RankBrain: het nieuwe onderdeel van het Google algoritme

14 april 2016

Er is een tijdje terug weer een nieuwe update uitgebracht door Google, genaamd RankBrain. De officiële datum waarop de update werd aangekondigd was 26 oktober 2015. Waarom nu pas een blogpost? Er werd veel gespeculeerd op het internet over wat deze update nou precies inhield, maar niemand wist exact wat het was. Veel onderbouwingen waren gebaseerd op persoonlijke meningen of speculaties. Aangezien er steeds meer nieuws komt over RankBrain vond ik het een ideaal moment om hier een blogpost aan te wijden.

RankBrain

Alweer een update van Google?

Volgens Netmarketshare.com bedraagt het marktaandeel van Google op dit moment 67,78%. Naast Google is Bing de nummer twee met 13,27% marktaandeel. Om dit percentage te waarborgen dient Google haar zoekmachine continu aan te passen. Doen zij dit niet, dan verliezen ze het van de concurrentie.

Het gevolg hiervan is dat er voortdurend updates plaatsvinden. Je hebt vast al wel gehoord van de Panda (mijn collega schreef hier een blog over), Penguin, Pigeon en de Hummingbird update. Een van de nieuwste ontwikkelingen binnen de zoekmachine is RankBrain.

Wat is RankBrain?

RankBrain is een machine learning artificial intelligence systeem. Klinkt heel moeilijk, is het niet (nouja, een beetje!). Het is ontworpen door vijf ontwikkelaars en het heeft ruim 12 maanden geduurd voordat het ‘live’ ging.

Voordat we dieper ingaan op de impact van RankBrain, is het handig om te weten wat de termen  artificial intelligence en machine learning betekenen.Met een bijdrage van onze data-vrienden van Stofloos

Machine learning versus artificial intelligence

Machine learning is een onderdeel van het onderzoeksveld van artificial intelligence (A.I.)  Het grote voordeel van machine learning is dat het computers in staat stelt om te leren en keuzes te maken, zonder dat programmeurs expliciet moeten definiëren wat de computer moet doen. Waar voorheen een programma bestond uit vastgestelde regels (IF – THEN statements) biedt machine learning de mogelijkheid om zelf regels te onttrekken uit voorbeelden vanuit de werkelijkheid.

Dit is een cruciaal verschil waarvan het belang makkelijk verklaard kan worden aan de hand van een voorbeeld:

Wanneer je een kind wil leren om alle dieren te herkennen zou je ervoor kunnen kiezen ieder dier uit te leggen aan de hand van eigenschappen: “wanneer een dier een kortharige vacht met grote vlekken heeft, beschikt over hoeven en een staart… dan is het een koe.”

Dit is vergelijkbaar met de traditionele wijze van programmeren. Je kunt je voorstellen dat dit in de praktijk een erg tijdrovend karwei is en dat een dergelijk systeem ook erg gevoelig is voor fouten. Beter zou het zijn om het kind foto’s (voorbeelden) van dieren te laten zien met wat specifieke aanwijzingen en de naam van het dier. Zo leert het kind zelf op basis van de voorbeelden die het gezien heeft wat de belangrijke eigenschappen van de dieren zijn om ze zo te kunnen onderscheiden van elkaar.

RankBrain leert ook op basis van voorbeelden. Door het toepassen van machine learning dus. Een voorbeeld voor het RankBrain systeem is geen foto van een dier, maar een gebruiker die zoekt en op een voor haar relevante website klikt. Deze voorbeelden dienen als input voor het machine learning systeem (specifiek gebruikt Google hiervoor neurale netwerken; machine learning modellen geïnspireerd door de neuronen van het menselijk brein). Door meer en meer zoekqueries te verwerken leert het systeem automatisch steeds beter de zoekqueries van gebruikers te interpreteren. Door RankBrain zullen de zoekresultaten uiteindelijk steeds meer beïnvloed worden door het gedrag van de gebruikers, in plaats van de traditionele factoren van het Google zoekalgoritme!

Samengevat

Beide termen hebben dus een gelijke betekenis. Dit komt omdat machine learning vaak gebruikt wordt als begrip bij onderzoekers die zich specialiseren op het gebied van kunstmatige intelligentie.

Kortom: RankBrain is dus een zelflerende machine die bepaalde patronen en verbanden vindt in Big Data, die vervolgens worden omgezet naar ‘begrijpbare taal’ voor de mens zonder hulp, ontdekkingen en inzichten van derde partijen (onderzoekers, programmeurs etc.).

Waarom is RankBrain in het leven geroepen?

Gemiddeld worden er 3 miljard zoekopdrachten per dag ingetoetst in Google. 15% hiervan is nieuw voor de zoekmachine. Dit betekent dat er ongeveer 450 miljoen zoekopdrachten worden geplaatst (per dag!) die Google niet kan herkennen. Het gaat hierbij dan voornamelijk om steeds langere zoektermen (longtail).

Daarnaast zijn er nog steeds heel veel longtail zoektermen en synoniemen waarvan Google de zoekintentie op dit moment niet goed begrijpt. Met RankBrain willen ze dus een patroon achterhalen waardoor synoniemen en longtail zoektermen dezelfde resultaten krijgen.

Om voor deze (nieuwe) zoekwoorden goede resultaten te kunnen tonen is het belangrijk dat de zoekmachine de zoekintentie van het zoekwoord goed begrijpt. Met een update als RankBrain, waarbij kunstmatige intelligentie centraal staat, denkt Google hier de oplossing voor te hebben.

Huidige impact van RankBrain

Over het algemeen valt de impact van RankBrain nog een beetje tegen. Misschien is dit ook wel logisch omdat het een machine learning update is. Ook al stopt onze werkdag (meestal) na 8 uur, RankBrain blijft doorgaan met informatie verzamelen (24 uur per dag, 7 dagen in de week). Dit betekent dat er steeds meer data beschikbaar komt voor RankBrain, dat er steeds betere verbanden en conclusies gemaakt kunnen worden en dat de resultaten sneller zullen matchen met de zoekintentie van het zoekwoord.

Op dit moment zien we nog weinig van de RankBrain update in de Nederlandse markt. Een goed voorbeeld is dat van Frankwatching.com:

Frankwatching RankBrain

Het is duidelijk dat Google de zoekintentie van dit zoekwoord niet weet. Je bent hier duidelijk op zoek naar een boormachine. Ondanks dat Google hier geen aansluitende zoekresultaten weergeeft, is dit wel een mooi voorbeeld van wat RankBrain dus wél kan doen!

Bij deze specifieke zoekopdracht zullen heel veel mensen uiteindelijk wel op een website klikken die boormachines verkoopt. Als dit vaak genoeg gebeurt, ontdekt RankBrain een patroon. Hierdoor zal Google op een gegeven moment een website die boormachines verkoopt hoger ranken dan andere websites.

Wat kan ik doen om RankBrain-proof te worden?

Dankzij updates als RankBrain wordt de zoekmachine van Google dus steeds beter in het begrijpen van de zoekintentie. Misschien is dit op korte termijn nog niet helemaal duidelijk te zien, maar het is in ieder geval een teken dat ze die kant op willen. Ik verwacht daarom ook dat je in de toekomst steeds vaker algemene pagina’s naar voren ziet komen in de SERP (zoekresultaten), in plaats van ‘op keyword gefocuste’ landingspagina’s. Op dit moment is het bijvoorbeeld beter om voor de zoekopdrachten ‘een hogere positie in Google’ en ‘SEO uitbesteden’ twee aparte landingspagina’s te maken, maar het idee van Google is dat zij dit in de toekomst als eenzelfde zoekintentie zien en dus één specifieke SERP laten zien.

Hoelang dit nog gaat duren, weet niemand. Het enige wat we weten is dat RankBrain vannacht een avondje doorwerkt als ik ga slapen!

Vragen? Neem contact op!

Hoe denk jij over RankBrain? Of heb je naar aanleiding van dit blog vragen? Schroom dan niet om een reactie achter te laten, of neem contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon