Presteert jouw responsive website ook sterk op mobiel?

23 maart 2016

Al enige tijd is het bekend dat je er niet meer bij hoort wanneer je een website hebt die niet op ieder scherm goed wordt weergegeven. Jij bent natuurlijk wel zo slim geweest om dit inmiddels helemaal voor elkaar te hebben. Toch moet je mobiele website niet op dezelfde manier benaderd worden als hoe je een desktopwebsite benadert. Zo is bijvoorbeeld de laadtijd voor de mobiele variant nog belangrijker! In deze blogpost vertel ik daarom welke stappen je moet doorlopen om er zeker van te zijn dat je responsive website goed presteert op mobiel.

Responsive design versus mobiele website

Deze blogpost is van toepassing voor zowel een responsive design als een mobiele website. Een mobiele website is echter een losstaande website die niet op desktopformaten wordt getoond. Dit brengt een aantal nadelen met zich mee; het kan namelijk zorgen voor dubbele content, iets wat zorgt voor slechtere SEO-prestaties. Daarnaast kost het twee keer zoveel tijd om aanpassingen door te voeren omdat er dus twee verschillende websites zijn. Dankzij een responsive design daarentegen, voldoet één website die zich aanpast aan de omgeving. Dit zorgt ervoor dat alle informatie op één plek staat.

Snelheid is alles!

Haal je website eens door PageSpeed Insights en kijk wat Google jou adviseert om je website te verbeteren op zowel mobiel als desktop. PageSpeed Insights geeft een waarde tussen 0 en 100 punten. Hoe hoger de score hoe beter, logischerwijs. Met een score van 85 of hoger heb je in principe een pagina die goed presteert. PageSpeed Insights geeft een helder overzicht: welke aspecten MOETEN meteen verbeterd worden en welke mogelijke aanpassingen kunnen je pagina van nog hogere kwaliteit maken? PageSpeed Insights geeft een waarde mee voor iedere suggestie, dit noemen we de ‘prioriteitsindicator’. Zo weet je precies in welke volgorde je de verbeteringen het beste kunt doorvoeren.

PageSpeed Insights

Mobielvriendelijk ontwerp

Controleer gemakkelijk of je website een mobielvriendelijk ontwerp heeft. Google geeft je direct feedback met behulp van de Mobile friendly test! Zo detecteert Google bijvoorbeeld wanneer de tekst te klein is om te lezen, links te dicht bij elkaar staan, of de viewport is ingesteld voor mobiel en of alle plug-ins compatibel zijn.

Filter informatie op mobiel

Maak een selectie van informatie die belangrijk is om te laten zien op mobiel. Prioriteer informatie die voor je doelgroep belangrijk is: wat moeten ze zeker op je mobiele variant terug kunnen vinden? Maak daarbij een selectie voor de weergave op mobiel en filter daar waar nodig. Onthoud: hoe minder informatie er hoeft ingeladen te worden, des te beter je website zal presteren! Een voorbeeldje:

Je wilt niet alle USP’S laten zien op mobiel

We weten allemaal hoe belangrijk het is om direct te laten zien waarin jij je onderscheidt ten opzichte van concurrenten. Op mobiel is het echter door gebrek aan ruimte niet verstandig om al je USP’S te laten zien. Bezoekers kijken hier snel overheen. Met dit in het achterhoofd is het verstandig om de beste USP te tonen (in plaats van bijvoorbeeld vijf verschillende).

Schrijf compacte webteksten

Schrijf to-the-point. Zorg voor duidelijke titels en goed leesbare teksten. Vat samen door bijvoorbeeld te werken met bullet points. Mobiel is en blijft een vluchtig medium.: hiermee wil je snel informatie op kunnen zoeken. 

Eenvoudige navigatie

Mobiele gebruikers hebben over het algemeen weinig tijd. Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie direct beschikbaar is. Houd de navigatie daarom eenvoudig en simpel.

Vermijd een slider op mobiel

Men navigeert met behulp van zijn of haar vingers door je website. Een slider reageert hierop door naar een volgende of vorige slide te gaan. Dit is in veel gevallen niet te bedoeling van de gebruiker en hierdoor ook echt een ‘no go’. Vervang de slider bijvoorbeeld door een afbeelding met een call-to-action button.

Respecteer alle formaten vingers van je doelgroep

Zorg ervoor dat knoppen genoeg ruimte hebben en groot genoeg zijn voor ieders vingergrootte. Kleine buttons zijn vervelend en kunnen resulteren in een onbedoelde redirect. Vergeet niet: Google detecteert dit ook, dus wanneer knoppen te klein zijn presteert je website minder goed op SEO voor mobiel!

Laad geen overbodig grote afbeeldingen in op mobiel

Wanneer je de desbetreffende afbeeldingen, geschikt voor desktop, laat schalen aan de hand van het browserformaat, dan kan het zo zijn dat de afbeeldingen van origine gigantisch groot zijn. Grote afbeeldingen zorgen voor een langzamere laadsnelheid van je website. Vervang grote afbeeldingen voor kleinere wanneer je doelgroep de website bezoekt via zijn of haar smartphone.

Testen kan nooit kwaad!

Tot slot niet vergeten: test je website op verschillende besturingssystemen. Presteert je website naar behoren op zowel IOS, Android als Windows?

Kortom:

Het kost in veel gevallen weinig moeite om in ieder geval een aantal aspecten aan je website te verbeteren ten behoeve van de mobiele bezoekers. Quick wins dus! Een bezoeker die zijn of haar weg weet te vinden, weet waar hij/zij is en waar hij/zij heen kan om de benodigde informatie te vinden kan het verschil zijn tussen verlies en succes. Een gebruiksvriendelijke website die snel laadt, overzichtelijk is én goed werkt zorgt voor nieuwe en meer terugkerende bezoekers. Succes!

Hulp nodig bij het gebruiksvriendelijk maken van uw website? Neem dan nu vrijblijvend contact op en laat je helpen door de specialisten van Happy Idiots!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon