Rich snippets: gebruik ze om je CTR te verhogen!

20 december 2016

Er heerst een ware strijd tussen maar liefst 15 tot 20 websites op de eerste pagina in Google. En al deze concurrenten willen jou overtuigen om op hun website te klikken! Met zoveel betaalde advertenties, geoptimaliseerde websites en (soms) afbeeldingen in de zoekresultaten, zou je eigenlijk iets speciaals toe willen voegen waardoor je direct opvalt. Dat kan! Hoe? Met rich snippets!

Wat zijn rich snippets?

Rich snippets zijn extra ‘stukjes’ informatie die worden weergegeven in de zoekmachines. Deze extra informatie wordt, met behulp van een stukje code, door de bot van Google gelezen en vervolgens getoond bij een organische zoekopdracht. Hieronder een voorbeeld waarbij de rating van de gehele webshop te zien is in de zoekresultaten. Dit is een goed voorbeeld van een waardevolle rich snippet.

Gabor snippet

Je kunt je voorstellen dat deze sterren op een positieve manier opvallen in de zoekresultaten (met als voorwaarde natuurlijk dat je wel een goede beoordeling hebt). Dat straalt niet alleen vertrouwen uit, maar maakt jouw plekje in de zoekresultaten ook nét wat uitgebreider.

Hoe werken rich snippets?

Eigenlijk is het verkrijgen van rich snippets vrij simpel. Toch wordt het nog lang niet door elke website goed doorgevoerd.

Rich snippets ontstaan wanneer je bepaalde gegevens op je website markeert als ‘structured data’. Hierdoor begrijpt Google de website beter omdat je gegevens dus ‘markeert’. Om een en ander te verduidelijken, hieronder twee voorbeelden:

  • Stel, je hebt in de footer van je website een telefoonnummer staan. Wanneer Google de footer bezoekt, dan zal hij dit telefoonnummer zien als een reeks getallen. Niet als een telefoonnummer. Wanneer je deze reeks getallen ‘markeert’ als telefoonnummer, dan zal (de bedoeling van) deze reeks getallen voor Google ineens veel begrijpelijker worden.
  • Het bovenstaande voorbeeld van Gaborshoes.nl heeft te maken met een ratingsysteem. Wanneer je beoordeling op de website ‘beoordeling 8,9/10 uit 1.297 recensies’ niet markeert, dan zal Google dit wederom zien als een regel tekst zonder betekenis. Wanneer je de tekst wél markeert, dan zet Google deze structured data om in een rich snippet!

Kortom: door het markeren van bepaalde gegevens op je website, kan Google beter begrijpen waar de website over gaat.

Hoe markeer je gegevens?

Om gegevens te markeren heb je, zoals gezegd, een extra stukje code nodig. Deze code kun je in verschillende vormen plaatsen: denk aan JSON-LD, RDFa, Microdata etc. Dat klinkt moeilijker dan dat het is: uiteindelijk zijn het slechts stukjes code die in de basis gelijk zijn, maar verschillende bronnen ophalen. Het maakt niet uit welk type code je gebruikt, zolang de code maar zuiver is. Ik gebruik zelf altijd Microdata, omdat ik hier al een langere tijd mee werk.

Op Schema.org kun je een database vinden met daarin alle mogelijke gegevens die gemarkeerd kunnen worden. Dit gaat van het markeren van evenementen met een bepaalde datum, tot aan het markeren van een specifiek gastblog of een bepaalde aflevering van een serie. Alles wat Google normaliter niet begrijpt, kan worden gemarkeerd zodat Google de website wél begrijpt.

Over het algemeen geldt: hoe meer gegevens je markeert, hoe beter Google je website begrijpt. Echter is het erg tijdrovend om op elke pagina van je website (of webshop) gegevens te gaan markeren. Vaak stijgen ook de kosten ook van een webdeveloper als ze er langer mee bezig zijn. Om die reden markeer ik, tot op heden, alleen de gegevens die een directe invloed hebben op de CTR van een website.

Hieronder staan de twee gegevens die ik altijd probeer te markeren op een website of -shop. Wanneer je de code plaatst, zal de tekst in het zwart te zien zijn op je website/webshop.

Review/rating gegevens

Misschien wel dé markering waar je het snelst impact van ziet. Wanneer je een review-/ratingsysteem zoals Trustpilot gebruikt, dan heb je dit vast ergens op je website aangegeven. Je dient deze gegevens nu te markeren met de volgende code:

Schema.org 1

  • ItemReviewed: het product of de dienst die een review heeft.
  • Reviewcount: aantal beoordelingen.
  • RatingValue: gemiddelde beoordeling (cijfer).
  • bestRating: hoogste beoordeling die mogelijk is.

Gelukt? De beoordelingen zijn nu goed gemarkeerd. Je kunt eventueel zelf nog tekst toevoegen tussen de <span>.

Mocht je de code graag in RDFa of JSON-LD willen plaatsen, dan verwijs ik je graag door naar http://schema.org/AggregateRating.

Bedrijfsgegevens

Je bedrijfsgegevens markeren kan ervoor zorgen dat je prominenter in beeld komt bij lokale zoekopdrachten. Google snapt namelijk (na het markeren) dat jouw bedrijf uit een bepaald gebied komt. Je kunt de volgende code gebruiken om je bedrijfsgegevens te markeren:

Schema.org 2

Er zijn eventueel nog uitbreidingen op deze code. Welke dat precies zijn verschilt per bedrijfstype. Deze uitbreidingen zijn te vinden op http://schema.org/LocalBusiness, waar je tevens ook de code kunt vinden in RDFa of JSON-LD.

Welke gegevens kun je nog meer markeren?

Bovenstaande voorbeelden zijn slechts een fractie van de gegevens die je kunt markeren. Wanneer je dieper in de materie duikt (en met een developer samenwerkt of zelf verstand hebt van programmeren), overweeg dan ook eens om onderstaande gegevens te markeren:

Verlies daarbij je ROI niet uit het oog. Sommige aanpassingen kunnen namelijk flink in de kosten lopen wanneer je een en ander uitbesteed bij een webdeveloper.

Staan de markeringen goed op mijn website?

Om te checken of de markeringen foutloos op je website staan, kun je de structured data testing tool gebruiken. Je vult hier je website in en vervolgens kun je in de rechterkolom zien welke gegevens er zijn gemarkeerd. Wanneer er geen fouten of waarschuwingen te vinden zijn, dan heb je alles goed ingevoerd.

Staat er wel een foutmelding of waarschuwing tussen? Houd dan het volgende stappenplan aan:

Structured Data Testing Tool

Tot slot

Alle gegevens op je website zijn te markeren, echter is het de kunst om juist die gegevens te markeren waarvan je daadwerkelijk effect ziet. Begin dus eerst bij de review en bedrijfsgegevens. Wanneer je meerdere gegevens wil markeren, verdiep je dan in structured data en gebruik de website Schema.org om de juiste code te vinden. En heb je daarbij help nodig? Dan ben je bij Happy Idiots natuurlijk aan het goede adres!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon