zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Sturen op lead kwaliteit én lead waarde

Kan dat? Jazeker! We leggen het uit.

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Sturen op lead kwaliteit en lead waarde

Biedstrategieën voor b2b in Google Ads

Er wordt in het digitale landschap onderscheid gemaakt tussen b2b of b2c websites. Als we kijken naar deze twee onderdelen dan zijn er een aantal verschillen in Google Ads. Natuurlijk hebben b2c e-commerce websites de mogelijkheid om in Google Shopping getoond te worden. Maar buiten dit zijn er in Google Ads ook verschillen in gebruik van biedstrategieën. B2b websites hebben over het algemeen niet de mogelijkheid om op transactiedata of lead waarde te sturen en de hierbij betreffende biedstrategie. Wij bieden in deze blog een oplossing om te sturen op zowel lead waarde als lead kwaliteit!

Welke biedstrategieën in Google Ads worden veelal gebruikt voor b2b?

Wij zien dat er op dit moment bij vrijwel alle b2b accounts eenzelfde gebruik van biedstrategieën. Zo wordt er, als er genoeg conversies zijn, gebruik gemaakt van doel-CPA. Doel-CPA is natuurlijk ontzettend interessant. Alleen sommige leads zijn meer waard dan andere leads en sommige leads hebben een hogere kwaliteit dan andere leads. Hoe wordt hiermee omgegaan?

Wat ook ingezet wordt is de biedstrategie conversies maximaliseren. Dit is een mogelijkheid als de budgetten die worden ingezet beperkt zijn. Dan kunnen de algoritmes van Google bieden op Google gebruikers die zoveel mogelijk overeenkomen met eerdere geconverteerde. Als deze goed herkent worden kan dat beperkte budget dus ingezet worden op die groep gebruikers die de grootste kans heeft op die conversie en kan het beperkte budget efficiënt ingezet worden.

Als er te weinig conversie data is dan zien we ook vaak verbeterde CPC als biedstrategie. Dit is zeker een optie. Tegenwoordig kun je namelijk de verbeterde CPC als biedstrategie laten sturen op aantal conversies of conversiewaarde. Maar sturen op conversiewaarde is natuurlijk geen optie als je geen conversiewaarde (transactiedata of lead waarde) registreert. Dan blijft hier dus maar één optie over. En heb je nog steeds hetzelfde probleem; sommige leads zijn meer waard dan andere leads. En sommige leads hebben een hogere kwaliteit dan andere leads.

Naast de kwaliteitscheck van de leads mis je de kwalificatie, je wilt natuurlijk de Google algoritmes voornamelijk sturen op kwalitatieve leads. Al met al mis je de controle op de transactiedata of lead waarde én mis je de sturing op deze data. 

Wat is het voordeel van sturen op lead waarde voor b2b?

Sturen op lead waarde is interessant omdat sommige leads meer waard zijn dan andere leads. Als de lead waarde niet aan de aanvraag gekoppeld wordt en alle leads dezelfde waarde toegekend krijgen, kan het algoritme van Google Ads niet sturen op lead waarde.

Machine Learning is krachtig, maar als je Machine Learning op de verkeerde manier voedt (of op een beperkte manier), dan kan de ‘machine’ niet het maximale uit het algoritme halen. Leads met een hoge waarde zijn voor bedrijven meer waard en mogen dus ook duurder zijn dan leads met een lage waarde. Optimaliseer dus je business-to-business campagnes op een manier dat de algoritmes van Google Ads maximaal benut worden!

Hoe kun je sturen op lead kwaliteit én lead waarde?

Nu hoor ik je denken: Leuk, maar hoe ga ik dat voor elkaar krijgen? Daar hebben wij een oplossing voor ontwikkeld, namelijk de leadtool: Segmenteer! Deze tool geeft marketeers en bedrijven de mogelijkheid om leads te beoordelen, maar ook om lead waarde te koppelen aan die lead. 

Als er een lead binnenkomt zal er een e-mail verstuurd worden naar een specifiek emailadres of meerdere emailadressen. In die email kan de kwaliteit van de binnen gekomen lead aangegeven worden. Als er in die mail geklikt wordt op en smiley, dan sturen we de lead kwaliteit terug naar de tool en vervolgens door naar Google Analytics. Onderstaand een voorbeeld van de mail:

Als de lead vervolgens is overgegaan tot een sale dan kan dit in Segmenteer aangegeven worden door de desbetreffende persoon binnen de sales afdeling en kan er ook een lead waarde gekoppeld worden aan de specifieke lead:

Deze geldelijke waarde wordt vervolgens terug geschoten naar Google Analytics. Het mooie is dat de tool zich niet alleen beperkt tot Google Analytics. Maar dat we de conversies ook kunnen doorschieten naar een betreffend platform zoals bijvoorbeeld Facebook of Google Ads. Op deze manier kunnen we dus binnen campagnes sturen op zowel de kwaliteit van de leads als de lead waarde! Onderstaand conversieacties die gekoppeld kunnen worden aan Google Ads:

Er zijn diverse mogelijkheden om nu de campagnes aan te sturen. Het is mogelijk om te sturen op lead kwaliteit. Dit kan door bijvoorbeeld ervoor te kiezen om Lead beoordeling 1 en Lead beoordeling 2 niet mee te nemen in de conversiekolom. Maar juist de kwalitatieve leads mee te nemen in de conversiekolom: Lead beoordeling 3, Lead beoordeling 4, Lead beoordeling 5.

Ook kan ervoor gekozen worden om te sturen op Lead geconverteerd. Dit zijn de daadwerkelijke leads die omgezet zijn naar sale. 

Daarnaast kan er ook een waarde gekoppeld worden aan Lead geconverteerd. Op deze manier krijgen we de lead waarde door en is het sturen op Doel-ROAS mogelijk!

Calltracking als oplossing

Naast Segmenteer maken wij ook gebruik van een tool die ervoor zorgt dat we telefonische aanvragen kunnen registreren en kunnen gebruiken in onze campagnes, namelijk Adcalls. Adcalls helpt ons en onze klanten met het registreren van de daadwerkelijke leads en schiet deze terug naar Google Analytics of een ander gewenst platform. Daarnaast kunnen ook in het dashboard van Adcalls de leads beoordeeld worden.

Middels bovenstaande oplossingen zie je precies wat iedere marketing euro voor een business-to-business bedrijf oplevert. Je kan budgetten slimmer alloceren. Daarnaast kan je ook de algoritmes laten sturen op de lead kwaliteit en/of de lead waarde. Er zou nu dus zelfs een Doel-ROAS biedstrategie in Google Ads gebruikt kunnen worden. Al met al een must have voor ieder business-to-business bedrijf die met leads werken!

Happy nog vragen? Of ben je om?

Heb je nog vragen over Segmenteer? Of ben je benieuwd hoe we bij Happy Idiots jouw marketing naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem gerust contact met ons op!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

SEA en COVID-19: trends & tips

24 juli 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.