Succesvol AdWords-campagnes importeren in Bing

1 mei 2018

Zoals mijn collega Kevin in een voorgaand blog schreef begint Bing met bijna 10% marktaandeel een steeds serieuzere speler in Nederland te worden. Aangezien de meeste zoekopdrachten in Google plaatsvinden, heeft Bing ervoor gezorgd dat AdWords-campagnes gemakkelijk geïmporteerd kunnen worden in hun tool.

Welke hoeveelheden kun je importeren?

  • 10.000 campagnes
  • 1.000.000 advertentiegroepen
  • 5.000.000 zoekwoorden
  • 4.000.000 advertenties

Na deze import is het belangrijk om bepaalde onderdelen goed te controleren. Dit blog legt duidelijk uit hoe je een AdWords-import succesvol uitvoert in de interface van Bing.

Import campaigns

Bovenaan in het midden van de interface staat in het groen ‘Import Campaigns’. Als je hierop klikt vouwt het menu zich uit en klik je op ‘import from Google AdWords’.

Controleer goed of je het juiste Bing-account hebt geselecteerd waarin je wilt importeren. Klopt dit? Log dan in met je Google-account en kies het AdWords-account dat je wilt importeren.

Kies je import options

Je kunt nu alle campagnes binnen dit account importeren of ervoor kiezen om alleen specifieke campagnes te selecteren. Onder het kopje ‘choose import options’ kies je wat je allemaal wilt importeren. Je kunt er bij deze stap voor kiezen of je o.a. negatieve zoekwoorden, targetingmethodes, campagnebudgetten, statussen en meer mee wilt importeren of niet.

Voeg een importplanning toe

Als je hebt aangegeven hoe de import van AdWords eruit moet komen zien in Bing kun je een planning toevoegen. De Bing-import kan eenmalig gedaan worden, of je kunt de import laten terugkeren. Wil je de wijzigingen die je wekelijks aanbrengt in AdWords ook doorvoeren in Bing? Dan kun je bijvoorbeeld een wekelijkse import instellen.

Je importplanning kun je terugvinden onder het kopje ‘Import Campaigns’ en te allen tijde aanpassen. Per import die wordt uitgevoerd laat Bing zien of alles succesvol is verlopen of dat er bepaalde errors zijn. Deze errors kun je downloaden om te zien wat er fout is gegaan. Het is zelfs mogelijk om in te stellen dat je gemaild wordt als er errors zijn bij het importeren.

Belangrijk om te checken na de import

Niet alle instellingen uit AdWords worden (hetzelfde) overgenomen in Bing. Het is daarom belangrijk om alle campagnes nog goed te controleren nadat de import is uitgevoerd.

Zo kunnen scripts en experimenten helemaal niet worden geïmporteerd. Ook automatische regels, advertentie-extensies op advertentiegroepniveau, IP-uitsluitingen en remarketinglijsten kunnen niet geïmporteerd worden, maar deze kun je wel opnieuw toevoegen in Bing zelf.

Bepaalde onderdelen of instellingen zitten in Bing anders in elkaar dan in AdWords. Loop daarom ook onderstaande items goed door en pas ze aan waar nodig.

Campagnetype

Als het campagnetype ‘Search met Display Select’ wordt geïmporteerd, verandert Bing dit automatisch naar ‘Search’. Het campagnetype ‘Display Network Only’ wordt niet ondersteund door Bing, dus deze campagne zal helemaal niet geïmporteerd worden.

Biedingen en budgetten

Bing Ads heeft andere minimum CPC’s en budgetvereisten dan Google AdWords. Bij de import kun je ervoor kiezen om biedingen en budgetten te verhogen naar de minimum vereisten van Bing Ads, zodat dit automatisch verholpen wordt.

Ook beschikt Bing niet over de biedstrategie ‘target-CPA’. Mocht een AdWords-campagne deze biedstrategie gebruiken, dan wordt deze door Bing automatisch teruggezet naar handmatig bieden.

Taalinstellingen

Bing neemt maar één taal over, ook al heb je meerdere talen ingesteld in AdWords. Heb je in AdWords wél meerdere talen ingesteld? Verander deze dan tijdelijk naar de taal waarmee je verder wilt in Bing. Als de taal in Bing eenmaal is geïmporteerd kun je deze namelijk niet meer veranderen. De taal stel je in Bing in op advertentiegroep-niveau.

Ben je alsnog van plan om meerdere talen te targeten? Dan is een alternatief om voor iedere taal een aparte advertentiegroep te maken.

Locatietargeting

Locatie-instellingen kunnen verschillen per platform. Het is altijd slim om na het importeren even te controleren of deze instellingen nog hetzelfde zijn. Belangrijk om te weten is dat Bing niet op specifieke plaatsen kan targeten. Het meest specifieke waar Bing zich op kan richten is provincies.

Advertentieplanning

In Bing werkt de advertentieplanning anders dan in AdWords. Als je in AdWords een planning instelt, dan wordt de tijdzone gebruikt die de adverteerder heeft ingesteld bij het opzetten van het account. Bij Bing wordt de advertentieplanning gebaseerd op de locatie van de persoon die de advertentie bekijkt. Het is in Bing ook mogelijk om verschillende tijdzones in verschillende campagnes te hebben. Controleer dus altijd de advertentieplanning goed nadat deze is geïmporteerd.

Uitsluitingswoorden ‘broad match’

Bing maakt geen gebruik van ‘broad match’ uitsluitingswoorden. Mocht je gebruik maken van ‘broad match’ uitsluitingswoorden dan worden deze door Bing automatisch veranderd in ‘phrase match’ uitsluitingswoorden.

Doelen

AdWords-doelen kunnen niet worden geïmporteerd. Er kunnen wel conversies bijgehouden worden met behulp van een UET-code (universal event tracking). Hoe je dit kunt instellen staat goed uitgelegd onder het kopje ‘Conversion Tracking’ in het linkermenu.

Shoppingcampagnes

Shoppingcampagnes in Bing zijn alleen beschikbaar in Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Mocht je shoppingcampagnes voor Nederland hebben in AdWords, dan kun je deze niet importeren in Bing.

Accounts & Billing

Betalingsgegevens worden niet overgenomen uit AdWords, dus deze moeten nog ingevoerd worden in het Bing-account. Dit kun je doen door rechts bovenin op het tandwieltje te klikken en bij ‘Accounts & Billing’ je betalingsgegevens toe te voegen.

Om Bing Ads te laten zien in Analytics is het nodig om autotagging aan te zetten. Dit kun je ook aanzetten bij ‘Accounts & Billing’ door bij de autotagging te wijzigen.

Handig hè? Vergeet het niet te checken!

De importfunctie in Bing is dus ontzettend handig en kan gemakkelijk uitgevoerd worden als je bovenstaande stappen goed uitvoert. Het is dus belangrijk om je campagnes goed te controleren na het importeren. Mocht je er niet uitkomen of heb je hier nog vragen over, neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon