Searchmetrics: een SEO-tool waar ik enthousiast van word

13 april 2018

Zoals veel bureaus in de onlinemarketingwereld maken we gebruik van tools. Aan de ene kant scheelt ons dit veel werk. Die tijd kunnen we dan beter besteden, namelijk aan het optimaliseren van de campagnes van onze klanten. Aan de andere kant zijn de tools vaak nauwkeuriger in de verzameling van data en krijgen we veel meer data dan we handmatig kunnen verzamelen. Helaas is er in mijn ogen in de SEO-wereld geen 1 perfecte tool die alles kan. Wij maken voor onze werkzaamheden dan ook gebruik van diverse tools zoals Majestic (backlinkanalyse), Screaming Frog (crawler), ProRankTracker (keyword tracking), Adwords Keyword Planner (zoektermenanalyse),  Seotools for Excel (Excel-koppeling voor tools) en diverse andere tools. Vandaag ga ik in op een tool die we nu al enige tijd gebruiken en waar we steeds enthousiaster van worden namelijk Searchmetrics.

Waarom hebben we tools en data nodig?

Zonder tools zou het werk van SEO specialisten veel meer tijd in beslag nemen en bestaat de kans dat we niet eens alle data in kaart kunnen brengen. Kijk bijvoorbeeld naar Majestic. Deze tool geeft inzicht in al je backlinks en verwijzende domeinen. Bij grote partijen kan dit al snel in de duizenden domeinen lopen die een link naar onze klanten hebben opgenomen. Wil je dan ook nog weten of deze domeinen nog werkzaam zijn? Dan zou dit handmatig een hels en tijdrovend karwei zijn. Een zoektermenonderzoek zonder tools zou ook veel meer tijd in beslag nemen. De zoektermensuggesties die diverse tools geven verzorgen een sneller inzicht in je doelgroep en haar zoekintentie. Ook krijg je snel inzicht in het geschatte aantal zoekopdrachten per maand voor de relevante zoektermen.

Wij SEO specialisten zijn daarom altijd op zoek naar tools die ons zo veel en zo nauwkeurig mogelijke data kunnen geven in 1 tool. Zoals eerder vermeld heb ik persoonlijk nog geen tool gevonden die mij alles geeft. Wij zijn wel al enige tijd bezig met Searchmetrics en in onze ogen geeft deze tool ons veel data die wij goed kunnen gebruiken voor het optimaliseren van de SEO-campagnes van onze klanten.

Searchmetrics

Searchmetrics is een tool die officieel is opgericht in 2005 maar het idee stamt al uit 2001 door oprichter Marcus Tober. Hij was op zoek naar een manier om taken die tijdrovend waren zoals backlinkanalyses, ranktracking en contentoptimalisatie te automatiseren zodat hij meer tijd over had voor creatieve analyses en input. Hieruit is uiteindelijk Searchmetrics ontstaan. In de huidige markt van tools is Searchmetrics op dit moment 1 van de grootste met een enorme database vol met data relevant voor klanten over de hele wereld. Het platform heeft al diverse prestigieuze awards gewonnen.

Onze ervaringen met Searchmetrics

Toen we startte met Searchmetrics moesten we in het begin een beetje wennen. De tool is enorm groot en biedt een hele reeks aan opties en data die we kunnen gebruiken voor analyses. Searchmetrics vertelde ons al dat er een learningcurve is die wat langer zou duren dan bij andere tools. Door middel van trainingen en presentaties vonden wij steeds sneller onze weg binnen Searchmetrics en zagen we in dat we hiermee onze klanten naar een hoger niveau kunnen tillen.

“Searchmetrics is een fijne tool om mee te werken. Het geeft goede inzichten in de SEO-data van je klanten maar ook in die van de concurrenten. Deze waardevolle informatie is onmisbaar om een SEO-traject te laten slagen.”

Evelien Hendriks, SEO specialist bij Happy Idiots

Wat zijn in onze ogen de verschillen die we zijn tegengekomen in vergelijking met andere tools, zowel positief als minder positief?

  • Een gescheiden omgeving voor je projecten en voor onderzoek (Research cloud).
  • Specifieke data voor je zoektermen en URL’s.
  • Goede en snelle technische support aanwezig.
  • Eenvoudig overzicht van je concurrenten.
  • Een algemene SEO-score om te zien hoe je organisch presteert. Ook wel bekend als ‘SEO visibility’.
  • Backlink-analyse, helaas nog niet zo uitgebreid als Majestic maar desalniettemin biedt deze wel bruikbare data.
  • Zoektermsuggesties waarbij ook goed wordt gekeken naar longtail keywords.
  • Technische analyses en diepere inzichten in je errors maar ook usability zoals laadtijden op URL-niveau.
  • Contentoptimalisatie op URL-niveau t.o.v. je belangrijkste concurrenten.
  • Tracken van de posities van je belangrijkste zoektermen in de jouw gewenste zoekmachines of apparaten.
  • Inzicht in je bereik op social media t.o.v. je concurrenten.
  • Analyse van de je markt, prestaties van jouw klant in haar markt en eventuele groeipotentie.
  • Automatische meldingen bij technische veranderingen aan de website of als pagina’s niet meer goed werken.
  • Geautomatiseerde rapportages en die zijn fully customizable.

“Met het ‘content optimization’ onderdeel van Searchmetrics is het mogelijk om de beste content te schrijven in vergelijking met de belangrijkste concurrenten. Hiermee is het mogelijk om je concurrenten een stap voor te blijven in de race om de hoogste Google-posities.”

Thom van de Donk, SEO specialist bij Happy Idiots

Dit is een greep uit de mogelijkheden die Searchmetrics ons biedt.

Happy idiots is partner van Searchmetrics

Naast het gebruik van de tool, zijn wij sinds kort ook een partnership aangegaan met Searchmetrics. Doormiddel van training zijn al onze SEO specialisten nu gecertificeerd en kunnen wij onze klanten alles aanrijken wat Searchmetrics te bieden heeft. Daarnaast delen we kennis met Searchmetrics en vice versa over de markt en toekomstige updates binnen SEO. Hierdoor zorgen wij ervoor dat kennis binnen onze organisatie gewaarborgd wordt en wij niet achter de feiten aanlopen op het gebied van SEO, maar juist voorop.

Ben jij ook nieuwsgierig wat Searchmetrics en Happy Idiots jou kunnen bieden? Neem dan contact met ons op.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon