zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu
  1. Home
  2. Blog
  3. Responsive logo voor het responsive web?

Zo klein als een logo is, is zo groots wat het logo omvat:

De gehele organisatie en haar gedachtegoed. Het is het centrum van de visuele communicatie en het wordt -als het goed is- herkend door je klanten en bezoekers. Daarom mag een logo nooit een andere vorm hebben en moet deze vorm vastgelegd worden zodat niemand er ook maar aan denkt om er ‘creatief’ mee aan de slag te gaan. Misschien wél ... maar misschien ook niet (meer).

Bredere visie

Het tegenwoordige responsive web vraagt om een bredere visie en aanpak en niet alleen in vorm en techniek van je webpresence. Het logo dat omnipresent is gaat mee en groeit en krimpt naar gelang het device waarop een gebruiker online is. Maar simpelweg krimpen en groeien, vergroot en verkleind weergeven is niet altijd een ideale oplossing. Er ligt een mooie uitdaging in responsive design om ook naar het logo te kijken op punten als leesbaarheid, herkenbaarheid en zichtbaarheid (detaillering). Ja, dat kost extra tijd in de designfase, en er moet erg goed worden gekeken naar de herkenbaarheid versus een betere beleving van een identiteit cross-devices.

Het flexibele logo

Een spanningsvlak tussen de juiste manier van het gebruik van een logo versus de meest ideale wijze waarop een merk wordt beleefd. Goed daarbij om in het achterhoofd te houden: een merk is geen logo en een logo is niet het merk, verder is het doel van een logo herkenbaarheid en niet het uitdragen van de 10 core principles van je bedrijf. Wat je naast gewoon schalen kunt gaan (laten) doen is een meer simpele versie designen. Daarmee focus je op de content, en heb je een sterkere visual presence voor op social media met haar innieminie avatars. Vooral daar is een visueel anker, simpel en herkenbaar enorm belangrijk.

Een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten (van desktop computerschermen tot mobiele telefoons). Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface. ~WIKIPEDIA

Creatie.. van adaptive logo's

Voor enkele logo's is simpelweg verkleinen en vergoten wellicht iets wat werkt. Maar voor het merendeel worden details onherkenbaar en typografie onleesbaar.

adaptive branding

Simpel schalen

Een andere mogelijkheid is de positionering aanpassen van het beeldmerk dat dan naast het woordmerk kan worden gezet in plaats van erboven.

responsive logo

Positionering

Voor logo's met kleinere typografie zou er gekozen kunnen worden voor het weglaten van onleesbare (tekst)elementen. Ondanks de vereenvoudiging blijft dan merk-herkenning overeind.

simplificatie

Simplificatie

Er zou dus gekozen kunnen worden voor een aantal beeldmerkversies met steeds minder detaillering waardoor de zichtbaarheid wordt vergroot bij hele kleine afmetingen. Er kunnen details worden weggelaten, lijnen dikker worden gemaakt of delen kunnen diapositief worden (ingevuld).

reductie elementen

Reductie elementen

Het responsive web vraagt wellicht om een nieuwe aanpak van branding met een responsive logo voor een herkenbaar merk, ook mobiel. Wellicht dus iets om je mee bezig te houden: branding in het responsive speelveld...vraagt om een bredere visie op branding.

Iemand die hier veel mee bezig is is de designer Joe Harrison, bekijk zijn experiment met responsive branding eens!

Blog

Relevant blog posts

10 e-mailmarketing tips voor de feestdagen

17 oktober 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.