zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Social Media Trends van 2022

Metaverse, VR, AR... De ontwikkelingen vliegen ons om de oren. Steffi zet ze op een rijtje voor je!

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Dé Social Media Trends van 2022

2021 is een bewogen jaar geweest. Ook op digitaal gebied. En in 2022 gaat dit ook gewoon lekker door! Creators winnen steeds meer terrein, ons leven gaat zich steeds meer digitaal afspelen door VR- en AR-mogelijkheden. We gaan van tekst naar beeld, van beeld naar video en van video naar geluid. Mooie ontwikkelingen waar ik jou in de komende 906 woorden wat meer over wil vertellen. Lees je mee? Dan vertel ik je meer over de social media trends van 2022.

Creators winnen terrein

Sinds de komst van TikTok is de term ‘creator’ in het leven geroepen. Wie of wat dat precies is? Een creator is iemand die ‘content create’ op bijvoorbeeld Tiktok. Heel logisch eigenlijk. En ondanks dat deze term pas kort wordt toegepast, winnen deze ‘creators’ steeds meer terrein op het gebied van social. Creators maken en beheren wat er speelt op social. Wil je echt goede content kunnen bedenken en maken dan is het verstandig om creators (met en) voor je te laten werken. Zij kennen de social platformen en de (laatste) mogelijkheden natuurlijk op hun duim en beheren een netwerk aan contacten en fans waar je u tegen zegt. Wist je trouwens dat je tegenwoordig ook kunt adverteren op Tiktok en dus slim gebruik kunt maken van deze creators?

Slow is the new wow! Eerst je merk laden

Nu ben je natuurlijk razend enthousiast en wil je meteen met zo’n ‘creator’ aan de slag. Maar… STOP! Even rustig aan… Laten we eerst eens kijken of jouw merk of organisatie wel voldoende ‘geladen’ is op de kanalen waar je op los wilt gaan. 

We zien een verschuiving in de aanpak van marketing. Waar we eerst met z’n allen er op los schreeuwden, nemen we nu meer de tijd om onze merken en waarden eerst te laden bij de doelgroep. Applaus! Want dat is precies de juiste insteek. Zonder een See- en Think-fase kan een Do-fase nooit succesvol zijn. Niet bekend met deze termen? Laat ik het dan nog even anders verwoorden. Zonder te weten dat een merk of organisatie bestaat kan ik er niet over nadenken en kan ik er al helemaal niets mee doen. Dus lekker rustig aan dit komende jaar. Stapje voor stapje jouw doelgroep benaderen en op het juiste moment hen aanzetten tot actie. En dan garanderen wij een ‘Happy’ resultaat.

VR en AR creëren nieuwe werelden

(Voor de leken onder ons VR= Virtual Reality en AR= Augmented Reality.) 

Afgelopen jaar zal voor de meesten niet in de boeken gaan als leukste en sociaalste jaar. Want laten we eerlijk zijn: de fysieke wereld wordt er helaas door de corona crisis niet altijd leuker op. Dus wat nu als we (af en toe) naar een online wereld kunnen vertrekken? Waar geen ziekten zijn, waar geen maatregelen zijn en waar sociale contacten ondanks quarantaines gewoon mogelijk zijn. Klinkt dat niet ideaal?

Waar we afgelopen jaar via social platformen als Snapchat, Facebook en Instagram massaal gebruik maakten van AR-filters, komen grotere, ambitieuzere ideeën voor AR en VR steeds dichterbij.

Komende jaren zal dit voor steeds meer mensen de ‘normaalste’ zaak van de wereld worden. We kunnen nu al niet meer zonder en gaan steeds meer online met z’n allen. Jij hebt je waarschijnlijk ook plat ‘gezoomed’ en ‘gehangout’. Er zijn steeds meer digitale opties om jouw online leven makkelijker, leuker en uitgebreider te maken. 

Via AR iets in je huiskamer projecteren of elkaar ontmoeten in een VR-ruimte zijn eigenlijk alweer heel gewoon. Maar daar komen het komende jaar nog meer slimme, leuke en mooie ontwikkelingen bij. Maar kijk uit: verval niet in een denkwijze als “ik moet iets met AR of VR, maar wat?!” Bekijk of het toevoegen van deze ‘digitale extra’ relevant voor je is.     

Short-form video

Video is nog steeds hot. En dat blijft ook nog wel eventjes zo! Het leuke hieraan is echter dat we steeds kortere videocontent tot ons willen nemen. We willen eigenlijk steeds meer van minder. Snap je nog wat ik bedoel? Ik zal het zo ‘short’ mogelijk proberen uit te leggen.

Aandacht wordt steeds moeilijker om te claimen, maar heb je écht goede content? Dan zijn we wel bereid om te ‘bingen’ (toch Netflix?!). Social platformen als TikTok en Instagram Reels bewijzen onze ‘need for speed’. We willen geen ellenlange video’s bekijken we willen scrollen en weer door. Zaak aan ons om boodschappen zo snel mogelijk duidelijk te maken. Want voor je het weet is je doelgroep er weer vandoor gescrold. 

Hoor je dat? Geluid is het nieuwe video!

Waar eerder onze ogen voornamelijk gepleased werden door vermakelijke content, zijn nu onze oren aan de beurt. En waar moet je dan aan denken? Onder andere podcasts natuurlijk. Deze vorm van content heeft het afgelopen jaar een enorme sprong gemaakt in belangstelling. 

Ga maar eens na welke informatie jij allemaal via je oren tot je neemt. Ik gok dat dat niet alleen via podcasts gebeurt! 😉 Want ook de (nog steeds) zo populaire videocontent bevat natuurlijk geluid. Het is daarom steeds belangrijker om ook deze geluiden, die in eerste instantie wellicht secundair lijken, als gelijk te behandelen met de invulling van beeld. Geluid kan je beeld namelijk laten toppen of floppen. Dus laat die oortjes maar eens wapperen komend jaar en focus je op het correct inzetten van geluid.

Let op! Privacy, security en censuur!

Hoe digitaler ons leven wordt, hoe meer we delen en hoe meer informatie over ons op de digitale straat ligt. We gaan hier niet té diep op in, want dan wordt het eng hoeveel men eigenlijk van ons weet. Privacy en alles wat hierbij komt kijken staat al langer in de spotlight. Vraag dat maar aan Facebook ;-). Het wordt steeds lastiger om gebruikers van platformen veiligheid te bieden omtrent gegevens en het consumeren van content. Op populaire platformen zoals bijvoorbeeld TikTok komen daar ook steeds vaker censuur-issues bij. Komend jaar zal dit wederom een hot topic zijn.

Dit waren voor nu de social media trends van 2022! Happy nog vragen?
Wil je meer weten over de social media trends voor het komende jaar? Neem contact met mij op via steffianderson@happyhorizon.com, of vul onderstaand formulier in!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Nieuw in Google Ads: koppel je conversiedoelen aan een gebruiker met Verbeterde Conversies

25 november 2021

15 nominaties bij de Dutch Search Awards ’21

4 november 2021

YouTube Video Builder: Eenvoudig en snel video’s maken

22 oktober 2021

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.