zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

TikTok Advertising: hoe jouw merk een ster kan worden

TikTok advertising opnemen in je marketingmix? We leggen je alles uit.

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. TikTok Advertising: hoe jouw merk een ster kan worden

TikTok, het social media platform dat vooral bekend stond om kinderen die allerlei dansjes filmen en posten. Échte kenners weten zelfs dat het kanaal voorheen Musical.ly heette. 

Het platform heeft een flinke ommekeer gemaakt en staat nu niet alleen meer bekend om dansende tieners. TikTok is uitgegroeid tot een van de grootste social media kanalen ter wereld. In 2021 gebruikten meer dan 1 miljard mensen TikTok, waarvan 72% tegenwoordig 18+ is en 37% zelfs de 30 plussers vertegenwoordigt. Genoeg redenen om TikTok ook in je social advertising strategie mee te nemen! Nog niet overtuigd? Lees dan verder.

Zoals we al aangaven is de leeftijd van de TikTok gebruikers een stuk breder geworden. Bekijk onderstaande grafiek maar eens.

leeftijd tiktok gebruikers nederland

TikTok is op dit moment het snelst groeiende social platform ter wereld. In 2021 heeft het platform zelfs Google van de troon gestoten als meest bezochte webpagina ter wereld. Nederland heeft 4.9 miljoen actieve maandelijkse gebruikers. Zij openen de app gemiddeld 17 keer op een dag en TikTokken dagelijks gemiddeld zo’n 70 minuten.

TikTok en haar gebruikers worden dus steeds meer volwassen. Bedrijven doen er slim aan niet alleen Facebook, Instagram, Snapchat of Pinterest in hun marketingmix op te nemen, maar ook TikTok toe te voegen. Voorwaarde is dat je snapt hoe het platform in elkaar steekt, want het is niet zoals ieder ander social kanaal. Waarom dat zo is lichten we in deze blog toe. En we laten je natuurlijk zien hoe je kunt inspelen op de TikTok trend.

Waarom is TikTok zo ‘anders’ dan andere social media kanalen?

TikTok is niet zomaar een social media platform, het is een entertainment en content first platform (ook wel TikTok first genoemd). Op TikTok draait het niet om visueel gelikt beeldmateriaal, maar om authentieke en vermakelijke content dat past binnen het platform. Hoe natuurlijker een TikTok (advertentie) binnen de content van andere TikTokkers valt, hoe beter het zal presteren. Niet voor niets adviseert TikTok adverteerders: “Don’t make ads. Make TikToks!”.

TikTok is niet alleen een kanaal om veel awareness te creëren voor je merk, maar ook om je doelgroep tot actie over te laten gaan, zoals het kopen van je product of dienst. Je kunt met TikTok je doelgroep op een laagdrempelige, informatieve en vermakelijke manier kennis laten maken met je merk.

Door de contentstijl en de hoge engagement van gebruikers op het platform is het makkelijker om potentiële klanten te overtuigen van jouw product of dienst dan via andere platformen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram, is TikTok een écht ‘sound-on’ platform. Het is dus belangrijk dat zowel beeld als geluid de aandacht van de kijker vasthouden.

Maar hoe ziet zo’n TikTok first approach er dan uit? Om je een beter beeld te geven hebben we twee voorbeelden gepakt van hoe een merk adverteert op TikTok en hoe een merk adverteert op Facebook.

Waarom is TikTok zo ‘anders’ dan andere social media kanalen?

TikTok is niet zomaar een social media platform, het is een entertainment en content first platform (ook wel TikTok first genoemd). Op TikTok draait het niet om visueel gelikt beeldmateriaal, maar om authentieke en vermakelijke content dat past binnen het platform. Hoe natuurlijker een TikTok (advertentie) binnen de content van andere TikTokkers valt, hoe beter het zal presteren. Niet voor niets adviseert TikTok adverteerders: “Don’t make ads. Make TikToks!”.

TikTok is niet alleen een kanaal om veel awareness te creëren voor je merk, maar ook om je doelgroep tot actie over te laten gaan, zoals het kopen van je product of dienst. Je kunt met TikTok je doelgroep op een laagdrempelige, informatieve en vermakelijke manier kennis laten maken met je merk.

Door de contentstijl en de hoge engagement van gebruikers op het platform is het makkelijker om potentiële klanten te overtuigen van jouw product of dienst dan via andere platformen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram, is TikTok een écht ‘sound-on’ platform. Het is dus belangrijk dat zowel beeld als geluid de aandacht van de kijker vasthouden.

Maar hoe ziet zo’n TikTok first approach er dan uit? Om je een beter beeld te geven hebben we twee voorbeelden gepakt van hoe een merk adverteert op TikTok en hoe een merk adverteert op Facebook.

Hoe bouw je een creative op? 

Hoewel een TikTok creative zo authentiek mogelijk moet zijn, hebben we een bepaalde structuur vast weten te stellen voor een succesvolle TikTok advertentie.

  1. The hook: de eerste 3 seconden zijn cruciaal. Met het juiste haakje pak je de aandacht én probeer je deze vast te houden
  2. The problem: benoem de pijn of het probleem van de doelgroep. Het moet herkenbaar zijn!
  3. The solution: geef aan hoe je de pijn of het probleem van de doelgroep kunt oplossen.
  4. Duidelijke call to action: zorg ervoor dat je doelgroep weet hoe ze actie kunnen ondernemen.

Snelle en makkelijk uit te voeren ideeën voor TikTok

Tot slot delen we graag een aantal ideeën die je meteen kunt gebruiken om te adverteren op TikTok. 

  1. Ga in gesprek met tevreden klanten. Gebruik bijvoorbeeld testimonials van klanten om het vertrouwen van je doelgroep te winnen en de geloofwaardigheid van je product of dienst te vergroten. Moedig je klanten aan om een recensie te plaatsen en je bedrijf te taggen. De beste recensies kun je in de schijnwerpers zetten met TikTok-functies zoals tekst-overlay en voice-overs. Toon recensies die laten zien waarom iemand je product of dienst heeft gekocht. Ook kun je de belangrijkste praktische voordelen laten zien. Tot slot kun je recensies laten zien die duidelijk maken hoe simpel het product in het gebruik is. 
  1. Laat je top producten zien. Je best verkochte items stel je voor aan TikTok gebruikers. Benadruk de belangrijkste verkoopargumenten door te vertellen waarom het zo populair is. Begin met iets wat de aandacht pakt. Bijvoorbeeld: “Het artikel met een wachtlijst van 1000 mensen is weer beschikbaar!”. Vertel ook waarom je product of dienst zo populair is en laat het product zien terwijl het gebruikt wordt.
  1. Ga achter de schermen. Laat de menselijke kant van je bedrijf zien door gebruikers een blik achter de schermen te geven. TikTokkers willen namelijk graag leren hoe iets gemaakt wordt. Film bijvoorbeeld het verpakkingsproces. Het is net een ‘unboxing’ video, maar dan omgekeerd! 
  1. Maak lijstjes. Of dat nu lijstjes zijn met verkoopargumenten of verschillende manieren om je product te gebruiken, een lijstje is altijd een gemakkelijke manier om informatie op TikTok te presenteren. Denk bijvoorbeeld aan: “5 redenen waarom deze juice zo gezond is” of “3 manieren om je nieuwe t-shirt persoonlijk te maken”. 
  1. Integreer het in je routine. Laat je doelgroep zien hoe ze het product of de dienst in hun dagelijkse leven kunnen gebruiken. In deze context kun je de voordelen van je product overtuigend en herkenbaar presenteren. Laat bijvoorbeeld zien hoe veelzijdig een product is en dat het te gebruiken is op manieren waar de doelgroep misschien zelf niet eens aan heeft gedacht.

Aan de slag met jouw TikTok Advertising strategie?

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om jouw TikTok kanaal vorm te geven. Het is belangrijk om iets te vinden dat past bij jouw merk. Daarom kijken we graag met je mee! Neem contact met ons op voor meer informatie of advies:

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

BrightonSEO 2022: Onze recap

26 april 2022

Openstaande vacatures sneller vervullen? Arbeidsmarktcommunicatie biedt de oplossing!

28 maart 2022

Nieuw in Google Ads: koppel je conversiedoelen aan een gebruiker met Verbeterde Conversies

25 november 2021

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.