Scoren met je nieuwsbrief? Maak je lezers nieuwsgierig!*

30 mei 2016

* Deze week een gastblog van Happy Cactus!

Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Als verzender van nieuwsbrieven kun je daar handig gebruik van maken. Nieuwsgierigheid opwekken is een beproefd recept om mensen in beweging te zetten. Lees: te laten klikken. Maar hoe doe je dat? Wij geven je 3 tips!

gastblog_nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid, wat is dat eigenlijk?

We gaan zo naar de tips. Maar eerst even heel kort over het begrip nieuwsgierigheid. Wat is dat nu eigenlijk? Hoe ontstaat het? We kunnen nieuwsgierigheid het beste omschrijven als de drang om een bepaalde informatiekloof op te vullen. Een voorbeeld. Zodra een nieuwe iPhone uitkomt, willen we direct weten hoe duur hij is en welke verbeteringen zijn aangebracht vergeleken met het vorige model.

Door deze drang naar informatie zijn we geneigd om verder te klikken. Want daar wacht de eerste beloning: het antwoord. En dat antwoord zorgt op haar beurt voor de eigenlijke beloning: je hersens maken een heerlijk shotje dopamine aan. En dat voelt lekker. Verslavend lekker.

Goed. Nu je dit weet ben je waarschijnlijk extra gemotiveerd om te ontdekken hoe je daar e-mailmarketinggewijs je voordeel mee kunt doen. Op naar de tips!

Tip 1: beloof een oplossing voor een relevant probleem

De oprechte interesse opwekken en omzetten in conversie begint bij het beloven van een oplossing voor een voor de lezer relevant probleem. De onderwerpregel en de kopregels in je nieuwsbrief zijn daar uitgelezen mogelijkheden voor. ‘7 tips om je contentmarketing naar een hoger plan te tillen’ belooft je handvatten om je contentmarketing te boosten. En ook ‘Zo geef je je baas feedback’ belooft een oplossing. In dit geval voor de altijd moeilijke terugkoppeling naar een leidinggevende. Een aangekondigde oplossing geeft de openingsratio en click through rate van je nieuwsbrief geheid een flinke slinger.

Tip 2: zet gamification in

Ben je een retailer en zet je e-mailmarketing hoofdzakelijk in om sales te genereren? Dan is gamification een effectieve manier om nieuwsgierigheid op te wekken. Met andere woorden, voeg een spelelement toe aan je aanbod. In plaats van direct een korting te communiceren, laat je mensen bijvoorbeeld zelf ontdekken hoe hoog hun korting is. Maak er een spelletje van. Laat ze draaien aan een rad van fortuin. Laat ze online krassen. Laat ze een persoonlijke actiecode activeren. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Alles draait natuurlijk om die ene, nieuwsgierig makende vraag: met welk voordeel ga ik er vandoor?

Tip 3: gebruik cliffhangers

Bekend van soaps en andere tv-series. Er wordt toegewerkt naar een climax en dan is de aflevering ineens afgelopen. Als je wilt weten hoe het verder gaat – en dat wil je – moet je de volgende keer weer kijken. Hetzelfde kun je bereiken in je nieuwsbrief. Creëer een opmaat naar een onweerstaanbaar aanbod. Zorg voor tromgeroffel bij belangrijk ‘nieuws’. Of maak je lezer enthousiast met waardevolle informatie. Maar bewaar het beste voor na de klik.

Bonustip

Ben je benieuwd wat je nog meer kunt doen om suspense op te wekken en zo je nieuwsbrieflezer in beweging te zetten? Happy Cactus onthult je met plezier alle geheimen. Met ruim 25 jaar ervaring in merk- en klantactivatie beschikken wij over een diep begrip van consumentengedrag en psychologische beïnvloedingsprincipes. Kom gerust eens langs, bel 040 246 1991 of stuur een mail naar Heidi Anthonis.

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon