SEO: dood of juist in ontwikkeling?

16 september 2016

Vaak kom ik als SEO-specialist artikelen tegen die zeggen dat SEO ‘dood’ is of niet meer nodig zal zijn in de toekomst. Moet ik een nieuwe hobby gaan zoeken en mijn LinkedIn profiel maar eens gaan updaten? Dacht het niet! Tijdens het uitvoeren van SEO-werkzaamheden kom ik er namelijk keer op keer achter dat SEO nog wel degelijk werkt. Er zijn niet voor niets honderden rankingfactoren die bepalen waarom een website organisch scoort in de zoekmachines, van techniek tot content. Natuurlijk is SEO niet meer zoals het jaren geleden was. Tactieken die vorige week nog werkten kunnen volgende week alweer uit de mode zijn. Maar is dat niet altijd zo geweest in marketing?

Ik kan me nog goed herinneren dat vroeger op zaterdag de folders binnenkwamen en we deze gretig doornamen op zoek naar interessante aanbiedingen. Ouderwets, niet? En toch zie ik de buurjongen nog elke dinsdagochtend een stapel folders rondbrengen. Werkt dit nog? Zullen komende generaties deze ook nog lezen? Of kunnen we het al als papierverspilling beschouwen? Ik weet het niet. Met SEO weet ik het wel. SEO leeft. Sterker nog: SEO zal altijd blijven bestaan. En wel om de volgende redenen:

Techniek

Een website die ‘SEO’ technisch goed in orde is, zal beter scoren dan websites die dit niet zijn – ervan uitgaande dat andere factoren gelijk blijven. Nu zijn er veel tools in de wereld die je kunnen helpen met een analyse van je website. Echter, dit werkt hetzelfde als de systemen in je auto die je waarschuwen als er iets mis is: sommige zaken kun je eenvoudig zelf oplossen (paginatitels, meta descriptions en toevoegen van content). Voor complexere zaken  (interne redirect, fouten in de broncode, verkeerd gebruik van canonicals en language tags) zal je echter altijd een specialist nodig hebben!

SEO techniek

Ontwikkeling

Een goede SEO-specialist ontwikkelt zichzelf. De zoekmachine ontwikkelt. Websites ontwikkelen. En SEO ontwikkelt. Ook SEO-specialisten  groeien mee en steeds vaker mengen we ons in de algemene online marketingstrategie van klanten. Groei je niet mee, dan raak je op den duur achterop. Spelers die de afgelopen vijf jaar niet hebben opgelet? Die herkennen het huidige landschap niet meer terug en tellen niet meer mee. Het moge duidelijk zijn: SEO is geen eenmalig trucje, maar moet structureel onderdeel zijn van je gehele bedrijfsvoering. SEO is een cruciaal onderdeel van je online marketingstrategie. Kies je ervoor om geen SEO te doen dan zal je dit moeten compenseren met adverteren. In veel gevallen is dat een duurdere optie. Je moet op zoek naar de balans in al je kanalen.

SEO ontwikkeling

Concurrentie

Je concurrenten maken ook gretig gebruik van de voordelen van SEO. Waar vroeger ‘SEO’ nog een woord was dat zelden gebruikt werd, zien we nu steeds vaker allerlei content (en zelfs complete opleidingen) over dit onderwerp. SEO is voor websites tegenwoordig niet meer weg te denken uit de online marketingstrategie. In welke vorm dat is, ligt aan de ontwikkelingen die we als SEO-specialisten doormaken. SEO-specialisten ontwikkelen zich bijvoorbeeld ook steeds meer op het gebied van content-ontwikkeling en conversie optimalisatie. Dit zijn zaken die steeds dichter bij SEO komen te liggen.

Zoekwoorden werken nog steeds

Toegegeven, zoals vroeger werkt het niet meer. ‘Keyword density (een x-percentage van de content moet minimaal een bepaald aantal zoektermen bevatten)’ en ‘keyword stuffing (zoveel mogelijk zoektermen in de content verwerken)’ zijn woorden die er niet meer toe doen. Nog erger is ‘cloaking’ (zoektermen in de witte tekst op een witte achtergrond, zoektermen zijn alleen zichtbaar voor de zoekmachines). Gelukkig behoren dit soort trucjes tot het verleden. Echter, mensen gebruiken Google en andere zoekmachines nog steeds en voeren daarbij zoekwoorden in om te zoeken naar producten of diensten. De manier om goed vindbaar te worden is erg veranderd in de loop der jaren, maar content – en dus zoekwoorden – zijn nog steeds een belangrijke graadmeter voor de zoekalgoritmes. Daar horen dus ook nog uitgebreide zoektermenonderzoeken bij. Alleen zo kom je immers achter zoekintenties waar je mogelijk nog niet eerder aan had gedacht, maar die wel interessant zijn voor je website!

Wat nu echter nog meer telt is relevantie, zorg dat je content relevant is voor de behoefte van de gebruiker. Daarnaast ontwikkelen zoekmachines zich om de intentie achter zoekwoorden te begrijpen. Zelfs als een bepaald zoekwoord niet in je content voorkomt, maar wel dezelfde intentie heeft, kun je vindbaar zijn.

keyword stuffing

Gebruikerservaring

Een groot deel van de SEO-werkzaamheden zijn erop gericht om de gebruikers een zo goed mogelijke ervaring te bieden op de website. Tenslotte is een tevreden bezoeker eerder geneigd om te converteren dan een ontevreden bezoeker. Google en andere zoekmachines bepalen dan ook door middel van gebruikerservaringen (zoals bouncerate, time on site, conversieratio, aantal klikken) je positie in de organische zoekresultaten. De nummer 1 in de zoekresultaten moet immers de beste gebruikerservaring bieden, toch?

Kosten

Door het hebben van een website die SEO-proof is, kunnen je advertentiekosten significant omlaaggaan:

  • Een website die qua techniek en content goed staat kan een betere kwaliteitsscore krijgen in Google AdWords, waardoor klikkosten kunnen dalen.
  • Waar je organisch goed scoort kun je je advertentiekosten minderen. Deze besparing kan vervolgens weer worden ingezet voor zoekwoorden waarop minder goed gescoord wordt. Dit zal niet direct de kosten verlagen, maar kan wel het aantal conversies verhogen waardoor de omzet weer kan stijgen.
  • SEO kan inzichten geven in zoekwoorden waar je eerder niet aan gedacht hebt. Op deze manier kun je je marktaandeel in de breedte vergroten.

SEO kan in bepaalde gevallen goedkoper zijn dan adverteren en daarom een slim alternatief vormen voor hoge advertentiekosten. Tot slot biedt SEO inzichten in andere kanalen (SEA, display, Facebook etc.), waardoor deze kanalen efficiënter kunnen worden ingezet.

Local

Google streeft er steeds meer naar om bezoekers de meest relevante lokale zoekresultaten te laten zien. Stel: je bevindt je in Rotterdam en zoekt naar ‘waterbed’, dan zal Google zoveel mogelijk lokale zoekresultaten proberen te tonen. Dit betekent:

  1. Lokale partijen hebben dus een kans t.o.v. landelijke ketens en merken, op voorwaarde dat deze partijen een website hebben die relevant en SEO-proof is.
  2. SEO werkt dus wel degelijk, ook voor het MKB. Het zijn niet alleen de grote merken die de topposities in de zoekresultaten verdelen!

We doen er nog toe!

Na het lezen van weer een artikel ‘SEO is dood’, herinner ik mezelf aan bovenstaande punten en bewezen resultaten op het gebied van SEO en ben ik blij dat ‘we’ er nog zijn en er nog toe doen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over conversieoptimalisatie en SEO. Een mooi onderwerp voor mijn volgende blogpost,

Ook als bedrijf meegroeien in het veranderende landschap van online marketing? Dan mag een goede online marketingstrategie inclusief SEO niet ontbreken! Ook een specialist nodig die je kan helpen? Neem dan contact op met Happy Idiots!

 

Plaats een Reactie

  • Gustavo Woltmann

    Leuk artikel Maarten. Ik herinner me ook nog heel goed de tijd dat we elke week de reclamefolders doornamen en bonnetjes knipten… Vandaag is het iets minder, maar ik denk dat (vooral voor een bepaalde doelgroep, sorry voor het cliché, maar mijn oma doet het nog steeds 🙂 ) het vandaag ook nog effectief is. De wereld van de marketing staat niet stil, en SEO zeker en vast niet. Google komt steeds met nieuwe algoritmen op de proppen en daar moeten we in volgen, maar net zoal bij de folder, moeten we ook blijven inzetten op het ‘oude’. Vroeger kwam je nog weg met ‘keyword stuffing’ en massa’s linkbuilding, vandaag moet de SEO-specialist op een andere manier te werk gaan, en daar is niets mis mee. SEO is lang niet dood, maar is wel steeds in verandering.

We are part of Happy Horizon