Slim zakelijk bloggen doe je zo!

26 februari 2015

Alhoewel je als bedrijf inmiddels echt wel bezig moet zijn met bloggen, zijn er anno 2015 nog steeds veel organisaties die dit niet doen. Komen deze bedrijven bij Happy Idiots terecht, dan krijgen ze het advies om hier direct mee te beginnen. De vraag ‘hoe dan?’ is misschien wel de meest gestelde vraag die ik als content specialist krijg. Bij deze daarom – voor iedereen die slim wil gaan bloggen – een aantal tips op een rijtje.

Waarom moet ik bloggen?

Bloggen is ten zeerste aan te raden wanneer je wilt gaan scoren binnen Google en bij je doelgroep. Waarom?

  • Je zorgt dankzij een weblog voortdurend voor unieke en nieuwe content: iets waar je zeker punten mee scoort bij de zoekmachine. Bovendien, hoe meer artikelen over verschillende onderwerpen, hoe meer traffic je genereert naar de website.
  • Je kunt een weblog gemakkelijk via allerlei social media kanalen promoten, waarbij je zowel deze kanalen als je weblog versterkt.
  • Gaan mensen je blogposts delen, dan zorg je voor allerlei ‘natuurlijke links’ naar je website. Deze linkjes versterken je backlinkprofiel en zullen je hogerop in de rankings helpen.
  • Ook kun je met een blog prima aan je eigen interne linkstructuur werken. Vertel je over een product, dan plaats je er een link naar. Verwijs je naar een relevant onderwerp op de website, ook dan plaats je er een link naar.
  • Middels een goed blog zorg je ervoor dat je als expert beschouwd wordt: precies waar je bezoeker – én dus Google – naar op zoek is.
  • Last but not least, een blog biedt kansen om je producten nog eens uit te lichten of te promoten.

Kortom, vandaag nog dat blog starten dus!

Hoe begin je een blog en hoe moet ik deze inrichten?

Het blog dient onder andere ter ondersteuning van de zoekmachine optimalisatie van je website. Het blog zorgt voor meer gericht verkeer en laat de website hoger ranken op – voor jouw business – relevante zoektermen. Indien je een speciale blogsectie aan gaat maken zorg je er dus voor dat deze op het eigen domein wordt ondergebracht. Maak er geen sub-domein of zelfs een heel ander webadres van: www.jouwwebsite.nl/blog voldoet prima!

Waar moet ik over bloggen?

Jij bent de expert binnen jouw branche. Je weet dus waarschijnlijk al genoeg interessante onderwerpen om een blogpost over te schrijven en je weet precies welke informatie jouw doelgroep zoekt. Heb je echter even geen inspiratie, dan kunnen deze tips je wellicht vooruit helpen:

Bloggen

  • Bezoek je interessante beurzen of evenementen? Schrijf erover! Wat heb je geleerd? Welke interessante andere bedrijven en personen waren aanwezig? Hoe ga je wat je geleerd hebt voor je bedrijf inzetten? Genoeg stof voor een interessant stuk! Wij bij Happy Idiots doen dit ook regelmatig. Bekijk ter voorbeeld eens deze blogpost.
  • Blog over recente ontwikkelingen en trends binnen je vakgebied. Je kunt bijvoorbeeld ook een post schrijven over jouw visie op een bepaalde interessante publicatie.
  • Interview eigen medewerkers of andere experts binnen het vakgebied.
  • Binnen de online marketing gebruiken wij vele handige tools – onder andere om goede zoekwoorden te vinden, backlinkprofielen te bekijken, sterkte van bepaalde website te bepalen en ga zo maar door. Gebruik jij tijdens je werk handige tools? Schrijf er een eens een recensie over! Ben ook niet bang om kennis te delen – daar draait het namelijk allemaal om bij het schrijven van een blogpost – en omschrijf hoe je handig gebruik kan maken van een bepaalde tool.
  • Laat iedere medewerker een blogpost over zijn of haar specialisme schrijven.

Je ziet al: genoeg om over te schrijven! En dan hebben we het hier alleen nog over de blogposts, want bedenk maar eens wat voor interessante content je nog meer voor je doelgroep kunt maken: van video’s tot infographics en van slideshare presentaties tot handige checklists. Je kunt het zo uitgebreid en creatief maken als je zelf wilt!

Waar moet ik tijdens het bloggen rekening mee houden?

Alhoewel je de blogpost in eerste instantie voor je doelgroep schrijft en dus rekening houdt met hun wensen, eisen en interesses – is het ook slim om de zoekmachine een beetje te ‘pleasen’. ‘ Maar..’ hoor ik je denken ‘..de zoekmachine wil toch weer de ‘zoeker’ pleasen dus als ik voor hun schrijf is het toch goed?’. Klopt. Toch zijn er speciale ‘punten’ waar de zoekmachine op let, aan de hand van die punten bepaalt de zoekmachine waar de tekst over gaat en of deze geschikt is om aan de zoeker te tonen. Er zijn dus wel degelijk aspecten waar je rekening mee kunt houden – zeker wanneer je schrijft aan de hand van bepaalde zoekwoorden:

  • Zorg dat je zoekwoord een aantal keer in de tekst is verwerkt. Dit hoort eigenlijk een overbodige tip te zijn, immers zal dit op een ‘natuurlijke’ manier al een aantal keer voorkomen.
  • Verwerk het zoekwoord ook in de titel (H1 kop) van je tekst en laat het ook 1 of 2 keer terugkomen in je tussenkopjes (H2 of H3 koppen).
  • Maak gebruik van interne links en denk na over een goede ankertekst! Schrijf je over een bepaald product of een bepaalde dienst – link naar je productpagina! Gebruik je bepaald jargon, link dan naar een pagina waar een uitleg te vinden is! Heb je externe bronnen gebruikt? Vergeet deze dan niet toe te voegen. Mogelijk kun je deze persoon contacteren dat je zijn of haar informatie hebt gebruikt ter verduidelijking of inspiratie van je blogpost. Je zult merken dat deze personen vaak gevleid zijn en voor je het weet heb je er weer een interessante relatie bij (en zo werk je meteen aan je netwerk)!
  • Let er ook op dat je niet alleen platte tekst hebt. Mensen vinden het vaak fijn als een en ander ook visueel verduidelijkt wordt. Geef je afbeelding ook een alt-tekst mee, zodat ook de zoekmachine begrijpt waar de afbeelding over gaat.
  • Denk na over een aantrekkelijke, maar slimme ‘page title’ en ‘meta description’ – verwerk hier ook zeker je zoekwoord in. Om ervoor te zorgen dat je page title en meta description ook goed op mobiele telefoons en tablets worden weergegeven, zorg je ervoor dat je page title uit maximaal 50 tekens bestaat en de meta desciption uit maximaal 120 tekens.

Zakelijke blog

  • Probeer je lezer te betrekken bij de inhoud van je blog en probeer ze te activeren. Je wilt immers dat je lezers je blog gaan delen. Sluit daarom in ieder geval af met een vraag of een oproep. Vraag ze om een reactie, mening of ervaring. Elke vorm van interactie is goed!

Hoe lang moet mijn blog zijn en hoe vaak moet ik bloggen?

Er zijn geen vaste regels over de lengte van een blogpost. Schrijf je over een ingewikkeld onderwerp, dan heb je waarschijnlijk meer woorden nodig om je expertise te laten zien. Hebben al veel concurrenten over het onderwerp geschreven? Ook dan zal je je expertise moeten laten zien door dieper op het onderwerp in te gaan of een geheel nieuwe invalshoek te kiezen. Ga echter niet ‘schrijven om het schrijven’: de bezoeker zal merken dat je post weinig waarde toevoegt en daarmee schiet je je doel voorbij.

Hoe vaak moet je bloggen? Als advies zou ik willen geven: begin met eens in de twee weken en kijk hoe het gaat. Meer is natuurlijk altijd prima, maar je zult merken dat je in het begin meer tijd nodig hebt voor een goede post dan wanneer je wat meer ‘bedreven’ bent in het schrijven.

Hoe breng ik mijn blog onder de aandacht bij de doelgroep?

Wanneer je je best hebt gedaan en als resultaat een mooie blogpost hebt geschreven, dan hoop je natuurlijk dat je doelgroep vanzelf je stuk gaat lezen en delen. In veruit de meeste gevallen blijkt dit helaas in de praktijk niet zo te werken. Allereerst: gebruik social media! Deel je blogpost op je Twitter, Facebook en LinkedIn account. Zorg er ook voor dat je lezers eenvoudig zelf je post kunnen delen (speciale widgets zijn verkrijgbaar voor bijvoorbeeld WordPress websites).

Bloggen zakelijk

Maak je gebruik van een (elektronische) nieuwsbrief? Ook dan kun je aandacht geven aan je blog of deze aankondigen. Krijg je reactie op je blogposts? Neem dan ook de tijd om terug te reageren. Je zult zien dat het je trouwe bezoekers op zal leveren!  Gaat het zakelijk bloggen goed? Je zou kunnen overwegen om af en toe eens te gaan gastbloggen (wel op relevante sites natuurlijk). Dat levert niet alleen nieuw verkeer op naar je website, maar verhoogt ook nog eens je naamsbekendheid.

Maak vandaag nog je blog aan!

Je bent nu al een tijdje aan het lezen, maar eigenlijk moet je gewoon vandaag nog je blog aanmaken! Met deze tips kun je zeker een goede start maken, verder zal je voor je eigen branche moeten testen wat wel en niet werkt. Heb je zelf nog tips of vragen over het schrijven van een goede blogpost? Vraag het ons of plaats een reactie onderaan deze pagina!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon