Producten categoriseren en kliks taggen
Veel bedrijven sturen informatieve nieuwsbrieven of sturen hun klanten en prospects gerichte aanbiedingen van producten of diensten. De ontvangers van de nieuwsbrieven openen, lezen en klikken, maar gaan niet altijd direct over tot een actie.
Een voorbeeld: als modebedrijf stuur je twee nieuwsbrieven per week. De ene nieuwsbrief is gericht op inspiratie van kleding en de andere nieuwsbrief is meer sales-gedreven en bevat een aantal leuke productenaanbiedingen. Een relatief klein percentage van de mensen zal uit de tweede mail direct bestellen en zorgen voor omzet. De eerste mail en het merendeel van de ontvangers van mail twee zullen niet direct zorgen voor bestellingen. Toch kunnen we hele interessante informatie gaan filteren uit deze e-mailings die in de toekomst gaat zorgen voor meer rendement. Hoe? Door nieuwsbriefitems of producten te categoriseren en kliks te taggen.
In alle nieuwsbrieven die je gaat versturen kun je de content en de producten die worden aangeboden een categorie meegeven. Je kunt hierbij denken aan categorieën die ook gebruikt worden op de website (zoals broeken, jurkjes, sokken, jassen e.d.), maar ook aan meer subjectieve categorieën, zoals “kleurig”, “zomers” of “klassiek”. Wanneer mensen in de nieuwsbrief klikken op een item uit een bepaalde categorie, wordt dit vastgelegd en opgeteld in de database. Wanneer je dit gedurende een bepaalde tijd doet, kun je waardevolle informatie toevoegen aan de profielen in je database. Je kunt de interesses van je klanten en prospects, die ze hebben laten zien door hun klikgedrag bij eerdere e-mails (zogenaamde tags), gaan gebruiken om bepaalde producten wel of niet te laten zien. Ook kun je de tags gebruiken om specifieke vervolgcampagnes te definiëren.
In het geval van het modebedrijf kun je met dynamische content de verkoopkansen in je nieuwsbrief gaan verhogen. Per categorie kunnen we gaan bepalen waar de meest interessante leads voor bepaalde aanbiedingen of producten in onze database te vinden zijn. Zo kun je op basis van de kliktags bij bepaalde mensen een kleurig jurkje in de mailing laten zien en bij anderen op dezelfde plek in de nieuwsbrief een klassiek jurkje. Alleen maar omdat je weet waar mensen in het verleden (meermaals) op geklikt hebben.
