zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Spam en verwijzingsuitsluitingen in Google Analytics

Terug naar alle blogberichten
Inschrijven
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Spam en verwijzingsuitsluitingen: a match made in data-hell

Onze gastblogger Michiel, collega van Invest Online, schrijft deze week over hoe je slim om kunt gaan met spam in Google Analytics.

Maak je veelvuldig gebruik van Google Analytics, dan weet je als geen ander dat Analytics niet veilig is voor spam. Denk aan verwijzingsbronnen waarvan je je afvraagt of er echte bezoekers via die website doorgestuurd zijn naar jouw website, domeinen zoals topseos.com of 25.sslprotected.nl.

Nu zijn er meerdere manieren om deze data uit Analytics te halen, maar het gebruik van verwijzingsuitsluitingen is er daar GEEN van. Hieronder zal ik uitleggen waarom niet en wat het verkeerd toepassen van verwijzingsuitsluitingen voor je data betekent.

Ten eerste: hoe meet Google Analytics sessies?

Om te snappen wat verwijzingsuitsluitingen zijn en waar je ze voor kunt gebruiken, is het nodig om te snappen hoe Analytics sessies meet.
Elke keer als er een hit naar Analytics gestuurd wordt, kijkt Analytics of de hit onderdeel is van een sessie van een bezoeker. Een sessie begint bij de eerste hit en eindigt standaard als er meer dan 30 minuten geen hit meer ontvangen is. Wordt er na 30 minuten weer een hit verstuurd door dezelfde gebruiker, dan rekent Analytics dit als nieuwe sessie.

Dit is niet het enige moment wanneer Analytics een nieuwe sessie start. Als de bezoeker vanaf de website naar een andere website surft en daarna weer terugkomt, dan start Analytics ook een nieuwe sessie.
Heb je weleens online een product gekocht (en wie heeft dat nu niet), dan weet je dat dit voor e-commercewebsites problemen geeft. Bij het afrekenen op een webshop, word je naar de website van een betalingsprovider gestuurd om de betaling te voldoen. Vervolgens keer je weer terug naar de webshop, waar de transactie naar Analytics gestuurd wordt. Je verlaat dus de website en komt weer terug. Hierdoor start Analytics een nieuwe sessie en wordt de transactie toegekend aan de bron van die sessie: de betalingsprovider (zoals ideal.abn-amro.nl). Je weet dus niet de oorspronkelijke bron waar de bezoeker oorspronkelijk vandaan kwam. Misschien kwam de bezoeker wel binnen via één van je betaalde campagnes! Helaas weet je nu niet hoe effectief die campagne was.

Wat zijn verwijzingsuitsluitingen?

Gelukkig heeft Google een makkelijke oplossing om dit te voorkomen: verwijzingsuitsluitingen. Als verkeer via één van de (sub)domeinen in de lijst binnenkomt, dan begint Analytics geen nieuwe sessie, maar wordt geprobeerd de sessie te koppelen aan de oude sessie (als deze niet verlopen is). Daarbij wordt de bron en medium van de eerdere sessie aangehouden.

Als de eerdere sessie al verlopen is of als er überhaupt geen eerdere sessie is, dan kiest Analytics als bron datgene waar het altijd op terugvalt: direct verkeer.

De data in de nieuwe sessie wordt dus gewoon verzameld, alleen blijft het aantal sessies gelijk, in plaats van met 1 te verhogen.

Verwijzingsuitsluitingen zijn in te stellen via ‘Beheerder > Property > Trackinginfo > Lijst met verwijzingsuitsluitingen’. Voeg hier (een deel van) het domein in dat je als verwijzingsuitsluiting wilt gebruiken. Je hoeft hierbij geen rekening te houden met zaken als www.

Waarom spam niet thuishoort in verwijzingsuitsluitingen 

Als je het principe van verwijzingsuitsluitingen snapt, dan snap je misschien ook waarom je spambronnen niet als verwijzingsuitsluiting moet toevoegen. Zo niet, dan leg ik het je graag uit.

Voeg je een spambron toe als verwijzingsuitsluiting, dan gaat Analytics de sessie vanuit die bron proberen te koppelen aan een eerdere sessie. Bij spambronnen zal er echter geen sessie zijn om aan te koppelen. Het verkeer wordt daardoor gerekend als direct verkeer en wordt nog steeds gemeten in Analytics.

Je wil juist een spambron helemaal uit de data halen, maar via verwijzingen blijft het erin staan. Sterker nog, je voegt het samen met direct verkeer, waardoor je geen beeld meer hebt van hoe erg deze spambron je data vervuilt.

Hoe spambronnen wél verwijderd kunnen worden

Als je bepaalde data niet in Analytics wil (of je wil die data aanpassen), dan kun je gebruikmaken van filters. Deze stel je in voor een weergave via Beheerder > Weergave > Filters. Je hebt hiervoor wel bewerkingsrechten nodig op accountniveau.

De meest bekende filter is waarschijnlijk een filter op IP-adres. Je stelt in dat verkeer vanaf een bepaald IP-adres niet opgenomen mag worden in Analytics, bijvoorbeeld het IP-adres van jezelf en je medewerkers. Hierdoor wordt intern verkeer op je website niet meegenomen in de data van Analytics.

Een IP-adres is niet het enige waarop je kunt filteren. Je kunt op bijna alle dimensies filteren. Wil je verkeer van een bepaalde bron uit Analytics houden, dan stel je simpel een filter in op die bron. Alle hits waarbij de bron gelijk is aan de ingestelde bron, worden niet meer verwerkt in Analytics.

Hou er rekening mee dat filters alleen de nieuwe data filteren. Je kunt een filter dus niet met terugwerkende kracht instellen. Vanaf het moment dat de filter is ingesteld, wordt het verkeer weggelaten, maar de data die voor het aanmaken van de filter al verwerkt was, blijft gewoon staan.

Een voorbeeld van verkeerd gebruik van verwijzingsuitsluitingen

Hierbij een voorbeeld van één van onze klanten om een beeld te geven wat er gebeurt bij een verkeerde verwijzingsuitsluiting.

Deze klant kwam een spambron tegen in haar data en heeft op 19 juni de spambron toegevoegd als verwijzingsuitsluting. Sinds dat moment verdween het verkeer vanaf de spambron, maar nam het directe verkeer behoorlijk toe. Dit had verder geen invloed op de totale sessies.

Op 26 juni hebben wij de verwijzingsuitsluiting weer verwijderd en een filter geplaatst die de spambron wegfiltert. Sinds dat moment is het directe verkeer ook weer gedaald naar het niveau van voor de verwijzingsuitsluiting. De totale sessies zijn sindsdien ook een stuk lager komen te liggen.

Samengevat: verwijzingsuitsluitingen zijn een handige toevoeging in Google Analytics, maar alleen als je weet hoe je ze moet gebruiken:

  • Is een domein onderdeel van het bereiken van een conversie (bijvoorbeeld een betalingsprovider of een ander extern domein waar een bezoeker langs moet tijdens zijn of haar bezoek), gebruik dan een verwijzingsuitsluiting.
  • Zorgt een domein voor nepverkeer in je data, gebruik dan een filter.

Heb je nog vragen over verwijzingsuitsluitingen, of andere vragen over hoe je je data in Analytics zo zuiver mogelijk houdt, geef ons een belletje! 

Blog

Relevant blog posts

Analytics – wat moet ik doen met KPI’s?

11 september 2018

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.