zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Stappenplan voor beginners: Google Ads-campagne zelf maken

Terug naar alle blogberichten

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Stappenplan voor beginners: Google Ads-campagne zelf maken

We adviseren dit uiteraard niet, aangezien SEA een vak apart is. Daarnaast wordt SEA steeds uitgebreider qua functionaliteiten waardoor specialistische kennis noodzakelijk is. Om het maximale rendement uit je marketingbudget te halen, heb je hoogstwaarschijnlijk hulp nodig van échte specialisten. Maar uiteraard is de keuze hierin helemaal aan jou! Om je toch niet helemaal zelf te laten spartelen willen we je graag handvatten bieden voor het opbouwen van je search-campagnes.

Stap 1: Bepaal de doelen van je campagnes

Veel bedrijven beginnen met het opbouwen van campagnes zonder goed na te denken over het doel of de doelen daarvan. Dat is zonde aangezien dit de houvast is van de campagnes en je op basis van de bepaalde doelen je campagnes wil gaan bijsturen. Naast de houvast voor het bijsturen van de campagnes is het belangrijk dat er conversies worden doorgemeten. Dit wil je doen op basis van de doelen die je vooraf gedefinieerd hebt. Conversies kunnen geïmporteerd worden vanuit Google Analytics, maar we adviseren ook te werken met de Google Ads-conversiepixel(s).

Advanced tip: stel conversies in via de Google Ads-pixel. Importeer Google Analytics-conversies als back-updoel. Neem vervolgens de conversies via Google Ads wél op in de conversiekolom. De conversies vanuit Google Analytics fungeren dan als back-updoel. Deze moeten niet in de conversiekolom meegenomen worden.

Stap 2: Begin met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek

Zonder zoekwoordonderzoek heb je geen goede basis voor de structuur van je campagnes. Wellicht heb je al een uitgebreid zoekwoordenonderzoek tot je beschikking aangezien dit ook de basis zou moeten zijn van je website (SEO). Mocht dit nog niet het geval zijn adviseren we om hier eerst mee te beginnen. Zorg voor een duidelijke ‘keyword mapping’. Dit betekent dat je gerelateerde zoektermen bij elkaar zet en het zoekwoordenonderzoek op deze manier overzichtelijk maakt. Dit is de basis van een duidelijke accountstructuur.

Tip: maak gebruik van de tool in Google Ads: zoekwoordplanner.

Google Ads zoekwoordplanner

Stap 3: Bepaal de structuur van de campagnes en/of advertentiegroepen

Zonder zoekwoordenonderzoek, is het moeilijk om een juiste structuur te bouwen van zowel campagnes als advertentiegroepen. Je ‘keyword mapping’ moet ook fungeren als basis van de campagnes en advertentiegroepen. Vervolgens moeten de advertentiegroepen gevuld worden met zoekwoorden en advertentieteksten. Belangrijk is om te onthouden dat op campagneniveau de budgetten ingesteld kunnen worden. Op deze manier kun je dus beter budgetten alloceren waar een goed rendement behaald wordt, of juist waar meer focus en zichtbaarheid moet komen. Zorg er daarnaast voor dat de campagne-instellingen goed staan: netwerken, locaties, talen, budget, biedstrategie en advertentieroulatie.

Advanced tip: bouw de campagnes in Excel. Op deze manier kan je de ‘keyword mapping’ direct omzetten in een campagnestructuur met advertentiegroepen en zoekwoorden. Je kan er zelfs voor kiezen om alles te bouwen in Excel, van campagne tot advertentietekst. Afhankelijk van wat je zelf prettig vindt.

Stap 4: Bepaal de zoektypen van de zoekwoorden

De volgende stap is het bepalen van de zoektypen van de zoekwoorden. Onderstaand is duidelijk te zien wat de verschillen zijn tussen de verschillende zoektypen, ook wel ‘match types’ genoemd:

match types Google Ads

Wij adviseren gebruik te maken van een combinatie van de zoektypen ‘Broad Match Modifier’ en ‘Exact’. Met de exacte zoekwoorden behaal je een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore. Met de Broad Match Modifier-zoekwoorden wil je de unieke zoekopdrachten afvangen, waar je zelf wellicht nog niet aan had gedacht.

Advanced tip: bouw aparte campagnes voor zowel Broad Match Modifier-zoekwoorden als voor de exacte zoekwoorden. Maak daarbij gebruik van een slim script voor contra-uitsluitingen. Hierbij worden de exacte zoekwoorden uitgesloten in de Broad Match Modifier-campagnes. Op deze manier voorkom je dataversplintering. Wil je gebruik maken van dit slimme script? Neem dan contact met ons op.

Stap 5: Schrijf goede advertentieteksten

Het CTR (doorklikpercentage) is afhankelijk van de kwaliteit van een Google Ads-advertentie. Het belang van een goede advertentietekst is dus ontzettend groot aangezien het CTR een onderdeel is van de kwaliteitsscore van Google. De kwaliteitsscore betekent: hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager de prijs per klik. Hoe lager de prijs per klik, hoe meer rendement en bezoekers je met hetzelfde budget kunt realiseren. Tegenwoordig krijgt Google Ads een steeds prominentere positie op de SERP (Search Engine Results Page). Dit is goed te zien aan de mogelijkheid tot het schrijven van grotere advertentieteksten.

Koppen

Kop 1: 30 tekens

Kop 2: 30 tekens

Kop 3: 30 tekens

Padlengtes

Padlengte 1: 15 tekens

Padlengte 2: 15 tekens

Beschrijvingen

Beschrijving 1: 90 tekens

Beschrijving 2: 90 tekens

Tips voor het schrijven van goede advertentieteksten

  1. Zorg ervoor dat het zoekwoord in de titel van de tekst is opgenomen. Dit zorgt voor advertentierelevantie, een onderdeel van de kwaliteitsscore.
  2. Communiceer duidelijke USP’s (Unique Selling Points).
  3. Maak gebruik van een CTA (Call To Action), deze moet overeenkomen met het doel van de campagnes (stap 1: Bepaal de doelen van je campagnes).

Advanced tip: we willen hier graag 3 advanced tips geven. Allereerst, maak gebruik van de ‘weapons of influence’ van professor Robert Cialdini. Ten tweede, heb je te maken met véél categorieën, producten of diensten? Dan adviseren wij gebruik te maken van een feed om je campagnes op te bouwen. Zo blijven de campagnes altijd up to date en goed te beheren. Als derde tip adviseren we om 3 ETA’s (Expanded Text Ads).

Stap 6: Voeg alle mogelijke extensies toe

Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden met het toevoegen van advertentie-extensies. Advertentie-extensies zijn onderdeel van de kwaliteitsscore van Google. We adviseren dus om zoveel mogelijk advertentie-extensies toe te voegen. Extensies die minimaal toegevoegd dienen te worden zijn:

  • Sitelink-extensie
  • Highlight-extensie
  • Extensie voor website-informatie
  • Oproepextensie

Alle extensies die mogelijk zijn staan hieronder afgebeeld:

Google Ads extensies

Advanced tip: wil je gepersonaliseerde sitelinks per advertentiegroep toevoegen in bulk voor veel advertentiegroepen? Bouw dan de campagnes dynamisch op en voeg ook de sitelinks dynamisch toe. Hoe? Neem dan contact met ons op!

Stap 7: Vergeet de uitsluitingswoorden niet

Belangrijk maar een vaak vergeten onderdeel zijn het toevoegen van uitsluitingswoorden. Veel specialisten geven aan dat ze aan de hand van data gaan uitsluiten. Wij zouden je adviseren om op voorhand al kostenbesparende maatregelen te nemen. Je kan namelijk al bij heel veel woorden achterhalen of ze wel of niet interessant zijn om op te adverteren. Gebruik hierbij de kennis en ervaring die je al hebt in de branche en combineer deze met tools die beschikbaar zijn om zoekwoorden te achterhalen waar je liever niet actief op wilt adverteren. Een handige tool die je hiervoor zou kunnen gebruiken is de Google Suggest Keyword Tool.

Stap 8: Overige SEA-tips

  • Voeg remarketinglijsten toe.
  • Voeg doelgroepen toe (in-market).
  • Voeg een e-mailadressenlijst toe (customer match).
  • Voer bod-aanpassingen door (apparaat, demografie, tijdstip, locaties).
  • Voer automatische biedstrategieën door (alleen bij voldoende conversies).

Hulp nodig bij advanced SEA-campagnes?

Wil je toch advanced SEA-campagnes en kans maken op een Dutch Search Award met je bedrijf? Neem dan contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden. Wij denken net een stapje verder dan de ‘standaardaanpak’.

Blog

Relevant blog posts

SEA gedurende de feestdagen: 5 snelle tips

16 november 2016

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.