zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

SEO als Black Friday Marketing tool

Zet jij met je webshop dit jaar in op extra omzet tijdens Black Friday? SEO helpt je verder! Lees je mee?

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. SEO als Black Friday Marketing tool

Een koopje scoren voor de feestdagen is niet langer een Amerikaans fenomeen en ook de Nederlandse consument koopt steeds meer online tijdens Black Friday (of Cyber Monday). In 2020 werden er tijdens Black Friday 123% meer online aankopen gedaan dan in de gemiddelde week. Dat was een stijging van 10% ten opzichte van Black Friday 2019.  

Bij het inzetten van Black Friday marketing voor deals denk je misschien niet meteen aan SEO. Vaak worden de acties rondom deze koopjesdag breed uitgemeten op socials, display- en search campagnes. Bij deze gebruikelijke middelen is het essentieel dat je de landingspagina’s goed inricht. Hier komt het onderwerp van dit blog om de hoek kijken; SEO! Wil je weten wat de plek van SEO is, binnen jouw Black Friday marketingstrategie? Lees dan verder.

Hoe kun je SEO inzetten voor Black Friday?

Naast het goed inrichten van je landingspagina, wil je organisch ook goed vindbaar zijn met je acties tijdens deze periode. Met onderstaande tips heb jij je deal-pagina’s goed geoptimaliseerd voor SEO:

Checklist voor de start van Black Friday: 

  • Maak dedicated pagina’s voor iedere ‘event’ of feestdag:

Wil je naast Black Friday ook meedoen aan Cyber Monday? Maak hiervoor een losse pagina aan waar je al je aanbiedingen voor die specifieke feestdag op kunt verzamelen en tonen.

  • Hou de URL algemeen:

Zorg dat de pagina herbruikbaar is. Organische waarde bouw je over een periode van tijd op, zorg dus dat je niet ieder jaar een nieuwe pagina aanmaakt, maar /black-friday/ of /cyber-monday/ gebruikt als URL. Dus niet /black-friday-2021/. Want dat is niet meer relevant als je volgend jaar opnieuw Black Friday acties hebt.

  • Zorg dat Google de pagina’s kan vinden en tonen:

Als je de pagina live hebt staan, zorg er dan voor dat Google de pagina kan vinden en ook kan tonen in de zoekresultaten. Zorg ervoor dat de pagina op INDEX, FOLLOW staat, er geen disallow in robots.txt staat voor (een deel van) de URL en dat je geen canonical tag hebt toegevoegd. Een self-referencing canonical tag mag uiteraard wel! Help Google alvast op weg naar de pagina door deze toe te voegen aan de XML-sitemap en door interne links aan tet maken.

  • Gebruik placeholder content:

Natuurlijk wil je de deals nog even een verrassing houden. Je kunt gebruik maken van placeholder content. Placeholder content houdt in: een stukje algemene tekst, waarin je de bezoekers alvast warm maakt voor de aankomende aanbiedingen. Zie bijvoorbeeld hoe Coolblue en Bol.com dit aanpakken.

  • Let op zoektermgebruik, ook in de placeholder content:

Richt je content op de zoekterm van de feestdag in combinatie met het jaar. Voor Black Friday dit jaar wordt dat dus: Black Friday 2021. In tegenstelling tot de URL pas je dit makkelijk ieder jaar weer aan. Zorg dat je in je teksten en koppen dus wél het jaartal gebruikt. Gebruik in je H2 subkoppen termen als ‘aanbiedingen’ en ‘deals’. Richt je page title en meta description ook in op feestdag in combinatie met het jaar.

  • Autoriteit van de pagina:

Heb je écht goede acties? Dan worden deze mogelijk gedeeld op andere websites. Probeer op externe websites links te plaatsen naar je event-pagina, hiermee vergroot je de autoriteit. Dit zorgt voor extra zichtbaarheid van je aanbiedingen én draagt ook weer bij aan de autoriteit voor Google. Een win-win situatie dus!

  • Activatie:

Een mooie kans voor deze placeholder pagina is bijvoorbeeld de mogelijkheid om in te schrijven voor een nieuwsbrief. Zodat de bezoekers op de hoogte blijven van je aanbiedingen, zodra deze online komen.

Checklist tijdens Black Friday: 

  • Vervang je placeholder content:

Voeg de actiematige inhoud toe aan de pagina. Let bij de content weer op zoektermgebruik! Heb je aanbiedingen op specifieke merken? Dit kun je goed benoemen in H2 subkoppen (Bijvoorbeeld: Black Friday deals op Nike sneakers)

  • Besteed extra aandacht aan de afbeeldingen:

Voeg een ‘high quality’ afbeelding toe aan je pagina (per deal). Normaal wordt tekst in afbeeldingen afgeraden door Google, maar voor de feestdagen deals geldt een uitzondering. Verder geldt: “We recommend that the aspect ratio of the image be in the range of 4:3 to 3:4”. Denk daarnaast aan de alt-tags! Deze kun je richten op de specifieke feestdag.

  • Vraag herindexatie aan voor de pagina in Search Console:

Heb je de placeholder content vervangen? Zorg dan dat je de pagina’s opnieuw laat crawlen door Google. Dit doe je door de pagina via Search Console in te dienen voor een herindexering.

  • Laat na het event de URL live staan:

Is Black Friday of Cyber Monday afgelopen? Hou de pagina online en voeg je placeholder content toe tot 2022.

Goed om in de gaten te houden: Google’s Deals Carrousel 

Google heeft actief gecommuniceerd over de Deals carroussel en richtlijnen gedeeld om hierin vertoond te worden, die we in bovenstaande checklist hebben meegenomen. De deals carrousel wordt getriggerd bij het gebruik van zoektermen rondom feestdagen. Google geeft aan de carrousel verbeterd en uitgebreid te hebben naar andere feestdagen.

Voorlopig is de Deals carrousel alleen beschikbaar in de US, maar omdat Google hier actief over communiceert hopen we dat dit niet lang uitblijft voor de Nederlandse zoekresultaten. En als je bovenstaande checklist volgt, ben je er in ieder geval klaar voor!

Wat kun je nog meer doen?

Je kunt je Black Friday marketing  versterken door multidisciplinair te werk te gaan. Heb je al gedacht aan e-mailmarketing, content marketing of SEA? We schreven hier eerder een blog over.

Happy nog vragen over SEO binnen je Black Friday marketing plan?

Kun je onze hulp goed gebruiken bij het optimaliseren van je aanbiedingen-pagina voor de Black Friday of Cyber Monday? Neem dan contact op.

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Hoe speel je met e-mailmarketing in op de feestdagen?

17 oktober 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.