SEO trends in 2018

16 januari 2018

SEO, de online marketingactiviteit met misschien wel de hoogste ROI van allemaal. Ook in 2018 is het enorm belangrijk om je website zoekmachinevriendelijk in te richten en te optimaliseren. Een website of webshop dient in 2018 rekening te houden met andere SEO-aandachtspunten in vergelijking met 2017. De zoekmachine, in dit geval Google, heeft haar algoritme weer wat aangepast en dat brengt nieuwe kopzorgen of kansen met zich mee. Hier een opsomming van de SEO trends die in 2018 belangrijk zijn voor de optimalisatie van je website of webshop.

Natuurlijke content en zoekgedrag

De consument of online zoekende zoekt steeds meer op long tail zoektermen. Long tail zoektermen zijn woorden die beschikken uit drie of meer segmenten. Een goed voorbeeld van een long tail zoekactie is:

Wat is seo?

Langere zoektermen bieden websites of online winkels de kans om de bezoeker direct te tonen waar hij of zij naar op zoek is. Long tail zoekacties zijn specifiek gericht op vraag en antwoord. Het is dan ook erg belangrijk om de content op de pagina die je op deze zoekwoorden wil laten ranken, te voorzien van het antwoord op de vraag.

Het algoritme van de zoekmachine (Google) is in 2018 gericht op spraakgerichte zoekacties. Deze trend heeft zich sinds 2016 sterk ontwikkeld en zal de komende jaren nog belangrijker worden voor je SEO. Voorbeelden van slimme apparaten die de komende jaren hiervoor gebruikt zullen worden zijn Google Home en Amazon Echo. Met deze apparaten zal het zoekgedrag van zoekenden niet alleen langer maar ook specifieker worden. Vraagstellingen en long tail zoekwoorden zullen daarbij een grote rol gaan spelen. De zoekmachine van Google heeft haar algoritme hier nu al op aangepast.

Het algoritme van Google herkent zoektermen in de vorm van zinnen of vragen. Waar we voorheen zeer specifieke zoekwoorden intypten zoals ‘SEO 2018’ zien we nu dat spraakgestuurde zoekacties zoals ‘wat zijn de SEO-trends in 2018’ door Google gezien worden als even relevant en mogelijk zelfs direct antwoord zal tonen op de vraagstelling.

Langere meta descriptions

Eén van de opvallendste veranderingen die Google heeft doorgevoerd, zijn de langere meta descriptions. Voorheen waren 156 karakters voor een meta description het maximale aantal dat in de SERP (search engine results page) werd vertoond. Vandaag de dag is dit aantal verhoogd naar 320 karakters voor desktop en 210 karakters voor de mobiele weergave. Je krijgt dus meer ruimte om de zoeker te overtuigen naar je website te klikken. Een hogere CTR (doorklikpercentage) creëren is ontzettend belangrijk voor je SEO. Hoe hoger de CTR, des te relevanter de zoekmachine je website vindt voor de zoekactie. Een hoge CTR kan de positie van je website positief beïnvloeden.

Het toepassen van een langere meta description wil niet per definitie zeggen dat de zoekmachine deze ook daadwerkelijk in haar SERP zal vertonen. Google bepaalt altijd nog zelf welke description het vertoont in de SERP. Het kan dus zijn dat een stukje on-page content als meta description gebruikt wordt voor het overzicht in de zoekresultaten. Dit komt doordat Google dan vindt dat de content relevanter is dan de ingevulde meta description.

Lengte meta description 2018

Visuele zoekacties

Google Images maakt het mogelijk om afbeeldingen met elkaar te matchen en op deze manier de best passende resultaten te vinden. Voorheen was het enkel mogelijk om door een developer een alt-tag of title-attribute toe te laten voegen achter een afbeelding. Tegenwoordig is dit vele malen gemakkelijker en kan in bijna ieder CMS een alt-tag of title-attribute worden toevoegd aan een afbeelding. De geavanceerde kunstmatige intelligentie van Google en Bing maakt het mogelijk om afbeeldingen met elkaar te matchen in de eigen zoekmachine. De ‘reverse image search’ geeft je de mogelijkheid om een afbeelding of gemaakte foto in het zoekvenster toe te voegen waarna de zoekmachine in de eigen database kijkt voor passende afbeeldingen en webresultaten. Je zoekt in dit geval niet met een zoekwoord maar met een afbeelding.

Autoriteit waarborgen met linkbuilden

De discussie of linkbuilding goed is voor je SEO zal altijd blijven bestaan. In 2018 zien we dat linkbuilden nog steeds essentieel is voor de organische vindbaarheid van je website of webshop. Een verandering die eigenlijk in 2017 ook al van kracht was, is dat de verwijzende backlinks wel relevant en over goede waarden dienen te beschikken. Het lukraak plaatsen van backlinks naar je website zal de vindbaarheid niet ten goede komen en kan zelfs zorgen voor een (soft)penalty.

Een ‘natuurlijk’ backlinkprofiel is dus essentieel voor de vindbaarheid en ranking van je website. In 2018 is relevantie belangrijker dan ooit tevoren. Dat wil echter niet zeggen dat alleen relevante links goed zijn voor de vindbaarheid van je website. Als je website enkel beschikt over relevante backlinks, is dat heel verdacht en kan een zoekmachine dit afstraffen. Een juiste balans tussen relevante en irrelevante backlinks is dan ook erg belangrijk. De tools Majestic, Ahrefs en Moz kunnen je helpen om het linkprofiel zo ‘natuurlijk’ en waardevol mogelijk te maken.

Snelheid van de website

Het gedrag van de bezoeker is erg belangrijk om te weten te komen waar hij of zij naar op zoek is en daar de content, techniek en autoriteit van de website op aan te passen. Zie je dat de bouncerate erg hoog is of dat men heel weinig pagina’s binnen je website bezoekt, dan is het mogelijk dat men niet kan vinden waar hij of zij naar op zoek is. Ook kan het zijn dat de snelheid van je website of webshop zo traag is dat de bezoeker liever ergens anders gaat shoppen. Zoekmachines als Google hechten erg veel waarde aan de gebruiksvriendelijkheid van een website en daar is de websitesnelheid een belangrijk onderdeel van. Misschien wel het belangrijkste onderdeel!

In 2018 gaat de zoekmachine websites beoordelen op basis van de websitesnelheid. Een trage website is niet gebruiksvriendelijk en de zoekmachine wil dat de bezoeker zo snel mogelijk kan vinden wat hij of zij zoekt. Een trage website zal daarom als ‘niet geschikt’ worden gezien en zal dit voelen in de positie binnen de zoekresultaten. Een hoge pagespeed is dus erg belangrijk en is op verschillende manieren te optimaliseren. Je pagespeed kan je testen via Google Pagespeed Insights.

Mobile first

Niet alleen de manier van zoeken verandert veel, ook op welk apparaat men zoekt is de laatste jaren enorm veranderd. Zo is de groei van het gebruik van smartphones en tablets natuurlijk niet onopgemerkt gebleven bij zoekmachines als Google. De zoekmachine zelf beoordeeld je website strenger op de gebruiksvriendelijkheid en dus ook of deze mobielvriendelijk is. Een responsive website is in 2018 echt een must!

Uit een recent onderzoek is te lezen dat Google een marktaandeel van 88,27% heeft in Europa bij het gebruik van desktop apparaten. Het aandeel voor mobile search staat echter op 97,80%. Een enorm aandeel dus. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat meer dan 55% van al het zoekverkeer, in Q4 van 2017, uit mobiele resultaten komt. Deze statistieken bewijzen dus niet alleen dat je de SEO-activiteiten moet focussen op de mobiele weergave in Google.

marktaandeel Google 2018

Lokale SEO en gestructureerde gegevens

Hoe kan jij je onderscheiden van je concurrentie? Beschik je naast je webshop ook over een fysieke winkel of showroom? Dan is lokale SEO voor je website een kans om je een voorsprong te geven op de concurrentie. Binnen de zoekmachine is het mogelijk om gestructureerde gegevens te tonen waar de bezoeker direct contact op kan nemen, je bedrijfspand ziet of reviews kan bekijken. Al deze data zijn extra mogelijkheden om de bezoeker over te halen op jouw website te klikken.

Naast de invulling van structured data is het ook een goed idee om eens dieper in je Google Mijn Bedrijf account te kijken. Via Google Mijn Bedrijf kan je zorgen voor meer informatie binnen de SERP van Google wanneer mensen specifiek naar jouw bedrijf op zoek zijn.

Gestructureerde gegevens dienen via schema.org taal ingevuld te worden. Je kan hier gebruik maken van JSON-LD, Microdata en RDFa. Met ingevulde gestructureerde gegevens kan Google ‘rich snippets’ toevoegen aan de zoekresultaten. Deze ‘rich snippets’ zijn extra resultaten voor je website. Denk hierbij aan:

  • Bedrijfsnaam
  • Sitelinks
  • Recepten
  • Nieuwsberichten
  • Producten
  • Evenementen
  • Reviews
  • Breadcrumbs

SEO trends 2018

Online succes behalen in 2018

Om via het organische kanaal in 2018 resultaat te kunnen halen is een goede SEO-strategie nodig. Deze strategie dient bepaald te worden op basis van de trends die in 2018 nóg belangrijker zijn in vergelijking met 2017. De kunstmatige intelligentie van Google zal in 2018 de gebruiksvriendelijkheid van de website strenger gaan beoordelen waardoor de techniek van een website erg belangrijk is. De content van de website dient relevant en antwoord te geven op de zoekvraag van de klant. Het linkprofiel van je website dient ‘natuurlijk’ opgebouwd te worden met een goede balans tussen kwaliteit en relevantie. Hoe wij online succes kunnen behalen voor je website? Neem contact met ons op en we vertellen het je!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon