken, zorgen ervoor dat de handel in Nederland in veel branches vertraagt of zelfs helemaal stil is komen te liggen. Iedereen werkt zoveel mogelijk thuis, met als bijgevolg dat ook het bedrijfsleven op een andere manier opereert. Hoe ga je op een slimme manier met de huidige situatie om? In dit blog vertellen we je hoe je blijft werken aan bedrijfscontinuïteit.

Hoe ga je als marketeer om met de gevolgen van de coronacrisis?

Hoe overleven we deze crisis? Deze vraag houdt veel bedrijven bezig. Iedere dag worden nieuwe manieren gevonden om zoveel mogelijk kosten te besparen en het aanbod op zo’n manier aan te passen dat de bedrijfsvoering toch in bepaalde mate door kan blijven gaan. Maar wat doe je als marketeer als het grootste deel van je budget voor onbepaalde tijd is bevroren?

Eén tip: ga vooral niet bij de pakken neerzitten. Misschien vraag je je af hoe, maar er zijn genoeg andere manieren om je werk te kunnen doen en je doelgroep te bereiken. Het is zaak om je focus te verschuiven. Waar je voorheen stuurde op performance en/of branding, is het verstandig nu je focus te verplaatsen en alle marketingactiviteiten vorm te geven rondom het verlenen van klantenservice. Blijf je te commercieel in je communicatie, dan loop je het risico dat je doelgroep zich tegen je gaat keren. Maar dat betekent niet dat ze niks van je willen horen. Juist nu hebben ze je advies of dienst misschien wel nodig, al dan niet in een aangepaste vorm.

Deze tijd leent zich daarnaast ook zeker voor het bereiken van nieuwe prospects. Veel mensen zijn online en het bereik is goedkoop. De conversie laat misschien even op zich wachten, maar dit is daarom dé tijd om je doelgroep aan je te binden en je database op te bouwen.

Hieronder vind je een leidraad voor het bepalen van je hernieuwde marketingfocus.

Waar je in ‘normale’ tijden vaak je aanbod ‘inside-out’ formuleert, (wat heb ik te bieden en hoe breng ik dat aan de man?) wil je in crisistijd alleen een ’outside-in’ dienstverlening bieden (wat heeft mijn doelgroep nu nodig en hoe maak ik dat bereikbaar?).

Fase 1: herkennen

Begin met het opzetten van de bril van je klant en kijk door zijn ogen naar jouw bedrijf. Tegen welke problemen loopt hij aan? Waar worstelt hij mee? Waar kan jij mee helpen? Hoe kun je hem geruststellen? Inventariseer wat er gebeurt en hoe de klant zich gedraagt op dit moment, in deze situatie.

Nieuwe zoekwoordenanalyse

Voer een hernieuwde zoekwoordenanalyse uit. Neem je eigen aanpak en die van concurrenten onder de loep. Hoe je dat doet? Een SEO-scan aan de hand van Searchmetrics-data kan je helpen. Deze tool geeft inzicht in trends, maar ook in het effect op je budgetten en zichtbaarheid ten opzichte van concurrenten. Of gebruik Google Trends, een gratis tool die de verschuivingen in beeld brengt van het zoekgedrag in Search, YouTube, Shopping en Images.

Analyse van het bezoekersgedrag

Maak een actuele analyse van het bezoekersgedrag op je website. Wat zijn sinds de crisis de veelbezochte pagina’s? Zie je een veranderd bouncepercentage op bepaalde pagina’s? Met andere woorden: sluit de content van je site aan bij de huidige bezoekintentie? Beperk je niet tot de algemene omzet- en trafficanalyses die je normaal maakt. Het is belangrijk om nu wat dieper te graven. Kom je er niet uit? Vraag dan je Analytics-specialist om je op weg te helpen.

Ga in gesprek met de klantenservice en de salesafdeling

Welke vragen worden gesteld? Wat komt vaak terug? Zorg dat je die informatie al proactief aanbiedt in je marketingcommunicatie om bestaande bezwaren of zorgen bij je klanten weg te nemen.

Inspelen op en communiceren over veranderde voorraad en levering

Welke producten hebben problemen in voorraad en levering en welke producten doen het nu juist goed? Verandert het koopgedrag van mijn klant? Wat kan ik hiermee doen met bijvoorbeeld de focus op de nieuwsbrief en mijn vaste klantengroep?

Onderzoek gedrag op social media

Volg het gedrag van de klant op social media, wat zie je gebeuren? Komen er meer (negatieve) reacties binnen? Zit de klant misschien nu meer op social media en kan ik daar op inspelen?

Bekijk resultaten van je social ads 

Check vooral ook eens de resultaten van je social advertenties op dit moment. We zien bij veel van onze opdrachtgevers grote veranderingen in de resultaten van bijvoorbeeld Facebook-advertenties, omdat het bereik veel groter en goedkoper wordt. Welke learnings haal je uit de eerste weken coronacrisis?

Reviews

Hoe staat het ervoor met je reviews? Sluit je website en klantenservice hier nog op aan?

Benader je klanten voor input

Heb je het gevoel dat je nog niet alles goed in beeld hebt? Vraag dan actief aan je klanten hoe je ze kan helpen. Zet een korte survey op en verstuur die aan je e-maildatabase of doe een poll op Facebook, zodat je leert van je klanten.

Fase 2: informeren

Als je weet waar de behoefte en hulpvraag bij je klanten ligt, kun je aan de slag met het hierop aanpassen van je diensten, je content en je communicatiemiddelen. 

Introductieteksten aanpassen

Pas je introductieteksten aan op je corporate kanalen. Denk aan de introtekst op je website en je contactpagina, maar besteed ook aandacht aan de voice response-teksten in je telefooncentrale. Veel bedrijven hebben de meest onhandige voice respons-boodschappen ingesproken afgelopen week en vergeten dat dit óók een visitekaartje is van het bedrijf.

Google My Business updaten

Heb je in deze crisisweken aangepaste openingstijden? Vergeet niet om de wijzigingen door te voeren in je Google My Business-account!

Update je webshop

Heb je een deel van je online activiteiten gepauzeerd? Pas dan in een paar simpele stappen je webshop aan, zodat duidelijk is wat je nog wel en wat je niet meer levert. Maar haal geen pagina’s offline, want dat beïnvloedt je rankings in de zoekresultaten. Die wil je zeker niet kwijt wanneer je weer je volledige aanbod activeert!

  • Houd alle productdetailpagina’s intact voor je rankings, maar verberg de winkelwagen
  • Informeer proactief over wijzigingen in beschikbaarheid en aangepaste leveringstijden of -wijze. Dit kun je doen door een banner toe te voegen aan alle pagina’s met shoppingfunctionaliteit. Maak deze informatie ook beschikbaar op de homepage, de ‘over ons’-pagina en de contactpagina (beperk pop-ups, die kunnen je kwaliteitsscore negatief beïnvloeden!).

Pas je contentstrategie aan op de gewijzigde klantbehoefte

Grote kans dat de klantbehoefte is gewijzigd. Je doet er dan ook goed aan om je contentstrategie daarop aan te passen. De snelste manier hiervoor is om uit de eerdere analyse een drie- of viertal belangrijke thema’s te kiezen. Formuleer per thema een content ‘key message’: wat is bij dat topic jouw belangrijkste boodschap, wat kun je bieden? Gebruik die key messages als pijlers in je nieuwe content en zet ze vandaag nog in. Gebruik de contentpijlers als maatstaf bij elke boodschap die je opstelt.

Check je ingeplande content voor social en e-mail

De afgelopen tijd hebben we flink wat content voorbij zien komen die de plank volledig missloeg. Waarschijnlijk is deze content een tijdje geleden ingepland door middel van een planningstool. Verstandig dus om alle ingeplande content en campagnes onder de loep te nemen. Bepaal of de inhoud nog relevant is met wat er nu speelt in de wereld. Grote kans dat je posts of projecten een tijdje on hold moet zetten.

Herzie je gemaakte contentplannen

Kijk naast ingeplande content ook kritisch naar de gemaakte contentplannen voor de komende tijd. Zo maak je vaak een contentkalender voor een langere periode, maar het is verstandig om nu korter op de bal te spelen. Maak een kortetermijnplanning van bijvoorbeeld 3 weken die je na elke update over het coronavirus kritisch bekijkt en update.

Think outside the box

Deze tijd vraagt om omdenken. Hoe kun je ondanks alles toch van toegevoegde waarde zijn? Content kan daar een grote rol in spelen. Is normaal gesproken consumenten activeren om je fysieke winkel te bezoeken je voornaamste doel? Show nu je aanbod op Instagram Stories om vervolgens de bestellingen op te sturen of te bezorgen, zonder dat er een webshop aan te pas komt. Geef je normaal gesproken voorstellingen, presentaties of andere optredens voor publiek? Maak dan gebruik van de livevideo-functie van Facebook om jouw product live aan je publiek te tonen.

Wees empatisch en sympatiek

Kijk verder dan je standaard boodschappen. Laat bijvoorbeeld op een transparante manier zien wat jouw organisatie doet om de verspreiding van het coronavirus te stoppen. Een andere invalshoek: wat kun jij je doelgroepen leren door middel van bijvoorbeeld tutorials? Of welke diensten of producten die je aanbiedt helpen om het thuis zo aangenaam mogelijk te maken? Een mooi voorbeeld hiervan zijn de Thuisblijvertjes van Bol.com: boeken en verhalen die (bijna) gratis worden weggegeven. Of help bij het uitdragen van belangrijke boodschappen op een manier die bij jouw doelgroep past. Neem een voorbeeld aan Ali B of Nike of sluit je aan bij de ‘Houd (afstand) van elkaar-beweging. 

Heb je hulp nodig bij het aanpassen van je websitecopy, het bepalen van aangepaste contentpijlers of je communicatieconcept? Uiteraard staat je marketing consultant bij Happy Horizon voor je klaar!

Fase 3: bereiken

Met je aangepaste marketingcommunicatieboodschap kun je nu opnieuw bouwen aan de relatie met je doelgroep. Bepaal intern of en hoeveel budget je inzet en kies de voor jou meest geschikte kanalen.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Met SEO stuur je op organische resultaten, meestal op de iets langere termijn, maar de huidige situatie vraagt ook hier om kortetermijnaanpassingen.

  • Loop eerst je page titles en meta descriptions na. Met deze geüpdatete microcopy kun je vanuit de zoekresultatenpagina misschien wel drempels wegnemen waar bezoekers in deze onzekere tijd tegenaan lopen. Je stuurt zo op een hogere CTR, ondanks de lagere zoekvolumes. Daarnaast check je op deze manier meteen of de zoekwoorden die je gebruikt nog actueel zijn of dat er misschien een synoniem is dat nu beter scoort.
  • Controleer vervolgens of de on-page content nog aansluit bij de behoefte van je bezoeker. Is de content verouderd of zijn er ontwikkelingen op de markt die je mee wilt nemen in de content? Ververste content maakt Google heel blij!
  • Pas je structured data aan zodat je openingstijden, informatie over aankomende events en productinformatie up-to-date zijn.
  • Is er veel gewijzigd op je website? Zorg ervoor dat Google alle informatie goed indexeert. Gebruik Search Sonsole of pas je sitemap aan.
  • Ga ook nog eens kritisch door je SEO roadmap. Welke content kun je nog aanvullen om te ranken op nieuwe zoekwoorden? 

Zoekmachine adverteren (SEA)

Het zoekgedrag verandert nogal in deze crisistijd. Je hebt in de vorige fase onderzocht wat er speelt in het zoekgedrag van jouw branche. Tijd om je campagnes daarop aan te passen!

  • Pas biedingen aan.
  • Pas je advertentieteksten én je ad extensions aan. Het heeft geen zin om naar winkels te verwijzen, maar wat kun je wél bieden? Denk aan app downloads, brochureaanvragen etc.
  • Controleer je Google Merchant-feed of productfeed: is de beschikbaarheid van alle producten aangepast waar nodig?
  • Heroverweeg je remarketingcampagnes. Valt de verkoop stil, schroef dan de frequentie van je remarketing ook terug.
  • Verschuif een deel van je SEA-budget van lower funnel naar upper funnel keywords, nu meer mensen langer oriënteren.

Conversieoptimalisatie (CRO)

In deze periode twijfelen potentiële klanten. Nu geld uitgeven of het geld nog even op zak houden? Jouw doel is: consumenten geruststellen.

Loop de verschillende conversiepunten op je website door en bedenk welke garanties je kunt geven. Denk aan verlengde retourtermijnen, ruimere annuleringsvoorwaarden, het aanbieden van cadeauvouchers die over enkele maanden in te wisselen zijn, ontzorggaranties en ga zo maar door. Tijdelijke toevoegingen realiseer je eenvoudig via tools als Hotjar of Datatrics of vraag je webbouwer om een snelle interventie.

E-mailmarketing

Ook zeker je e-mailmarketingactiviteiten kun je afstemmen op de huidige situatie. 

  • Rapporteer op een day-to-day-basis en kijk niet naar year-on-year-resultaten. Dat is onrealistisch. Zo ligt de openratio van consumenten-mailings op dit moment waarschijnlijk hoger dan normaal, doordat veel mensen nu thuiszitten.
  • Als webwinkel liggen er op dit moment juist kansen. Besteed wel veel aandacht aan je boodschap, want je wilt natuurlijk niet de indruk wekken dat je het coronavirus aanvliegt om ervan te profiteren. Juist nu moet de nieuwsbrief een informatief karakter hebben. Stuur een notificatie over dat je winkel(s) sluit(en) of attendeer je klanten erop dat de bezorger het pakket voor de deur neerzet. Zorg in ieder geval dat de attentiewaarde hoog genoeg is.
  • Loop al je automatisch getriggerde mails na. Bekijk je campagnes en ga na of je hierin wat moet vermelden over de impact van de huidige situatie op jouw organisatie en jouw doelgroep. Is het bijvoorbeeld drukker dan normaal en kun je daardoor niet voldoen aan de verwachte leverdatum? Vermeld dat in je orderbevestiging. Neemt een adviseur bepaalde voorzorgsmaatregelen tijdens zijn bezoek? Neem de maatregelen op in de bevestigingsmail.
  • Veel organisaties en consumenten willen in deze tijd kosten besparen, maar ook hier kun je met e-mailmarketing op inspelen. Ontwikkel een tijdelijke test waarbij niet elke lead wordt opgevolgd door een een callcenter, maar door een slimme ‘e-mailstraat’. Dit kun je op basis van allerlei triggers geautomatiseerd inrichten. Op deze manier blijf je in contact met je doelgroep en werk je naar een later conversiemoment toe.
  • Pak je wensenlijst er nog eens bij. Liggen er nog campagnes die door drukte elke keer zijn opgeschoven? Daarvoor is nu misschien wel het goede moment!

Social advertising

De advertentiebestedingen op social media lopen drastisch terug de afgelopen weken. Misschien heb jij ook wel je budget teruggeschroefd. Toch is het verstandig om een klein promotiebudget te reserveren en nu zichtbaar te blijven. Je klanten hebben nu namelijk de tijd om zich uitgebreid te oriënteren, het bereik is daardoor nu heel groot. Speel daarop in. Daarnaast houden verschillende adverteerders de hand op de knip, waardoor het speelveld open ligt.

  • Bedenk wat je op afstand aan kunt bieden en hoe je in contact kunt komen, zodat je na de crisis leads hebt die je nog eens na kunt bellen. Die leadgeneratoren kun je nu promoten.
  • Stop niet volledig met social advertising, maar gebruik sponsored posts via Facebook en Instagram of zet YouTube-video’s in op je eigen kanalen met een klein promotiebudget. 
  • Gebruik Facebook Messenger en boost speciale acties. Social media blijft goedkoper dan Google Ads. Wees daarom creatief met leuke acties en zorg voor opvolging via e-mail.
  • Leg de focus op branding en remarketing. Verschuif budget in je customer journey en funnel.

Zakendoen op de normale manier niet mogelijk? Blijf top of mind!

Is zakendoen met je klant via de normale weg op dit moment onmogelijk? Blijf top of mind door een digitale vorm van je dienst of product aan te bieden.  Zorg dat je digitale aanbod wel past bij je merkpositionering. Bijvoorbeeld:

  • Ben je actief in de b2b en thought leader in jouw vakgebied? Organiseer een wekelijkse webinar met kennissnacks.
  • Ben je actief in de verkoop van duurzame goederen? Vertaal wat je normaal doet en vertelt in een consultative selling gesprek naar een online intakegesprek of een Skype-adviesgesprek.
  • Ben je discounter? Zet een contentplan op rondom crisisbespaartips.
  • Lever je een premium product? Geef tips hoe je meer kunt halen uit de producten door het laten zien van aanvullende toepassingen of stel een gratis online helpdesk in.
  • Werk je in de fondsenwerving? Zet een online donatiepagina op en maak die deelbaar via social media om toch fondsen binnen te halen

Vind je het moeilijk om een passende vertaalslag te maken? Happy Horizon biedt een digitale workshop aan om je hierbij te helpen!

Tot slot: bouw je database op met prospects

Binnen veel verschillende kanalen zijn er dus flinke veranderingen. CPM-tarieven zakken doordat een grote groep adverteerders minder actief is en budgetten on hold zetten, terwijl er nu juist veel mensen vaak actief zijn op de social kanalen. Hierdoor zien we campagnes met leadgeneratie als doelstelling enorm overpresteren. De gemiddelde kostprijs per lead daalt, terwijl de aantallen toenemen. En als je slim bent, speel je daar als adverteerder op in.

Dit is daarom de ideale tijd voor een campagne waarmee je je database vult met kwalitatieve prospects. Denk aan nieuwsbriefinschrijvingen of consumenten die informatie aanvragen over jouw product (zoals brochureaanvragen). We zien bij veel van onze klanten de cost per lead (CPL) op dit moment met meer dan 20% dalen!

Maar hoe pak je dat dan aan? Wees creatief! Bedenk bijvoorbeeld een leuke winactie. Zo heeft Pets Place op dit moment een leuke winactie waarbij je kans maakt op € 250,- shoptegoed. Heel simpel, maar in deze tijden laten genoeg mensen graag hun e-mailadres achter voor zo’n prijs. Pets Place genereert hiermee een enorm bereik, een flinke instroom van nieuwsbriefleden en, doordat ze na deelname ook nog een kleine korting aanbieden voor een eerste aankoop, genereert de campagne ook meteen omzet. 

Tips voor het bedenken van zo’n actie: 

  • Zorg dat de actie laagdrempelig is.
  • Zorg voor een leuke prijs die aansluit bij je productaanbod.
  • Werk met een dubbel opt-in. Zo zorg je voor inschrijvingen van hoge kwaliteit.
  • Zorg voor een goede opvolging van de instromende nieuwsbriefleden door een sterke welkomstcampagne.

Zodat na de crisis, als we de deur weer uit mogen en ons geld weer makkelijker uitgeven, jij als adverteerder over een mooie database beschikt met prospects waar je onbeperkt op kunt blijven mailen, uiteraard tot de consument een opt-out geeft voor de nieuwsbrief.

Heb je vragen over bedrijfsvoering tijdens de coronacrisis?

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Gratis Google Ads-advertentietegoed voor MKB-bedrijven

19 mei 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.