zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

SEA en COVID-19: trends & tips

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. SEA en COVID-19: trends & tips

In deze bizarre tijd van een pandemie, lockdowns en onzekerheid is het online gedrag van internetgebruikers drastisch veranderd. Dit zien we terug in het zoekgedrag, de manier van oriëntatie naar producten en diensten en bijvoorbeeld ook in het gebruik van verschillende apparaten. In dit blogbericht gaan we wat dieper in op trends in het veranderende online zoek- en koopgedrag, en hoe daarop juist te kunnen inspelen met vooral SEA.

Veranderend zoek- en aankoopgedrag

Door de komst van COVID-19 heeft het gebruik van digitale middelen een vlucht genomen. In de vorm van werk, vrije tijd (mediaconsumptie) of om met andere mensen in contact te blijven zijn er allerlei digitale gewoonten en toepassingen ontstaan. 

Ook in het consumentengedrag hebben er verschillende veranderingen plaatsgevonden. Zoekinteresse in ‘online shopping’ en ‘hoe online kopen’ is wereldwijd verdubbeld sinds de lockdowns. Gebruikers maken in deze tijd nóg meer gebruik van meerdere devices om online te gaan. Daarnaast spenderen gebruikers over de gehele wereld 20% meer tijd in apps dan een jaar geleden. 

De verandering in online en offline koopgedrag is in Nederland als voorbeeld in verschillende branches te zien:

In zoekgedrag zien we bijvoorbeeld ook dat er in het weekend een stijging van 12% in zoekvolume is, en buiten ‘kantooruren’ een stijging van 11%. Consumenten zijn vaker en op meer verschillende momenten online.

Deze verschuiving naar veel meer online verkeer en online aankopen brengt ook pijnpunten met zich mee: 33% van de Nederlandse consumenten hebben een probleem ondervonden tijdens het online shoppen ten opzichte van 24% afgelopen jaar. Denk hierbij aan problemen als: te weinig productinformatie, trage klantenservice of registratie/login vereist bij aankopen.

Tips voor (SEA) campagnes

Als online marketeer kun je goed inspelen op het veranderende online gedrag in algemeenheid én in je campagnes. Hierbij enkele algemene en SEA-specifieke tips voor je campagnes:

  1.  Zorg dat je transparant bent: gaan je winkels weer open, laat het zien. Gebruik advertentie-extensies (locatie-extensie) om dit aan te tonen en zorg dat je Google My Business up-to-date is. Maak gebruik van een COVID-19-update indien nodig
  2. Wees er op de juiste tijden en momenten: nu de dagen en tijden waarop gebruikers online zijn verbreed zijn, moet je mogelijk je strategie of planning aanpassen. Neem hierbij ook de verhoogde cross-device gedragingen in acht
  3. Zorg dat alle productinformatie beschikbaar is op de webshop of website, maar ook in je Shopping-feed (omschrijvingen, voorraad, local inventory, bezorginformatie)
  4. Wees behulpzaam: voeg duidelijke instructies bij producten of diensten toe. Breid dit uit met bijvoorbeeld YouTube-video’s en -campagnes
  5. Gebruik regelmatig tools als Google Trends om in te spelen op zoekgedrag met keywords en campagnes 
  6. Evalueer je website op mobielvriendelijkheid en snelheid. Dit heeft ook invloed op je campagnes
  7. Maak gebruik van ‘find my audience’ om de juiste doelgroepen voor je campagnes te kiezen en herevalueren

Search

  1. Evalueer je advertenties en extensies: zijn ze nog up-to-date met info? Voldoe je aan het beleid nu dit aangescherpt is met COVID-19?
  2. Overweeg dynamische sitelink extensies om geautomatiseerd alles bijgewerkt te hebben
  3. Bekijk de mogelijkheid voor beladvertenties om nog beter  in contact te blijven met je doelgroep
  4. Dubbelcheck de landingspagina’s van je advertenties. Is dit ook nog relevant en actueel?
  5. Gebruik locatie-uitsluitingen voor regio’s waar je (tijdelijk) niet kunt leveren
  6. Activeer of onderbreek campagnes aan de hand van zoekvolume, vraag, trends en je eigen voorraad/beschikbaarheid

Shopping

  1. Maak gebruik van Opkomende retailcategorieën om hierop te kunnen inspelen
  2. Raadpleeg in het Google Merchant Center het ‘Bestsellers rapport’ om inzicht te krijgen in topproducten- en merken
  3. Evalueer of je instellingen in het Merchant Center én in je feed nog actueel zijn (voorraad, verzendkosten, verzendlocaties)
  4. Gebruik de Rapportage over  detailhandelcategorieën om inzicht op categorieniveau te krijgen
  5. Bekijk het rapport ‘Prijsvergelijkingen’ in Google Merchant Center om te beslissen of de prijzen van je producten concurrerend genoeg zijn

Display

  1. Monitor je doelgroepen zeer scherp. Vooral nu kan de performance wisselen van week tot week. Wanneer dit te veel schommelt, focus op remarketing en customer match
  2. Gebruik ‘doelgroepinzichten’ om nieuwe doelgroepen te vinden en overweeg doelgroepuitbreiding om je huidige, goedpresterende doelgroep automatisch te laten uitbreiden met overeenkomende gebruikers
  3. Zet vooral nu responsive display campagnes in. Met dit type campagne lever je zelf elementen voor de advertenties aan (teksten, afbeeldingen, logo’s) die per apparaat en scherm worden aangepast aan de juiste weergaven. Het algoritme leert de juiste combinatie van elementen per plaatsing. In dit type campagne kies je zelf nog de targeting
  4. Overweeg als volgende stap Smart Display campagnes in. Hierdoor gaat het algoritme van Google Ads automatisch op zoek naar de meest relevante doelgroep, biedt automatisch bij de grootste kans tot conversie en maakt zelf advertenties op basis van de elementen die je zelf aanlevert (teksten, afbeeldingen, logo’s). Dit type campagne is snel op te zetten en zorgt vaak voor goede performance
  5. Als je richt op conversies binnen display, overweeg om de instelling ‘Betalen voor conversies waarbij je niet betaalt per klik, maar conversie (als dit beschikbaar is in je account). Daarnaast kun je ook overwegen om Doel-CPA in te zetten om je kosten per conversie op orde te houden. Wanneer je budget gelimiteerd is of er nog weinig conversies worden geregistreerd, kun je ook ‘Aantal conversies maximaliseren’ als biedstrategie inzetten

Vragen? Let us know!

Hopelijk hebben we enkele nuttige handvatten gegeven om je (SEA) campagnes in deze snel veranderende en bizarre tijd juist neer te zetten en aan te passen. Wanneer er nog vragen zijn of we hulp kunnen bieden, neem gerust contact met ons op!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Effectievere B2B-targeting op Google Ads

29 mei 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.