Schrijven voor het web met long tail zoekwoorden!

6 maart 2014

Op de SEO afdeling van Happy Idiots proberen we voortdurend nieuwe en creatieve manieren te bedenken om websites van klanten hogerop te helpen in de zoekresultaten. De inzet van long tail zoekwoorden is een waardevolle strategie waar we steeds vaker ons voordeel mee doen.

Dit blogbericht gaat over de toegevoegde waarde van deze long tail-zoekwoorden. Een aanpak die door veel marketeers nog wordt onderschat. Juist daarom liggen er nog heel veel kansen op dit gebied!

Wat zijn long tail-zoekwoorden?

Long tail-zoekwoorden zijn het tegenovergestelde van short tail-zoekwoorden. In plaats van je te richten op zoektermen die bestaan uit slechts één of twee woorden, verleg je de focus naar zoektermen die uit drie of meer woorden bestaan. Dus bijvoorbeeld: geen ‘schoenen’, maar ‘leren schoenen online bestellen’.

SEO content schrijven? Doe je voordeel met long tail-zoekwoorden!

Vaak gaat het bij de basis al fout. Marketeers gebruiken de Google Keyword Tool om goede potentiële zoekwoorden op te sporen en laten zich dan al snel verleiden door hoge zoekvolumes. Hoge zoekvolumes waar echter vaak ook veel concurrentie op is. In de afbeelding hieronder wordt dit schematisch weergeven.

test

De voordelen van long tail-zoekwoorden zijn dan groot:

  • Maar liefst 70% van alle zoekopdrachten zijn long tail (dit staat los van het zoekvolume)(1).
  • Voor de copywriters onder ons die veel seo webteksten schrijven: long tail-zoekwoorden zijn veel natuurlijker te verwerken dan short tail-zoekwoorden. Bedenk maar eens: ‘marktonderzoek uit laten voeren’ vs. ‘marktonderzoek bedrijf’. Dat betekent dus gemakkelijk en effectief wervende teksten schrijven.
  • Minder concurrentie: zoals eerder vermeld laten veel marketeers zich nog verleiden tot short tail-zoekwoorden met hoge zoekvolumes – en veel meer concurrentie.
  • Makkelijker scoren: omdat er minder concurrentie is op deze zoekwoorden scoor je gemakkelijker binnen de rankings van de zoekmachine. Een waardevolle strategie dus voor kleinere spelers en bovendien perfect te combineren met een local strategie. Zie hiervoor het blog van collega Ektor Tsolodimos over local SEO.
  • Hogere CTR: omdat je gemakkelijker hogere posities inneemt met long-tail zoekwoorden vergroot je je CTR. Moz deed onderzoek (2) en concludeerde dat positie 1 binnen Google een CTR van ongeveer 36% heeft. Positie 10 moet het doen met een schamele 1%.
  • Hoger conversiepercentage: long tail-zoekwoorden zijn gedetailleerde zoekopdrachten, zoals: ‘Nike hardlopenschoenen voor vrouwen’. Wordt deze specifieke informatie op jouw website gevonden, dan is de kans op conversie stukken hoger dan bij een short tail-zoekwoord zoals ‘hardloopschoenen’.(3)

Tot slot

Bekijk onderstaande zoekvolumes eens:

tabel 3

Stel dat ik dit blog zou optimaliseren op bovenstaande zoekwoorden: een fantastisch zoekvolumepotentieel van maar liefst 13.280! … waar ik nooit op gevonden ga worden. Wat je waarschijnlijk niet gemerkt hebt is dat ik de volgende zoekwoorden met weinig moeite in deze tekst verwerkt heb:

tabel long tail

Een zoekvolumepotentieel van 310, prima voor een simpel blogbericht. Doe daarom ook je voordeel met long tail-zoekwoorden!

Wil je ook effectief teksten schrijven voor websites? Lees dan eens het blog van collega Thomas Frenkiel over seo copywriting tips, reageer op dit blog of neem contact op!


1. Bron: http://internetmarketinguniversiteit.nl/internet-marketing-kennisbank/zoekmachine-optimalisatie/shorttail-en-longtail-keywords-seo/

2. Bron: http://moz.com/ugc/how-to-get-more-clicks-with-low-rankings

3.  Bron: http://www.seerinteractive.com/blog/short-tail-vs-long-tail-keywords

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon