Tips voor een optimale e-commerce checkout

8 februari 2018

Veel klanten vragen ons: wat is nou de ideale checkout? Werkt een one step checkout (gegevens invullen en betalen in één scherm) beter, of toch een multi step checkout (afrekenen in verschillende stappen)?

Ons antwoord is dan vaak: dit moeten we testen! Want er is niet zomaar één antwoord waar voor elke website. We zien regelmatig bij klanten en websites waar we zelf aankopen doen dat de checkout (of het nou one step of multi step is) belangrijke functionaliteiten mist om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken. Vandaar dit blog met tips over de belangrijke elementen van de checkout.

Verplicht registratie niet

Zorg ervoor dat het voor de gebruiker niet verplicht is om een account aan te maken voor er besteld kan worden. Dit kan namelijk een drempel vormen. Bied daarom altijd de mogelijkheid aan om te bestellen zonder in te loggen. Ook wel ‘afrekenen als gast’.

Enclosed checkout

Een enclosed checkout betekent eigenlijk dat de checkout is gestript van afleiding (menu, zoekfunctie, nieuwsbriefinschrijvingen etc.). Op deze manier zorg je ervoor dat de volledige focus van de gebruiker op verder gaan in het bestelproces en het afronden van een bestelling ligt. Vergeet niet wél gebruik te maken van ‘trust kenmerken’ zoals een Thuiswinkel Waarborg of een review partij. Daarnaast is het ook slim om de USP’s (unique selling points) nogmaals te tonen op een slimme manier.

Postcodekoppeling

Door middel van een postcodekoppeling worden fouten verminderd. Daarnaast zorgt het voor een optimale gebruikerservaring. Onderstaand een voorbeeld van de postcode koppeling zoals het hoort:

Micro copy

Gebruik micro copy om aan de gebruikers uit te leggen waarom er gevraagd wordt naar bepaalde velden. Op deze manier verlaag je de drempel omdat gebruikers weten wat er met hun gegevens gebeurt. Onderstaand een voorbeeld van slim gebruik van micro copy:

In-form validatie

Maak gebruik van in-form validatie om ervoor te zorgen dat de gebruiker weet dat hij of zij het veld goed heeft ingevuld. Op deze manier worden er fouten voorkomen en neem je de gebruikers stap voor stap mee als het gaat om het invullen van velden. Fouten kunnen direct aangepast worden door de gebruiker.

Bezorgmogelijkheden

De gebruiker staat centraal. Gebruikers worden steeds meer verwend. Hier moeten ondernemers dus op anticiperen. Gebruikers zien graag mogelijkheden voor de bezorging van de bestelling. Hieronder hebben we een aantal bezorgmogelijkheden opgesomd die vaak niet worden aangeboden:

  • Avondbezorging
  • Kies een aflever dag of aflever avond
  • Afhalen bij een afhaalpunt
  • Afhalen in de winkel

Betaalmethodes

Maak gebruik van zoveel mogelijk relevante betaalmethodes. Wanneer de favoriete betaalmethode van de gebruiker er niet tussenzit, haakt hij of zij misschien wel af. Daarnaast is het ook van belang dat de betaalmethodes worden aangepast op het land waarop gefocust wordt. Zo zien ze in België, Frankrijk, Spanje of andere landen graag andere betaalmethodes. Houdt hier dus rekening mee als je naar het buitenland wilt gaan of er eventueel al actief bent met de verkeerde betaalmethodes.

Mobile inputs

Reduceer mobiele taps zoveel mogelijk. Dit om de gebruikerservaring en het gebruikersgemak te optimaliseren. Een mobile input is bijvoorbeeld het invullen van een telefoonnummer in een mobiele browser. Daar pas je het beste het toetsenbord op aan. Onderstaand een voorbeeld van hoe wij dit níet adviseren, maar zoals veel websites dit wel hebben ingericht:

Wij adviseren om het mobiele toetsenbord dus aan te passen op het in te vullen veld. Op deze manier wordt het aantal taps gereduceerd:

Bovenstaande tips zijn belangrijke elementen als het gaat om de optimale gebruikerservaring. De gebruiker moet namelijk altijd centraal staan. Daarnaast wordt de mobiele checkout vaak vergeten. Dit omdat een design helaas vaak nog gemaakt wordt vanuit een desktop gedachte. Maar dit is niet altijd de beste manier. Wij zijn voorstander van de mobile first gedachte. Dit omdat wij zien dat het aandeel van mobiel verkeer steeds meer toeneemt bij onze klanten. Zijn er elementen die je graag wil testen? Of zijn er andere vraagstukken waar je tegen aan loopt? Neem dan contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon