zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

SEO-checklist na een Google-update

Terug naar alle blogberichten

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. SEO-checklist na een Google-update

Panda en Penguin: als je werkzaam bent in de online marketingbranche zullen deze namen je bekend in de oren klinken. Google kent een lange geschiedenis met deze algoritme-updates, die soms veel impact hebben op de organische zoekresultaten. Ben jij weleens geraakt door een algoritme-update van Google? Welke zaken moét je checken? Lees snel verder om erachter te komen.

Google Medic-update

Het idee voor het schrijven van dit blog is ontstaan door de grote algoritme-update van 1 augustus jl. Als SEO’er kan het je niet ontgaan zijn. Misschien heb je er zelfs wel iets van gemerkt bij één van je eigen klanten. Barry Schwartz noemde deze update ook wel de Google Medic update omdat bleek dat een groot deel van de getroffen websites bestond uit medische en health-gerelateerde zaken.  Zie hieronder de resultaten van een onderzoek wat hij deed naar ruim 300 websites: 41,5% van de getroffen websites bestond uit health-gerelateerde zaken.

Google Medic Update

Happy X health-klant

Samen met Happy & Healthy beheert Happy Idiots de accounts van een aantal health-gerelateerde klanten en ook wij ondervonden de ‘power’ die Google heeft om tijdens een update zomaar toe te slaan. De website van een klant rankte eerst op alle belangrijke zoekwoorden in de top 3 – waarvan een flink aantal op positie 1 – door de creatie van kwalitatieve en relevante contentlinkbuilding en een goede technische basis.

Echter na de Google Medic Update verdwenen al onze top 3 posities als sneeuw voor de zon wat natuurlijk resulteerde in paniek en een diepgaand onderzoek naar wat de reden kon zijn van deze enorme dalingen in verkeer en posities.

Het onderzoek leidde tot een aantal kleine technische zaken en ook op contentvlak kon er hier en daar nog iets geoptimaliseerd worden. Toch was het enorm vreemd dat de website zo hard kelderde en er ineens een .be-domein – met veel minder content en een slechter linkprofiel – op nummer 1 rankte op een belangrijk zoekwoord. Strange!

Wat hebben we gecheckt? NaN 

1 Check je linkprofiel

Zeker niet onbelangrijk: check je backlinks! Ben je in de afgelopen tijd veel links verloren of heb je veel spammy links erbij gekregen? Check het door middel van Majestic of Ahrefs en onderneem actie wanneer nodig.  Zo is het misschien wel noodzakelijk om links te disavowen die schadelijk zijn voor je profiel. Neem in ieder geval de tijd om je links na te lopen.

2 Check je content (vergeet je meta data niet!)

Door middel van ContentKing krijgen we dagelijks meldingen indien er veranderingen zijn in de meta data. Zo komt het wel eens voor bij onze klanten dat na een update ineens alle paginatitels en meta descriptions verdwenen zijn. Als dit niet goed wordt gemonitord en er te langzaam actie op wordt ondernomen kan dit natuurlijk gevolgen hebben voor de vindbaarheid. Check daarom altijd even of alles nog goed staat. Dit geldt overigens ook voor de inhoud van de content. Denk aan ‘E-A-T’: expertise, autoriteit en trust staan centraal!

“Expertise, autoriteit & trust”

3 Check je techniek

Dit omvat natuurlijk een flink aantal onderwerpen dus neem hier ook de tijd voor. Zijn er nog verbeterpunten op het gebied van snelheid? Robots.txt? Sitemap.xml? Interne redirects? 404’s? Loop je technische checklist punt voor punt na want wie weet vind je hier een oorzaak.

4 Terugblik

Als SEO-specialist houd je je beheeruren bij en houd je alle aanpassingen en veranderingen bij. Heb je het idee dat je bent geraakt door een update? Houd dan het overzicht erbij met welke aanpassingen er allemaal in de afgelopen maanden zijn gedaan. Zo kun je er wellicht achter komen of er tijdens het aanpassen van zaken in het verleden iets mis is gegaan.

5 Concurrenten

Ook een belangrijk punt is het checken van de concurrenten. Welke concurrenten ranken nu op 1 en wat is het verschil met jouw website? Kijk waar je nog winst kunt halen!

Vergeet overigens niet dat er veel tijd gaat zitten in het checken van de bovenstaande punten!

Eindstand: daar zijn we weer!

Net nadat we alle bovenstaande zaken hadden gecontroleerd en enkele optimalisaties hadden doorgevoerd, werd er tijdens Thanksgiving flink gespeculeerd over een eventuele recovery van de Google Medic Update.

Het eerste wat wij deden was natuurlijk de rankings en het verkeer van onze klant checken en wat bleek: we’re back! Na 3 maanden lang vooral dalingen gezien te hebben, zijn we nu terug op het level waar we gebleven waren en zelfs sterker! We hebben een aantal optimalisaties doorgevoerd maar het heeft er alle schijn van dat het simpelweg een fout is geweest in de Google-update zelf en Google er daarom voor heeft gekozen om de update van 1 augustus (gedeeltelijk) terug te draaien. In ieder geval goed nieuws en een bevestiging dat de content wel degelijk aan ‘EAT’ voldoet.

Van alle 1039 zoekwoorden die we in ProRankTracker bijhouden, ranken er 521 zoekwoorden op de eerste positie, 148 zoekwoorden op de tweede positie en 90 zoekwoorden op de derde positie.

Hulp nodig?

Ben je geraakt door een algoritme-update van Google en heb je hulp nodig? Of wil jij ook met zo’n groot aantal zoekwoorden top 3 posities behalen? Neem dan contact met ons op!

Blog

Relevant blog posts

Wat is de rol van een SEO-specialist?

28 maart 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.