SEO in 2018

7 december 2018

Het jaar zit er bijna op en daarom kijken we in dit blog terug op wat 2018 voor SEO heeft betekend. Daarnaast blikken we ook eventjes vooruit op wat wij verwachten op SEO-gebied voor 2019.

Wat zijn nu de belangrijkste veranderingen geweest in 2018 naast de vele algoritme-updates die we hebben gezien? Hierover vertellen we je binnenkort meer in een apart blog omdat wij dit jaar hebben ervaren wat het effect van deze updates zijn, zowel positief als negatief. Wat ons het meest is opgevallen dit jaar:

  • Mobile first definitief uitgerold in NL
  • Snelheid, snelheid en snelheid
  • Content

Mobile first

Al enkele jaren geleden aangekondigd maar pas recentelijk kregen ook wij de officiële mededeling m.b.t. mobile first indexing. Anno 2018 en de jaren die nog gaan komen kom je niet meer weg met een website die niet goed presteert op mobile devices en gezien de trend op het gebruik van smartphones maar goed ook. Lees meer over mobile first index in het blog van mijn collega Evelien van 12 juni dit jaar. Ook hier komt weer mooi het belang van techniek terug voor websites anno 2018.

Snelheid, snelheid en snelheid

We kunnen het zelf niet vaak genoeg benadrukken maar snelheid is en blijft een van de belangrijkste rankingfactoren ook in 2018. Google heeft sinds kort haar pagespeed insights-tool een update gegeven om ons zo nog meer inzichten te geven in de snelheidprestaties van websites. Ook gaat Google via Search Console meldingen geven als pagina’s binnen je website te traag laden. Dit alles is gericht op gebruiksvriendelijkheid en Google heeft zelfs aangekondigd dat websites die binnen de range ‘traag’ vallen zelfs serieus kunnen gaan zakken in de zoekresultaten als er geen verbetering zichtbaar is. Dus blijf altijd je scores checken en blijf optimaliseren voor snelheid. Benieuwd naar jouw score? Hier een link naar de tool van Google.

Content

Content is en zal een belangrijke pijler blijven voor zoekmachines om te begrijpen waar websites over gaan en waar gebruikers nu precies naar op zoek zijn. Wat ons is opgevallen het afgelopen jaar is de groei in NL van voice en het vaak vergeten goed gebruik van afbeeldingen op websites.

Voice

Door het slimmer worden van algoritmes zijn zoekmachines ook steeds beter in het ontdekken van ‘slechte’ content en worden websites daar ook op afgerekend.  Door de groei van voice worden we ook gedwongen om steeds meer ‘natuurlijke’ content te schrijven, spreektaal verschilt nu immers van het geschreven woord. Neem daarbij de groei van voice de komende jaren en websites moeten nu al bezig zijn met het aanpassen van de content gericht op vragen of zinnen i.p.v. steekwoorden.  Featured snippets spelen al enkele jaren een rol maar door de groei van voice zal het gebruik van featured snippets en daarmee de optimalisatie daarvoor nog meer toenemen. Google wil gebruikers snel en de meest relevante antwoorden geven. Dit doen ze o.a. door het gebruik van featured snippets. Lees hier meer over featured snippets. Google is continue bezig met het verbeteren van deze featured snippets en is ook bezig om diverse bronnen zoals tekst, video en afbeeldingen te verwerken in de featured snippets. Zie hieronder een voorbeeld van een featured snippet. Deze featured snippets zijn op dit moment een belangrijke bron voor voice searches.

Afbeeldingen

Een vaak vergeten onderdeel van content zijn afbeeldingen. Steeds vaker zoeken gebruikers op afbeeldingen en ook ontwikkelen de zoekmachines zich om het zoeken op afbeeldingen makkelijker en overzichtelijker te maken. Neem daarbij de groei die Instagram en Pinterest hebben doorgemaakt en het gebruik van afbeeldingen neemt een belangrijkere rol in het SEO-traject. Tot op heden kunnen zoekmachines namelijk nog steeds niet begrijpen waar een afbeelding over gaat zonder context. Deze context is vaak in de vorm van de bekende ALT-tag. Lees meer over afbeeldingen in een wat ouder maar nog steeds relevant artikel van mijn collega Evelien.

2019

Wat we hebben geleerd in 2018 is dat wij als specialisten op de goede weg zijn als we ons richten op de gebruiker, maar niet vergeten dat alles begint bij een gezonde technische basis. Snelheid en relevantie zijn key topics en dat zullen ze ook blijven in 2019. Voice wordt de grootste uitdaging voor 2019, hoe gaan we hierop inspelen, gaat Nederland ook massaal op voice overstappen?

Niemand zal het precies weten maar de verwachting is dat vooral Google de lijn van 2018 zal doorzetten in 2019. Dit zal dus betekenen dat websites nog meer gericht moeten zijn op de gebruikers in de vorm van:

  • Gebruiksgemak (bijvoorbeeld snelheid en voice)
  • Relevantie (content)

SEO-teksten zijn in 2019 nu toch echt verleden tijd. Schrijf voor je gebruiker en niet voor machines. Wij zullen begin 2019 dieper op het nieuwe jaar in gaan maar voor nu wensen we je alvast een succesvol 2019!

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon