Update: meer kansen met meer AdWords-extensies!

23 november 2016

Inmiddels meer dan een jaar geleden, schreven we bij Happy Idiots een blogpost over de advertentie-extensies. Natuurlijk hebben er weer veel veranderingen plaatsgevonden in de Google zoekmachine en zijn er een aantal nieuwe advertentie-extensies bij gekomen. Je voelt ‘m al aankomen: vandaag behandelen we deze nieuwe advertentie-extensies en vullen we het lijstje voor je aan! Tip vooraf: lees eerst nog even de hierboven genoemde blogpost indien je meer algemene info zoekt over advertentie-extensies.

1.    Extensies voor website-informatie

Een extensie die al wat langer bestaat, echter nog niet op het moment van schrijven van de vorige blogpost over advertentie-extensies: de extensie voor website-informatie. Met deze extensie kun je als adverteerder meer informatie geven over jouw producten en diensten.  Je kan nu nog duidelijker je producten en diensten omschrijven en o.a. laten zien welke merken en artikelen jij verkoopt.

Wanneer je met deze extensie aan de slag gaat, wordt je allereerst gevraagd om een koptekst te kiezen. Hiermee geef je een product- of servicecategorie aan. Vervolgens vul je bij de ‘waarden’ informatie in over de gekozen koptekst.

Je hebt de keuze uit de volgende kopteksten:

  • Voorzieningen
  • Merken
  • Cursussen
  • Studieprogramma’s
  • Bestemmingen
  • Aanbevolen hotels
  • Verzekeringsdekking
  • Producttypen
  • Buurten
  • Services
  • Shows
  • Stijlen
  • Typen

Wanneer je waarden invult, heb je een limiet van maximaal 10 velden. Qua aantal kopteksten geldt dat er maximaal twee tegelijk kunnen worden weergegeven bij een advertentie. Zorg er daarom voor dat je goed nadenkt over wat het beste aansluit op jouw producten en/of diensten.

Afbeelding1

2.    Prijsextensies

Met prijsextensies kun je voortaan prijzen vermelden bij je producten en diensten. Gebruikers kunnen meteen doorklikken naar een specifieke product- of dienstenpagina. Wanneer je met prijsextensies aan de slag gaat, ben je verplicht om taal, valuta en ‘type’ in te stellen.Afbeelding2

Qua ‘type’ kun je kiezen uit:

  • Merken
  • Evenementen
  • Locaties
  • Buurten
  • Productcategorieën
  • Productniveaus
  • Servicecategorieën
  • Serviceniveaus
  • Services

Daarnaast is er de optie ‘prijsbepaler’, waarmee je de prijs ‘vanaf’ of ‘tot’ kunt opgeven. Geen prijsbepaler is ook een mogelijkheid.

Wanneer je de prijsextensie hebt ingesteld, vul je in de koptekst in wat je aanbiedt. Dat doe je middels een korte omschrijving van maximaal 25 tekens, de prijs en URL naar de bijbehorende pagina. Tot slot is het mogelijk om een eenheid in tijd te selecteren. Deze gebruik je wanneer je bijvoorbeeld een prijs per uur voor een bepaalde dienst rekent.

Onderstaand een voorbeeld van een ingevulde prijsextensie voor een evenementenlocatie:

Afbeelding3Afbeelding4

Een aantal belangrijke zaken omtrent prijsextensies:

  • Minimaal 3 en maximaal 8 prijsextensies.
  • Prijsextensies worden alleen vertoond op de eerste positie.
  • Prijsextensies kunnen op account-, campagne- en adgroup-niveau worden toegevoegd.
  • Wanneer je maar één relevante landingspagina hebt, kun je deze gebruiken voor verschillende prijsextensies.
  • Prijsextensies werden tot nu toe alleen weergegeven mobiel en tablets, maar worden sinds kort ook gezien op desktop.[1]

3.    Berichtextensies

Dankzij berichtextensies kunnen adverteerders voortaan op een eenvoudige manier via tekstberichten in contact komen met gebruikers. Je vult jouw bedrijfsnaam, telefoonnummer en een extensietekst in, die gebruikers ook zien bij de weergave van de advertentie. Ten slotte vul je een berichttekst in. Zodra iemand op de berichtextensie klikt opent de berichten-app op de telefoon van deze persoon en is dit vooraf ingestelde bericht te zien.

Afbeelding5

Dat mobiel verkeer steeds meer toeneemt en belangrijker wordt, is allang geen geheim meer. Berichtextensies spelen hierop in en maken het nog gemakkelijker om in contact te komen met gebruikers én helpen je bovendien om je business te vergroten. De drempel voor de gebruiker om te bellen wordt weggenomen: deze persoon hoeft niet meer eindeloos in de wacht te staan, een keuzemenu te volgen of doorverbonden te worden met de juiste persoon. Handig!

Een aantal belangrijke zaken omtrent berichtextensies:

  • Het is een vereiste dat je een telefoonnummer gebruikt waarmee sms’jes kunnen worden ontvangen, verwerkt en verzonden.
  • Je kunt een aangepaste planning maken, zodat je berichtextensie alleen tijdens openingstijden wordt weergegeven.
  • Berichtextensies kunnen op account-, campagne- en adgroup-niveau worden toegevoegd.
  • De gebruiker kan de automatisch ingevulde berichttekst zelf aanpassen wanneer hij of zij geklikt heeft.
  • Berichtextensies worden alleen vertoond op telefoons waarmee gebruikers sms’jes kunnen verzenden en ontvangen.

4.    Locatie-extensies voor partners

Voor fabrikanten en resellers van producten, heeft Google een interessante feature uitgebracht. Deze feature is vergelijkbaar met de locatie-extensie en zorgt ervoor dat de gebruiker kan zien waar jouw producten in hun omgeving worden verkocht. Hij of zij krijgt dan de adresgegevens te zien van de winkels die op dat moment het meest dichtbij zijn en kan vervolgens gemakkelijk daar naartoe navigeren. Een kans voor o.a. elektronicafabrikanten of kledingmerken met resellers door het hele land!

Afbeelding7

Groot voordeel is dat je voortaan geen ‘Google Mijn Bedrijf’ meer nodig hebt om gebruik te maken van partner locatie-extensies. Je selecteert heel eenvoudig de resellers van jouw product(en) en Google doet de rest. Minpunt is dat deze feature niet voor iedere adverteerder geschikt is en – helaas! – vooralsnog alleen beschikbaar is in de Verenigde Staten.[2] Vol verwachting klopt ons hart!

Afbeelding8

[1] Bron: http://searchengineland.com/adwords-price-extensions-spotted-desktop-263702

[1] Bron: https://plus.google.com/u/0/+GoogleAds/posts/1o7KwN9LYHj

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon